braxmax 0 Postad 1 November , 2009 Hej! Köpte min första båt för en månad sedan och nu tänkte jag försäkra den, jag har kvitto på båten och alla böcker och sånt men inte på motorn. Jag hittar inte motornumret! Motorn är en Yamaha 25hk fyrtakt från 1999. och vad jag förstår så ska motornumret och modellbeteckningen sitta på en liten skylt på sidan av riggen men jag hittar ingen och det syns inga skador som tyder på att någon har tagit bort skylten. Jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan få och är det någon som har en likadan motor så får den personen gärna tala om var motornumret sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 1 November , 2009 Kan vara ett klistermärke med nummret på ibland och kör man med högtryckstvätten på det så kan det flyga bort. ett annat alternativ är att du köpt en stulen motor som nån har tagit bort nummret på. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 November , 2009 Ttta på motorblocket där ska det finnas en klisterlapp eller en bricka med motornr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 2 November , 2009 Vet inte hur det är nu, men tidigare var Yamaha kända för att motormumret var så lätt att ta bort eller byta. Nästan som en affärsidé: Ju lättare motorn är att stjäla, desto fler får vi sälja på försäkringarna. Och alla exemplaren behöver ju dessutom reservdelar efterhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 3 November , 2009 Kolla på fryspluggarna på blocket. Där brukar motornummret stå. Är det borta även där så har du nog en stulen motor. Ta kontakt med förra ägaren snarast och kolla vad han uppgivit för nummer till försäkringsbolaget. Kan han inte svara så hävköpet och polisanmäl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 November , 2009 Finns inga fryspluggar på denna motor ,de pluggar eller mera en aluminiumbricka med instansatt motornr på de äldre modeller men denna motor har en klister lapp på motorbliocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braxmax 0 Postad 3 November , 2009 Jag misstänkte att det kunde vara ett klistermärke som lätt åker bort men står inte numret någon annanstans?, har haft båten ett tag nu och jag är nöjd med den. Är det omöjligt att försäkra den nu? Så här skrev en annan medlem på maringuiden: Min satt om du står bakom båten på vänster sida på fästet som man hänger över akterspegeln. Och det är jusst där jag tror min har suttit också rätta mig om jag har fel, det konstiga är att det inte syns några som helst skador eller rester av klister eller popnitar. Tusen tack alla som svarat Senast ändrad av braxmax | 03 november 2009 | 16:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 3 November , 2009 Finns det varesig på motorfästets babordssida eller på motorn så skall du göra som jag skrev ovan. Kontakta förra ägeren om var han hade den försäkrad och vilket nummer han uppgivit. Blir det en massa svammel till svar så polisanmäl. Problemet för dig är att vid en privataffär har du som köpare en undersökningsplikt och det innebär att ta båt och motornummer och kolla med larmtjänst. Vad jag förstår har du inte gjort det och då blir det lite marigt om det är stulna saker. God tro finns inte och du har inte fullföljt undersökningsplikten så du kan bli av med grejorna om dom visar sig vara stulna. Jag vill inye på något sett skrämma dig. Det kanske bara är borttvättat men kontakta förra ägaren. Är det köpt på firma så är det deras problem att ta fram nummret åt dig. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 3 November , 2009 Re: wanmar Var precis ute i hallen och kollade en F25. Var i motorn sitter plåten du nämner? Jag hittade ingen synlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 November , 2009 kommer inte riktigt i håg exakt men har för mig att klisterlappen ska sitta vid avgasluckan eller på ovansidan motorblocket . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braxmax 0 Postad 3 November , 2009 Är nåt av detta serienumret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braxmax 0 Postad 3 November , 2009 Det är den vita skylten i fram på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 November , 2009 nej detta är nr på kontrollmodulen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 November , 2009 Demontera den stora svarta kåpan på motorn så kanske du lättare ser dekalen med motornr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braxmax 0 Postad 3 November , 2009 Okej, så om jag monterar av den stora svarta kåpan så sitter motornumret där? kan tyvärr inte kolla förrens på lördag. Är du säker på att motornumret sitter där? Vill så gärna veta för jag börjar bli lite orolig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braxmax 0 Postad 3 November , 2009 Är det denna kåpan jag ska ta bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 November , 2009 Ja just denna kåpa som täcker svänghjulet o kamdrevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braxmax 0 Postad 3 November , 2009 Stort tack till dig, återkommer på lörda nu blire London:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 4 November , 2009 Kollade F25an i hallen. Du behöver inte skruva bort kåpan. Om du tittar in under den på babordssida i höjd med lyftöglan (2 bruna kablar kommer där) så sitter det en liten rund lapp med motornumret på. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 November , 2009 visste att den fanns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braxmax 0 Postad 8 November , 2009 Jag tog bort kåpan igår, kikade efter en aluminiumbricka med motorbeteckning och serienummer men hittade ingen. Däremot såg jag den där runda lilla klisterlappen du nämner, är de det numret som är serienumret? Tror den va ca 1,5cm i diameter kan det stämma? Var kan man jämföra numret så man vet att motorn inte är stulen? Senast ändrad av braxmax | 08 november 2009 | 19:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 November , 2009 ja den klisterlappen är det ,vad var det för motornr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser