Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Ombo

Yamarin 63 BR

Rekommendera Poster

Kul att du är nöjd med din nya båt! Du kommer säkert hitta mer fart när du lär dej att köra den riktigt. 64orna gör cirka 42 knop standardriggade med en F150 och din kommer såklart vara ännu snabbare. Gjorde misstaget att inte beställa min 64a med trimplan o körde en säsong utan innan jag monterade dit ett par. 64an är hopplös utan trimplan o det borde va standard. Samma verkar gälla 63an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Menar ni verkligen att man behöver trimplan? Tar inte trimplanen bort lite toppfart?

Visst lutar det lite vid sidvind men det brukar räta upp sig när man ger på lite. Har inte kört någon Yamarin men jag har för mig att de går rätt högt i vattnet vilket kanske påverkar känsligheten något.

40,2 verkar lite i lägsta laget. Trimmade du verkligen ut riggen ordentligt. Kolla youtube (sök på 600 big ride) när de testade 600 big ride som gör 54 knop. Filmningen gjordes från en 63BR tror jag och 63:an hängde med bra.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korrekt monterade trimplan tar ingen fart när de inte används. Man sätter dem en bit upp på akterspegeln o monterar kolvarna så att trimplanet lutar lite uppåt i bakkant. På så vis tar trimplanet inte i vattnet alls när det är uppfällt och bromsar därför heller inte. När man fäller ner dom bromsar de såklart lite men hellre det än att köra en båt som möter vågorna med slagsida.

Det blev en enorm skillnad på gångegenskaperna i hög sjö på min 64a efter monteringen av trimplan. Nu kan jag i alla lägen ge henne rätt gångläge oavsett hur vind o vågor kommer in eller hur hon är lastad. Att Yamarinerna så desperat behöver trimplan beror nog på att de har mycket V och ett högt gångläge som gör att de lätt påverkas av last, vind o sjö. 64an har sanslöst bra sjöegenskaper när den får jobba sjöarna som den ska med rätt inställning av trimplan och powertrim. Man glömmer lätt att man sitter i en liten 20 fotare. Det samma gäller säkert 63an..

Senast ändrad av jarb | 03 augusti 2010 | 02:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar förvånad att jag förordar trimmplan. När jag kör utan kapell och i bra väder med marschfart runt 30 knop då behövde jag inte använda trimmplanen. Nu åker vi rätt ofta i kanal och kör med kapellet uppe, dessutom gillar vi att puttra runt i 5-10knop och bara mysa. Då har alla djupt V-bottnade båtar en tendens att orma sig i låga farter och luta. Det irriterar mig att behöva köra fort för att båten ska går rakt.

Ja jag tycker också att 40,2 är i lägsta laget, ska testa mera så fort motorn är riktigt inkörd. Nej jag är inte riktigt hundra på att jag trimmat ut ordentligt.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, då är jag med. Bra att veta då vi också främst ligger runt 5-10 knop och glider. Dock har 568:an som jag har idag en liten skida i botten som nog eliminerar ålningen. Trimplan är nog ingen dum idé ändå, Tack för infon.

P.s Hade varit kul om du kunde filma lite acceleration och toppfartsfilmer. Hade varit kul och se. Youtube.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick man prova toppfarten själv utan fartbromsen med i båten Oskyldig
Tyvärr blåste det 10 m/s och gick rätt grov sjö. Fick hursomhelst upp båten i 43,4 Knop med vinden i ryggen. Kollade i spåret från gpsen som bara visar hela knop, mot vinden var det 41 knop. Jag tordes inte trimma ut allt då fören började dansa i den grova sjön.
Hade 5400rpm och Yamahas testfakta har mätt 46,7 knop vid 5700rpm, antar att det tyder på att jag kan trimma ut lite till. Det blir till att prova igen. Helt klart känns det som att testsiffrorna verkligen gäller vi optimala förhållanden och nästan tom tank.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vilken propeller har du? Båten i Yamaha körfakta är testad med Reliance propeller.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din uppmärksamhet! Nej jag har en vanlig stålpropeller.
Snackade med Yamaha och tydligen gör även bottenmålning nästan 1 knop på minuskontot.  Ska ta ett snack med säljaren om ett bra pris på en reliance propeller.
Är väl inte helt fel att ha en popeller i reserv.

/Havskatt

Senast ändrad av Havskatt | 17 augusti 2010 | 15:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Reliancepropellern gör nog 2 knop till och jag tror inte att bottenmålnigen påverkar speciellt mycket. Kolla vilken färg som använts.  Jag kör med Hempels Mille Extra som är självpolerande och botten blir hal och fin.

Första turerna efter jag målat med denna färg så går det lite trögt men när båten varit i vattnet ett par dagar så går det 1-2 knop snabbare.

//Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skam den som ger sig. Förutom propellern så har jag upptäckt att motorn är monterad ett hål för lågt. Tyvärr så hinner jag inte hissa motorn de 18mm (ett hål) precis enligt körfakta förrän till höstservicen. Så ett test med ny propeller och hissad motor får vänta till nästa år.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Aha, där har du nog två knop till och drygt en till med rätt propeller. Klantigt av återförsäljaren att montera den längst ner. Detta borde de lösa utan kostnad.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var ny propeller monterad och dags för provkörning. Typiskt igen så blåser det som f... 
Nu fick jag upp farten till 42,4 Knop. Så propellern gjorde runt 1 - 1,5 Knop.

Jo jag tycker också att det är lite klantigt att montera fel. I körfakta står 115hk och 150hk brevid varandra och 115hk ska monteras med 18 mm   150hk ska monteras på 36mm.
Kanske lätt att förväxla när man monterar?
Dem kommer att fixa detta utan kostnad.

/Havskatt

Senast ändrad av Havskatt | 05 september 2010 | 12:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort höstservice och fått motorn hissad ett hål, inga problem med båtfirman. Nu ska allt vara rätt, så det blir spännande att få prova i vår och se om toppfarten landar på 46,7 kn som det ska.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hade du för varv med Reliancen? Antar det är en 21a. Har kört en Reliance 19 på min 64a med F150 o den gjorde oxå drygt 42 knop vid 5900 rpm, ett hål hissat o bottenmålad. Du borde göra mer fart redan nu. Har hissat motorer förr och jag har mycket svårt att tro att du ska få 4 knop på ett hål till, 1 max 2 är mer relastiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick upp varvet till 5400 rpm vill jag minnas. Enligt körfakta ska den göra 46,7 Kn vid 5700 rpm. Det saknas runt 300 rpm vet inte vad det kommer att göra i fart?  Jepp 21 Reliance är det som sitter på. Några säger att bottenmålningen gör 1kn på minuskontot då skulle jag kunna sikta på 45,7 kn. Men även runt 3kn låter mycket med hissning på 18mm men jag är ingen expert.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min 64a på sensommaren o körde utan bottenfärg säsongen ut. Färgen tog en knop för mej oxå. 5400 rpm är för lågt, så lågt att en 19 tummare förmodligen skulle prestera bättre. Det verkar gå lite trögt men vi får väl klura vidare på det nästa säsong när du vet vad hissningen gjort. En sak du kan kolla medan båten är på land är ju hur trimplanen monterats. Lägg en planka eller nåt annat rakt under botten o mät upp till trimplanet. Du bör ha en centimeter upp i förkant på trimplanet och ca 2 cm i akterkant. Har du för lite är risken att trimplanen tvingar båten på näsan o då tappar du garanterat fart o varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det ska jag kolla. Det ser inte ut som trimplanen är boven. Ska kolla med en planka det är ju svårt att se centimetrar med blott ögat, tack för tipset. Tror du verkligen på 19 ? Körfakta har testat med reliance 21. Frågan är ju också hur realistiskt är det att man kommer till körfaktas fart och förbrukning? Ett visst mått av glädjesiffror kankseman ska räkna med?

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om den inte varvar mer än 5400 rpm idag är jag rätt övertygad att en 19 skulle vara bättre. Du skulle då hamna runt 57-5800 och där trivs motorn bättre. 5400 är inte bra för motorn i längden. Men nåt spökar här, du borde göra mer fart. Du når ju i stort samma fart som en 64a med en båt som är både lättare och lägre. Vad gäller Körfakta för 64an är det tvärtom, man når 39,8 knop med en F150 medan de allra flesta jag hört talas om når 42 knop med samma setup som i Körfakta. Det säger ju dock inte att det inte kan va annorlunda med 63an men även med 61an når man 47 knop. Det skulle va intressant med farter från fler båtar. Finns här inte fler 63-ägare med F150?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Yamarin 63 BR med Yamaha 150 hk -2010. Återförsäljaren har monterat en svart Yamaha originalpropeller i stål som är 19. Med 19 blir det grym acceleration i alla farter med full last och 4 vuxna och 4 barn i båten. Bränsleförbrukningen ligger på 0,9 L/Nm vid 28 knop.

Självklart är motorn hissad och trimplan monterade.
Jag bifogar några bilder på min båt.

MVH/Anders

post-583-1394236543,5076_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går tydligen bara att få med en bild.
Här kommer en bild på babord trimplan.

Anders

Senast ändrad av Anders | 29 oktober 2010 | 14:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer på styrbord trimplan.

Anders

Senast ändrad av Anders | 29 oktober 2010 | 14:39

post-583-1394236543,6211_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer bild ett på båten vid sjösättningen.

Anders

Senast ändrad av Anders | 29 oktober 2010 | 14:40

post-583-1394236543,6757_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slutligen kommer en bild när både det främre och bakre hamnkapellet är monterat.

Anders

post-583-1394236543,9672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stiligt! Den spännande frågan med tanke på tidigare diskussioner är ju hur fort går den och vad varvar den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jarb och havskatt!

Jag skall svara på er fråga, men jag är en familjefader med fru och 2 barn, så toppfarten är inte det viktigaste för mig. Ibland är grannfamiljen och deras barn med.

Det viktiga för mig är att snabbt komma upp i plan, ekonomisk marchfart (mellan 20 och 30 knop, beror ju på väder och vind) och att bla. kunna dra 2 st personer i gummiring.

Båten är bottenmålad med Internationals hårda bottenfärg som heter Trilux.
Med två vuxna personer och motorn max uttrimmad varvar den 5650 varv.
Både GPSen och Yamahas trycklogg säger 41-42 knop.

Först var jag mycket besviken på att jag inte kom upp i 45-46 knop som det står i Yamarins katalog och i Vi båtägares test, men efter att ha pratat med en auktoriserad Yamahamotorverkstad som även kan propellrar förklarade de för mig att jag skall vara nöjd.
Att varvtalet stannar på 5650 iställer för på 6000 förlänger motorns livslängd. De frågade även hur ofta och länge jag kör med gasen i botten. Ärligt svarat, ganska ofta men inte så länge.

Yamarin 64 DC med 150 hk som är en tyngre båt än 63 BR ( 200 kg) har 19s propeller som standard.
Jag har en 19s propeller för att jag har belastat båten med teak, solbädd, dubbla batterier, kylbox, trimplan inkl. hydraulpump, ankarspel med lång kätting och en dragg på 7 kg med kätting som reserv  mm.

Anders

Senast ändrad av Anders | 29 oktober 2010 | 14:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...