Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Ombo

Yamarin 63 BR

Rekommendera Poster

Jag gillar utseendet på den. skitsnygg. synd bara att den bara kommer i Bowrider utförande. hade ju kunnat kommit en med fördäck och ruff typ 59DC eller 64DC passar mig bättre men somsagt riktigt snygga linjer och jag antar att man kan välja den även med dom gammla blå färgerna vilket jag tycker är snyggare.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är enda nyheten som kommer förutom att alla Yamarin kommer att ha denna färgsättning from 2010. Den gamla färgsättningen som funnits från medeltiden, typ. Försvinner äntlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta lästa jag på Yamarins hemsida. Jag kan inte tolka det anorlunda en att båtarna kommer gå att få i båda färgkombinationerna. Konekesko presenterar sina Yamarin-båtar i två olika färgalternativ på båtutställningen Uiva 2009 Flytande i Helsingfors den 2023 augusti. Den traditionella blåvita färgsättningen har kompletterats med ett alternativ med vitt skrov och ljusare inredning.   Vid sidan av Yamarins klassiska mörkblåa skrovrand lanserar man inför den kommande säsongen 2010 även båtar med vitt skrov som pryds av en stilig och fräsch tejpning. Det nya färgschemat baserar sig på Yamarin 80 Day Cruiser som presenterades säsongen 2009 och som fått mycket positiv respons från kunderna.   ”Då och då frågar kunderna om möjligheten att få båtar i andra färger och nu ges det tillfälle till det. Färgerna i det nya alternativet har däremot hållits inom färgkombinationen mörkblått och guld, som är kännetecknande för Yamarins varumärke. Förutom den vita skrovfärgen har dessa båtar även fått sittdynor och säten i välbalanserade färgkombinationer mörkblått-sand-grått”, berättar Peter Krusberg, produktchef på Yamarin.   Tillsammans med det nya skrovfärgsalternativet kommer man att ha sittdynor i nytt tyg i de öppna båtmodellerna. Det vädertåliga tyget är lättskött, stadigt och elegant. Kapellen har samma praktiska gråa färg som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant men i de flesta fall rör det sig om fabriksbeställning av gamla färgen med lång leveranstid. I utställningsserier och lager är det den nya färgen. Man vill inte klippa den gamla helt  2010 av rädsla för att kunden inte vill ha en ny färg så 2011 så är nog den gamla även borta från fabriksbeställning.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska du ha det? Först ska färgen försvinna helt, sen skall den finnas kvar ett tag och kanske tas bort..

Har Yamarin gjort båtar sen medeltiden? Kanske var dom som gjorde vikingaskeppen då?

Vad hade Yamarin för färg innan medeltiden tex under Järnåldern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog läsa på historia några årskurser tex 2-4 klass och sedan återkomma. Du har rört till tidsperioderna enormt. vikingatid efter medeltid????? Från medeltiden innebär inte att man hade tillverkning från järnåldern. Tänk ordentligt nu och läs på. Skriv sedan

 

Länge hata Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vikingatiden på gick mellan ca 790-1100 e kr och är en del av järnåldern eller tidig medeltid.

Då kan Yamarin teoretisk ha gjort vikingaskeppen under tidig medeltid.

om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt så hade dom ju haft den färgen sen medeltiden, men det kanske var den senare delen av medeltiden och då fanns kanske inga vikingaskepp.

marin blått var inte den första färgen dom hade. Jag har sett ljusblåa också och tog då förgivet att dom måste vara tillvärkade på Järnåldern alternativt stenåldern men så länge tror jag inte att dom gjort båtar.

Källa Wikepedia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är återförsäljare för Yamarin sedan ca 20 år tillbaka, så du behöver inte lära mig färgsättningen. Jag lovar Flört

Jag hoppas du förstod att mitt inlägg om medeltid var skrivet med ironi. Ta det inte på allvar. Jag vet att Yamarin inte fanns då, jag lovar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. då var det utrett. Det är altid skönt med raka puckar. då sluter Jag fred med dig.

Men vi har fortfarande en liten grej att kriga över och det är BiltemaGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linjerna känns ju helt klart hämtade från 80DC med tanke på rutram, skrovlinje och att badbryggorna går ut på bägge sidor av motorn.
Detta kan ju gissningsvis vara en början på en ny serie då 64DC (6110) varit med ett bra tag
Jag skulle inte bli förvånad om vi får se 63DC 2011

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin återutger även 600 BR (Big Ride) under 2010. En exakt kopia på racerbåten från 1993. Den är asflack i bottnen, gör 55 knop med 150-hästare och kostar som 61 CC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant nyhet!

Kul att Yamarin bygger vidare på det lyckade 61cc skrovet.

Var så säkra på att vi kommer ser både 63 DC och 63 WA under 2010-2011. Det roliga är att dessa båtar kommer att gå att köra på bromsad trailer med B-körkort!! Detta har varit ett problem med tidigare modeller som 64DC, 62cc, 62 WA osv.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är super intresserad av att byta till en 63BR. Finns det någon som kan ge ytterligare feedback om båten? Skall tydligen komma ett test i nästa nummer av Vi båtägare som kommer den 20/7, blir spännande att läsa!

Av det jag hitentills hittat att läsa om 63BR lovordar alla båten och då helst med en 150 hk motor.

/Havskatt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Samma här, Har själv kikat en del på denna båt och tycker den verkar väldigt genomtänkt.

De enda synpunkterna jag har är att den är lite för liten fram. Istället för en sidosoffa skulle jag ha sett två platser likt buster xxl. Den andra synpukten är stolarna, i uppfällt läge sitter en spak fom används för att justera stolen. Denna spak är i vägen och väldigt lätt att slå i när man står upp. Småsaker egentligen på en annars helt perfekt båt enligt min mening.

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är med liksom Bella 600 twin och Buster XXL. Ett skrov i egen klass löd rubriken. Bara att köpa blaskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt blaskan och den ger bara ännu mer köpsug. 63 BR vinner testet!

Vad sägs om Ett skrov i en egen klass, Det låter underbart när skrovet klyver vågorna i 46 knop, och tar dig dit du ska. Detta är en strålande familjebåt, men ingen klockren bowrider

/Havskatt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Blev också tvungen att köpa tidningen och helt klart så verkar detta vara en ruskigt vass båt med få brister. Köpsuget växer helt klart!

Några frågetecken kvarstår dock när det gäller BR-konceptet. Ex. hur krångligt det blir med alla kapell som skall knäppas varje gång, En DC har ett kapell och det brukar vara krångligt nog. EN styrpulpet har överdragshuva vilket är superenkelt. BR har två kapell som skall knäppas varje gång, lite bökigt faktiskt. Alternativt så kör man utan kapellet framtill och låter regnvatten rinna genom båten. Det är dessutom inte snyggt med massa knappfästen runt hela fören.

//Mac

 



Senast ändrad av MaCro | 21 juli 2010 | 08:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnkapell går ju snabbt att sätta upp.

 

//Ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag beställt en 63 BR, kommer om lite drygt en vecka.

Jag läääängtar!

 

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Vilken motor beställde du? 115 eller 150hk. Det gör ju faktiskt nästan 40 knop med 115, bra för en så stor båt.

Ser verkligen fram mot en utförlig testrapport Cool

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde med 150hk. Tydligen går den betydligt bättre i sjön med en 150hk.

Testrapport kommer men den  blir troligen extremt vinklad Cool

//Havskatt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer gå som ett troll. Vilken propeller beställde du?

Skulle vara intressant och veta hur den går med Ballistic. Hörde att det går att klämma på en Solas Scorpion 23p, En 21p är nog ändå det bästa alternativet för bra allroundegenskaper.

Grattis till en fin båt!

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Har ingen aning om propeller, antar att det blir Yamahas standard men det blir troligen en 21 dock.

//Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tittat lite åt en 63 BR. Det enda jag är lite osäker på är solbädden. Om bredden på båten är 2.3m verkar risken stor att den inte får full ligglängd för någon över 170 cm.

En funktionell solbädd känns som en juste funktion på en badbåt samt att det vore extra trevligt om den till nöds kunde funka för övernattning under kapell. Nu vet jag inte om du beställde solbädd men om du kunde mäta ligglängden när du får din båt vore jag tacksam :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapitalförstöring är en rolig hobby Glad. Fast det verkar inte vara båten att kliva i med ett par graninge kängor.

Fin Båt och grattis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag beställde en solbädd och den fungerar perfekt, men att sova tror jag inte är en höjdare för en vuxen, skulle vara i nödfall isåfall.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har man haft båten i 5 dagar. Har blivit runt 12 timmar och runt 100 Nm.

Självklart är jag helt lyrisk, fattas bara, här har det blåst rejält i flera dagar så det blev att testa i ganska hårt väder direkt. Jag beställde trimmplan fast man enligt säljarna inte skulle behöva - Det var helt RÄTT beslut. Ju fortare man kör dessto bättre stabiliserar den sig, men med regn och kapell uppe och 11 m/s blir det slagsida utan att använda trimmplanen.

Har inte riktigt hunnit testa max fart, har varit uppe i 40,2 knop så det fattas ca 6 knop. Har svårt att se att man verkligen kommer upp i Yamahas testfakta på 46,7 knop känns lite glädjesiffror ?

Solbädden och klaffbordet är helt grymt och ett måste att köpa till, det ger en bra upplevelse även när vädret inte är hundra. Vi körde en tur i maklig takt medans ungarna låg och läste på solbädden under färd, riktigt trevligt. Avslutade sedan med en middag med kräftor runt bordet. En riktig heldag på sjön trots blåst och lite med sol.

I sista stund köpte vi till teakdurk och detta ångrar jag inte. Teaken är inlagd i sektioner och mellan dessa sektioner blir det som små kanaler där regnvattnet rinner ända bak till självlänset. Detta gör att durken är helt torr även när det regnar. Att Yamarin dessutom har lagt dessa teakskarvar med tanke så att ex vattnet från framdörren precis ligger över en skarv så inte teaken blir blöt imponerar!

En otrolig båt helt enkelt - Den är dessutom fantastiskt mycket snyggare i verkligeheten än i broschyren.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara 900 kg är som sagt viktigt om man vill kunna köra med trailer och B-körkort. Har du skaffat trailer till den också?

Blir lite konfunderat på priserna på Blocket... Vissa säljs för 319.000 eller mer UTAN motor... Andra säljs för 339.000 eller mer MED motor... Är det utrustningen som skiljer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag fick byta till en större trailer, du vet köp föder köp Gråter

För 319 TKr är det säkert en 115hk.

Solbädden och klaffbordet kostar tillsammans ca 15 000:-. Teakdurken kostar 38 000:-

Så utrustningen slår mycket på priset.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...