sm7bpm 0 Postad 2 November , 2009 Jag äger en Omega 34, på Omegorna finns det som original inga skotskenor för försegel, det är ju självslående fock men om man vill segla med Genua måste man fästa lösa block i relingslisten. Jag tycker inte att det är den optimala lösningen därför tänkte jag montera skotskenor på däck. Det finns säkert många som redan gjort det och min fundering är följande, var på däck skall jag börja borra mina hål?? Inne vid ruffen? Ute vid relingen? Hur långa skenor skall jag välja? Hur långt fram? Hur långt bak? Finns det någon formel eller liknande som man bör beakta, förutom att man skall kunna skota så att seglet står ordentligt och utan att mantåget ställer till det? Jag tror att det finns många besökare här på forumet som har kloka synpunkter som jag skulle ha nytta av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 November , 2009 Varför vill du ha en skotskena? Ifall du har en rullgenua så behövs nog steglös justermöjlighet, men om du har en eller kanske två olika vanliga genuasegel så borde väl fasta block i relingslisten duga? Tänker mig att eftersom seglet ändå måste runda vantena, vars röstjärn sitter ända ute på relingen, så finns det inte mycket krysshöjd att hämta även om skotpunkterna flyttas något midskepps/lovart - alltså närmare överbyggnaden. En riktigt stor genua kan nog iofs ha skothornet såpass långt akterut att dess naturliga underliks-sidobågform ändå elegant rundar vantena, och därmed motivera mer midskepps/lovart-inflyttad skotpunkt. Båten är dessutom, vad jag förstår, lättdriven och seglen kan därmed skotas in (upp mot lovart) hårt vid kryss för bästa höjd/fart-kompromiss? Men kruxet blr väl ändå som sagt seglets rundning av vantena, ju närmare vanten skothornet befinner sig desto mindre behov/möjlighet att ha skotpunkten midskepps/lovart. Genuan måste ju ha en mjuk bågform och inte en plötslig virvelbildande lovarts-böj nära akterliket, tänker jag mig. Tja...inte helt lätt det här. Kan alltså ha missförstått, men mitt inlägg lyfter ju iaf tråden.... Bilden visar hur skotpunkten långskepps bör sitta, enligt mig. Alltså egentligen inte riktigt det frågan primärt gäller, men det kan ju ändå vara bra att försöka fastställa ifall dessa påståenden stämmer: 1. Måttet A bör vara ca 1/2-del av hela förlikets längd. 2. Ifall förseglet skotas hem maximalt, i bleke utan minsta vindpust så skall akter- och under-lik vara ungefär lika stramt raka. (Grönt=tänkta genualik, gult=skot, gulstreckat=tänkt fortsättningslinje på skotets dragriktning, rött= ett mått A utmed förstaget upp emot mötespunkten med den gulstreckade dragriktningen.) (*) Bilden f.ö. stulen här, där fler bilder på däcks-layouten kan ses:http://hem.passagen.se/linger/Boats/Pict_boat.htm Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 03 november 2009 | 15:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 November , 2009 Jag håller med Thomas, till viss del. Bilden illustrerar ganska väl grundplaceringen i längsled, och jag tror också att en skotskena för genuan ska placeras långt ut. Ev. förstärkningar i däck bör ju också beaktas. Är det sandwich i däcket är det kanske inte så lyckat att bara skruva på en skotskena. Men självklart ska man kunna justera skotpunkten, inte för att rullreva (det gillar jag ändå inte) men för att kunna trimma seglet. Det kan man i och för sig även åstakomma genom att justera skotpunkten i höjdled. Så om skothornet är tillräckligt högt från däck såkanske ett block i relingslisten funkar ändå. Men jag hade inte dragit skotet genom det utan en trimlina med block i änden, genom vilket skotet löper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 November , 2009 Ja, segeltrimning är ju inte min starka sida... Tror att det främst är spalten mellan stor och genua som är mest intressant att finjustera. Den ökar väl mest runt mastens övre halva, ifall skotpunkten flyttas en smula akterut. Kan det stämma, och hur lång skotskena skulle vara lämplig som minst på denna båttyp? Behövs väl knappast mer än 60 cm, om den är välplacerad. Seglet ändrar väl formen ganska känsligt, gissar jag. Senast ändrad av Thomas-1 | 03 november 2009 | 08:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 3 November , 2009 En 110 % genua kan du skota innanför sidovanten. Det blir en avsevärd skillnad mot den självslående focken. På bilden ser du vart skotpunkten hamnar vid normal kryss i ca 5 m/s. Med en genua 1:a hamnar givetvis skotpunkten ännu längre bak eftersom den då går utanför vanten. Den främre halvan av skenan har jag aldrig använt, men det kanske beror på hur ditt segel är sytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 3 November , 2009 Placeringen av skotskenan beror väl till största delen på hur seglet är sytt så jag skulle råda dig att prata med segelmakaren. Alternativt prova dig fram med en konstruktion där skotpunkten kan justeras i sidled tills bästa läget har hittats för olika vindstyrkor (samt markerats på däcket). Skotskenans position anpassas sedan så bra som möjligt till dessa punkter... No pain no gain! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 November , 2009 Oj, så fel det kan bli! Har kollat upp lite och ändrat i mitt första inlägg. Måttet A i skissen skall tydligen vara ca 1/2 av förlikets längd. Och triradialskurna segel har inte en söm som motsvarar rätt dragriktning. Ursäkta! Källa bl.a:http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.harken.com/images/genoa_trim-angle-lg.gif&imgrefurl=http://www.harken.com/traveler/Towable_genoaleads.php&usg=__AEgN3bqeJxoBKefHPq02lhnkcH4=&h=768&w=606&sz=28&hl=sv&start=24&um=1&tbnid=0BzeYQZjpV-sQM:&tbnh=142&tbnw=112&prev=/images?q=genua+segel+radial&ndsp=18&hl=sv&sa=N&start=18&um=1 Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser