Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
wohlfie

Måling på plast

Rekommendera Poster

Håller på renoverar min båt o har plasta klart , o vill nu måla båten.

Nu kan man ju se rakt igenom plsten även om det är 0.5cm tjockt upp till 1 cm tjock på vissa ställen.

så undrar vad är det man ska använda sig av.. någon form av färg spackel? för orginal så ligger det något på plasten som är hårt, tror inte det är ren färg.

Någon som vet vad man ska köra med..   eller är det topgelcot?

min fundering var hammar lack.. men de kanske blir as varmt på sommaren så kanske är dumt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det invändigt eller utv ändigt?

Utvändigt hade jag kört med färgen från denna firman. http://www.de-ijssel-coatings.se/

Är det invändigt går det bra med topecoat (dvs gelcoat med vaxlösning i - inte det som Biltema kallar topecoat) Det är ju det matrialet som användes när båten byggdes.

Det duger ju med annan färg också, men jag föredrar i regel topecoat invändigt efter plastarbete.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ojsan, glömde skriva var jag skulle måla.. men ja det är invändigt.

Var får man tag på detta billigast möjliga:)

o hur mycket kommer det går åt?   båten är 5meter o 1.98bredd ska måla hela invändigt.

Penslar man på ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kör med topecoate går det bra att penselmåla. Den går nog att rulla också om det är stora ytor. Har själv aldrig provat att måla topecoate med rulle, bara pensel, men plasten rullar man ju i regel och topecoten är ju i princip samma material. Kanske något mer tjockflytande och tixotrop men jag tror det går bra att rulla.

Hur mycket det går åt har jag ingen aning om. Har aldrig målat så stora ytor på en gång. Dom som säljer borde ju ha en uppfattning.

Inte var man köper billigast heller. Beror ju lite på var du bor. Biltema kanske. Själv brukar jag gå till nån av de mindre båtbyggarna eller reparationsvarven här hemma. Frågar aldrig vad det kostar, mer än när jag skall betala. Fördelen med en liten ort är att det är nära och man känner alla. Om det jag köper inte räcker får jag åka och köpa mer och jag är ganska övertygad om att jag får ett skapligt pris.

tommy

Senast ändrad av toaen | 03 november 2009 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du stora rena ytor är det bra att rolla på topcoaten. Den blir jämnare och tjockare då. Häll bara ut topcoat och rolla på. Finlir behövs ej.

Några viktiga saker att tänka på:

Materialet du ska topcoata måste vara 20 grader varmt. Lagret måste vara tillräckligt tjockt för att härdningen ska komma igång. Du måste använda en bra mask med gasfilter. Man blandar 3-4 % härdare i topcoaten så du behöver ha bra saker att mäta med. Gör inte mer än 2 liter i taget ( 80 ml härdare) för annars hinner härdningen komma igång i burken. Börjar rollern/penseln härda när du måla så doppa den genast i aceton så räddar du den. Har den börjat härda ordentligt är det bara att slänga roller/pensel. Använd nya burkar för varje gång du blandar nytt. Skulle tro att du gör av med 5 liter minst. Det är inget negativ att lagret blir tjockt.

Vi har fått en 20-liters hink med topcoat för att använda i vår båt men den är större och har fler mellanväggar och dyligt att måla. Den kommer nog att gå åt. vi har väl 8 liter kvar.

post-2001-1394236147,3678_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En till fråga hur blir det om man målar rakt på trä?  funkar det som skydd.(fukt o vatten)

eller funkar detta endast på trä.. för o få fin yta på plasten. samt hårt..

finns det flera färger?  vill inte ha precis vit.. kanske mer äggvit elelr något sånt... ska vara behagligt att titta på :P värsta fall får ja måla ett fint motiv :P hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns hur många färgnyanser som helst och det går att blanda men det är ju bäst med en standardkulör, då kan man ju köpa samma om man behöver mer.

Fixade en gammal optimistjolle till barna för en evighet sen. För att måla över insidan blandade jag några slattat topecoat i olika färger jag hade på hyllan, Det blev en obeskrivlig ljust mossgrön färg. Kommer aldrig till att kunna blanda till den färgen igen.

Jag brukar ta en ljusgrå nyans när jag målar över med topecoat invändigt.

Visst går det att måla över trä, men är väl kanske inte helt lyckat. Min bohusjulle är målad invändigt med topecoat, även durkarna - fast de börjar bli riktigt anskrämliga nu. Har spruckit och flagnat. Drog som hastigast över dem med halksyddsfärg utan nått större underarbete i våras. Båten är ca 35 år och jag tror att det såg rätt skapligt ut de första 25.

Hur väl man skall göra saker beror ju lite på hur gammal och vilket värde båten har. Oftast är det inte lönt att vara för petig med detaljer.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

a grejen är att jag ska bygga upp sitt plattser med trä.. sen plasta över.. men invändigt blir det inte plast.. så trät kan ju dra åt sig fukt annat obehag som man inte vill ha.. kanske räcker med triconol som skydd.. eller en tjock vatten tålig färg. för o bara skydda.. ska inte komma in vatten där.. men jag natt fiskar en hel del o då blir hela båten fuktig.

plasten klara sig nog:P men trä förlorar mer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det invändiga stuvutrymme, eller utrymme man aldrig kommer åt?

Invänduigt i stuvutrymme är det nog bättre med nån annan form av ytbehandling - lack tex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

a de är innre utrymme.   blir som 3 sitt plattser i båten.

satt förut flyttankar där förr men de ska bli utrymme iställe nu.

o invändigt så kommer trät synas.

så lack är bästa trodde triconol var bra mot vatten av stötande. men de kanske mer om det ligger i vatten?

men om man lackar, räcker det då? eller ska man även måla för o få extra skydd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som Biltema kallar topcoat - men som inte är det - är en 2K polyurethanfärg. Jag målade med den i stuvar och under kojer på Misilen, och det blev bra tycker jag. Täcker fint och torkar snabbt. Billig var den också, och den gråa färgen har en snygg lite grå-grön ton. Jag bara slipade med rondell, dammsög, torkade av med aceton och rulllade på den. Blev världens lyft!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...