niklas0000 0 Postad 1 November , 2009 Hej jag har en Buster Magnum (den äldre) med en Evinrude Ficht 225hk. Den blir bara mer trögstyr ju högre farten blir lite läskigt faktiskt trots att båten går så fint i vattnet. De blir bätter när jag tiltar ner motorn men då tappar jag fart. Jag har luftat hydralstyrningen noga och kollat glapp. Jag har aldrig känt de här på någon annan båt jag haft. Är de någon som har någon teori? Niklas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 2 November , 2009 Hej, det är nog inget fel på din styrning utan det är ganska typiskt, när du kör för fullt, då när den tunga motorn puffar på emot akterspegeln då blir motorn trögare att svänga runt sidledes. Kan vara att du kanske borde trycka in fett i fettniplarna, så motorn rör sig litet lättare i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 2 November , 2009 trycka in fett i nipplarna lär knappast påvärka eftersom det går lätt i låga farter och trögare ju fortare han kör. därimot beror det hela på att det sitter en stor motor på båten och proppellern roterar på ett håll vilket gör det svårare att styra åt ena hållet. Man kan justera trimmrodret. det kan göra lite skilnad men du blir nog inte av med problemet. jetdrift har inte detta problem för att kraften blir mer rakt bakåt och inte roterande. även duopropp fungerar bättre på grund av att den har dubbla proppellrar som snurrar mot varandra och motvärkar sidkraften. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklas0000 0 Postad 4 November , 2009 Tack för svaren. Jag han är trögare att styra styrbord med. Jag bör tillägga en sak jag uptäkte, att skälva styr fenan längst ner hadde en lite skada så att den var lite vinklad åt styrbord men väldigt lite. Jag har nu åtgärdat den skadan då jag ser att hela fenan är lite som en flygplansvinge som nog ska påverka propeller kraften, tror jag. Det finns ingen sådan liten justerbar styrfena som brukar sitta strax över proppelern. Om den här lilla knäcken som jag har rätat ut kommer att lösa problemet vet jag ej ennu. Vad tror ni? Niklas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 4 November , 2009 har du ingen trimmfena över proppellern så kan det bli trögstyrt åt ena hållet. den är till för att justera detta. att skeddan under proppellern är krokig kan ochså bidra till detta. ibland går det att böja tillbaka dessa men akta så du inte knäcker den. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 4 November , 2009 Det är ju sådär det funkar. På min Buster med Alpha One drev är det fortfarande vajerstyrning, den går inte att styra åt ena hållet i 40 knop. Detta trots en väl injusterad trimfena, utan trimfenan fick man vara Magnus Samuelsson för att kunna åka rakt. Lösningen för dig tror jag är att montera en trimfena med andra ord, kolla bara så du har frigång mot propellern. Om inte så brukar det finnas varianter där fenan sitter förskjuten till bakkant på anoden. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 4 November , 2009 Finns Buster med innombordere eller menár du din båt? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn Postad 4 November , 2009 Finns Buster med innombordere eller menár du din båt? /Daniel Kolla in hans sjöbod! Tuff båt, minns att jag läst om den i någon båttidning. Kanske Båtnytt?. Var rätt länge sedan jag såg reportaget, har den fungerat felfritt sedan dess? /Isbrytarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklas0000 0 Postad 4 November , 2009 Ja liten båt och stor motor måste betyder stor stigning på proppellern vilket måste öka proppelerns vridmoment och måste kompenseras mera med trimfenan. På den evinrude ficht HD 225 finns ingen trimfena orginal utan har en anpassad skedda vad jag förstår, hur ska man då kunna trimma in det så att det inte drar åt nåt håll? Jag har 24 stigning vilket är rätt mycket, då gör båten 55 knop vid maxvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 8 November , 2009 O.T: Bustern har inte varit sjön i år faktiskt, men har annars funkat toppen! Mycket trevlig cruisingbåt. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 23 November , 2009 Hej! Så vitt jag vet har Evinrude ficht 225 en trimfena. Se till att du justerar den så att du har lika lätt (eller svårt) att styra åt båda håll. Ju mer du trimmar motorn från att propelleraxeln ligger parallellt med färdriktningen (oftast = parallellt med vattenytan) destå mer moment får du åt ett eller annat håll. Styrhävarmen på motorn, har flera hål, tre tror jag, vilket innebär att du relativt lätt kan välja utväxling på styrningen. Prova och se om det blir bättre med ett annat hål? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser