Anders 0 Postad 3 Mars , 2012 Hej! Har nu beställt en Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 19 från Boats.net. Propellern kostar 2 873 kr. Frakt tillkommer med ca 600 kr, Sen tillkommer ju moms och Postens avgifter. Vet inte i nuläget vad totalkostnaden blir. Självklart återkommer jag senare (april/maj) med mina egna körfakta. Tack till jarb för alla goda råd och att köpa på boats.net. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Mars , 2012 Kul att du slog till! Ska bli spännande o höra hur den går med denna :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlar 1 Postad 5 Mars , 2012 Hej. Är det denna du har beställt 68F-45974-00-00 ? Kan det vara något för mig med jarb? //Perlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 5 Mars , 2012 Hej Perlar! Stämmer, jag har beställt en 68F-45974-00-00 (3x13-3/4x19). Jag tror att denna propeller även skulle passa din motor och båt. I Yamahas körfakta finns ingen test på 58 BR med 150 4-takt. I körfakta har de testat Yamarin 59 HT som är 18 cm längre och är 6 cm bredare och väger 20 kg mindre än din 58 BR med F150. Den har en 13 3/4x19 och varvar 5800 rpm med två personer ombord. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlar 1 Postad 5 Mars , 2012 Låter kanon. Då ska jag ligga lite lågt tills du har provat, för det blir väl nästan när jag kan börja vårutrusta här uppe i norr... Tack för infon. //Perlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Mars , 2012 Som jag även skrev i din propellertråd perlar så är min erfarenhet att Yamariner går bättre med stävlyftande proppar än häcklyftande trots att Yamarin själva oftast utrustar dom med den häcklyftande Black Steel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlar 1 Postad 6 Mars , 2012 Ok, nu ska jag inte förstöra denna tråd men mina propp funderingar, men förstår jag rätt då att Reliance 3 är en häcklyftande propp? Då tänkte jag att det skulle vara bra på min med tanke på dom extra kilo F150 väger... //Perlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Mars , 2012 Nej, Reliance är mer stävlyftande än Black Steel och jag skulle bli förvånad om din båt inte presterade bättre med en Reliance än med en Black Steel.. På min egen 64:a är Reliance bättre på alla egenskaper än BS, störst är skillnaden faktiskt i marschfart även om R även är lite snabbare.. Jag tror att en R är en bra allround-propp även på din båt men tyvärr kan man aldrig säga något säkert utan att testa. Även Turbo 1 är formodligen ett bra alternativ. Både R och Turbo 1 är agrresivare än BS så en 19 R eller T kommer varva något mindre än en BS i samma stigning förutsatt att farten inte ökar.. Hade det varit min båt hade jag satsat på en R eller Turbo 1 i första hand men jag tror nog du kan lugna dej lite o lägga lite mer körtid på båten innan du bestämmer dej. Synd du bor i norr annars hade vi ju som sagt kunnat testa :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 6 Mars , 2012 Hej jarb! Vet inte riktigt om jag förstår vad du skriver i det sista stycket. Skall bli mycket intressant att testa två (2) olika propellrar (Black Steel och Reliance, båda är 3 x 13 3/4 x 19) med samma diameter och stigning hur de påverkar varv/minut, maxfart och bränsleförbrukning. Som du skriver, ingen propeller är dålig innan den har blivit testad. I Yamahas körfakta testar de båtarna under bästa förhållande och med mycket lite extrautrustning (förmodligen är de inte ens bottenmålade och mindre än halv bränsletank). Har reagerat att de ofta bara kommer upp i 5700 varv/minut med två personer ombord. Bör inte vartalet vara högre under sådana förhållande så att motorn inte arbetar tungt och förbrukar mer bränsle? Självklart vill Yamarin och Yamaha visa att deras produkter är bränslesnåla tillsammans. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Mars , 2012 Tjena Anders! Jo inlägget är ju i första hand avsett för perlar som har en 58BR med F150 och 21 Black Steel som han inte får upp varvet på. Black Steel är oftast inte en optimal propp på Yamariner o eftersom han ligger för lågt i varv har jag föreslagit en 19 Reliance, Turbo 1 eller Performance som oftast funkar bättre än Black Steel. Men perlar har inte kört sin båt så mycket heller så varvet som fattas kanske dyker upp när han lärt sej båten bättre. Här är tråden om perlars båt: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=428299 Black Steel är ju en mindre aggresiv propp så om man inte får mer toppfart med en nån av ovanstående så kommer man tappa varv jämfört med en Black Steel i samma stigning. På 64:an tappar jag 100 varv på topp o vinner en halv knop jämfört med Black Steel men på marschvarven runt 35-4000 så tappar jag mer varv i samma fart, får ett bättre gångläge och tjänar upp till en dl soppa per sjömil.. Ska bli intressat med dina erfarenheter på 63-skrovet Anders! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 7 Mars , 2012 Hej jarb! Reliance har högre rake än Black Steel (desto mer lutande blad, vilket lyfter båtens för och leder till att mindre del av skrovet kommer i kontakt med vattnet (våt yta). Det betyder mindre motstånd och högre toppfart). Hur påverkar detta varvtalet? Jag tror att varvtalet ökar. Om jag är rätt informerad är bladarean större på Reliace jämfört med Black Steel, vilket bör resultara i tyngre gång vilket ger lägre varvtal. Reliance är mer cuppad är Black Steel vilket förmodligen kommer att minska varvtalet 200 varv. Vad blir nu summan av alla dessa parametrar, kommer jag att få rätt varvtal när jag är själv i båten, högre toppfart, bättre marschfart och lägre bränsleförbrukning med Reliance? Anders Senast ändrad av Anders | 07 mars 2012 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 7 Mars , 2012 Jag har nu fått ett mail från Boats.net ang min propellerbeställning: * propeller Yamaha Reliance 13 3/4x19 = $472 * fraktkostnad = $82 Totalt $554 Min bank har gett mig en kurs på 6,78 kr. Propellern har hittills kostat 3 877 kr. Moms och tull tillkommer. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 17 Mars , 2012 Hej! Har nu fått kollinr på mitt paket från Boats.net. Propellern ligger hos Posten i Malmö för tullbehandling. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 17 Mars , 2012 Hej Anders, Jag följer med spänning vad du får för resultat med nya proppen, fast jag bytt båt. När sjösätter du? //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 17 Mars , 2012 Hej Havskatt! Grattis till ett bra båtval. Jag sjösätter förmodligen sista veckan i april. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 17 Mars , 2012 Tackar, orkar du verkligen vänta så länge? Både våren och ny propp gör ju båtkörarbegäret outhärdligt //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 17 Mars , 2012 Hej Havskatt! Att åka motorbåt i marschfart skall vara skönt. Har jag tur är det strålande sol och vindstilla förste maj i Göteborgs skärgård. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 17 Mars , 2012 Så sant! Ser fram mot ett inlägg i Maj //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 20 Mars , 2012 Hej! Nu (tisdag den 20 mars) har propellern kommit till Göteborg från Boats.net i USA. Jag vet fortfarande inte vad jag skall betala i tull, moms och exp.avgift. Om brevaviseringen kommer till mig imorgon (onsdag den 21/3) har det tagit 13 arbetsdagar (totalt 18 dagar). Datum 20 mar kl 07:18 Posten, Brevavisering har skickats till mottagaren 20 mar kl 01:03 Göteborg, Sorterad 19 mar kl 11:47 Malmö, Sorterad 19 mar kl 11:45 UPK Malmö, Posten har tagit emot försändelsen 16 mar kl 12:20 UPK Malmö, Under tullbehandling hos Posten Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 20 Mars , 2012 Hej! Har nu hämtat ut min propeller. * propeller Yamaha Reliance 13 3/4x19 = $472 * fraktkostnad = $82 Totalt $554 Min bank har gett mig en kurs på 6,78 kr. Propellern inkl frakt kostar då 3 877 kr. Tull och moms = 1 058 kr. Postens avgift = 100 kr. Totalkostnaden blev 5 035 kr. I Sverige kostar propellern 8 888 kr hos Yamahas återförsäljare. Jag sparade 3 853 kr. Med dagens bensinpris på nära 16 kr får jag 240 liter bensin för den summan. Anders Senast ändrad av Anders | 20 mars 2012 | 21:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 20 Mars , 2012 Här kommer ytterligare en bild på propellern. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 20 Mars , 2012 Ytterligare en bild. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 26 April , 2012 Hej! I tisdags den 24/4 sjösattes båten Yamarin 63 BR med den nyinköpta propellern Yamaha Reliance 19 Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlar 1 Postad 26 April , 2012 Låter spännande. Har du hunnit få fram några testfakta ännu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 26 April , 2012 Hej perlar! Jag har bara kört båten de 300 metrarna från sjösättningen till bryggplatsen. Helgen är full av andra aktiviteter och vädret i Göteborg ser inte lovande ut. Så fort som jag har provkört och summerat min testkörning skall jag publicera detta här. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlar 1 Postad 26 April , 2012 Hej Anders! Det låter lysande, jag är ganska avis på er där nere som redan har börjat få båtarna i sjön. Själv har man ännu inte fått av pressen ens… //Perlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 27 April , 2012 Hej! Här kommer en bild från sjösättningen i tisdags. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 27 April , 2012 Ytterligare en bild från sjösättningen. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 27 April , 2012 Här sitter propellern Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 19 på plats på Yamarin 63 BR. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 27 April , 2012 Bild på akterspegeln med nya propellern monterad och trimplanen helt nerkörda. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser