Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
BorjeSilverfjall

Dekortejp ovan vattenlinje

Rekommendera Poster

Vet någon hur man tar bort vattenlinje tejp? Värme? Kemikalier?

Har en 5cm röd tejp som blivit skadad av dinge etc och behöver bytas ut. 

Försökte få tag i den men den sitter och kommer bara i mm stora bitar..

(Det var iofs bara 5-6C när jag provade)

Nästa fråga.. hur får man dit en ny och rakt?

Alla tips och tricks emotas tacksamt! Även förslag på hantverkare i Gbg området.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte tagit bort själv, men såg andra under vårrustningen som gjorde detta och dom använde värmepistol, förmodligen med reducerad värme, kanske värt att prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varmluftspistol och spackel! (Heter det kanske spackelspade eller något liknande?) Värm en bit i taget och skrapa bort. Brukar gå mycket lätt och man behöver (BÖR!) inte värma särskilt mycket. Om den nuvarande tejpen är rakt monterad är det enklast att markera kanten på den innan du tar bort den. Använd t.ex. en blyertspenna eller sätt små bitar av maskerinstejp mot kanten på lagom avstånd från varandra. Sedan är det bara att följa markeringen när du monterar den nya tejpen. Om den nuvarande tejpen inte sitter rakt kan du använda vattenlinjen som riktmärke. Man brukar spraya lite vatten på underlaget för att kunna efterjustera. Därefter arbetar man bort ev. vattenblåsor med en plastpackel.

Jag skulle vänta med tejpningen tills vårvärmen kommer.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde detta för en månad sedan på min båt, tog bara ett vanligt rakblad. Viktigt med en bra vinkel på det bara, blev kanon bra inga repor runt om heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får rester av limmet kvar från den gamla tejpen så avlägsnas den enklast med limtvätt. Ex Casco Limtvätt.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick bort mitt enkelt med varmluftpistol. Hade dock ett klistermärke som var alldeles krackelerat och då blev det en puck på sladd-borr-maskinen. Pucken var av märket 3M och används för dekalborttagning på bilar, men funkar i låga varvtal även på båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar väldigt bra med frugans hårfön också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar den Biltemaprylen, hur arbetar man med den?

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt den i borrmaskinen och kör över stripesen, fungerar som ett suddegummi ungefär, den blir mindre hela tiden. Fungerar på klistermärken mm oxå, även klistret åker med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att man vinkelställer rondellen så att den smala kanten läggs an?

Bör denna fungera även på vattenlinjer som är målade med t ex bottenfärg? Så är det ju på många båtar - exempelvis vår egen Maxim.

När man kommer åt den färgen med polertrissan om vårarna så kletar färgen, men detta kanske är lösningen för att få bort skiten helt och hållet på ett smart sätt?

Ciao

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varmluftspistol, spackel o svamp allt från en viss butik. det kommer att gå lysande.

Finns i sjön : ) Hummer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, smala kanten mot stripesen och klistermärkena, ta det lungt i början så känner du när den tar som bäst.

Tror inte den är något för färg.

Mvh.P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa resultat!

1 Använd tapetborttagare-Ångar bort limmet ,varav man mkt lätt kan dra av dkalet,stripes etc ca 300 kr på JULA

2  Hårfön= billigt och funka rätt bra.

Använd ej rakblad som nån föreslår....Bara dumt att chansa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...