sm7bpm 0 Postad 1 November , 2009 Det finns en del vattenfläckar efter gamla läckor på teakinredningen runt fönstren invändigt i min båt. Jag undrar om det finns någon som har en bra patentlösning för att få bort lacken som finns där, en del har redan släppt så där går det lätt att skrapa bort den men den som sitter fast sitter som berget. Teakfaneret på inredningsplywood är ju så väldigt tunt att man inte vågar sig på att slipa i någon nämnvärd omfattning, det skulle vara katastrof om man slipade igenom. Den gamla lacken som finns där är, vad jag tror, av vanlig International-halvmatt typ. Värmepistol, sickling, kemikalier, sandpapper, klä om med ny plywood ???????????? Jag har upptäckt att om man inte får bort allt det gamla så blir det väldigt flammigt och fult med den nya lacken. Är det någon som vet en bra metod ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 1 November , 2009 Det där är inte lätt. Har själv haft samma problem. Om du har tur kan den gamla lacken (fernissan) mjukas upp med med värmepistol och skrapas bort. I mitt fall hade man använt 2-K lack och då fungerar inte värme. Sicklade först och avslutade med mycket försiktig slipning. Om man slipar för hand minskar risken för att man slipar genom faneret. Slipmaksin är livsfarligt. Lycka till med ett mycket tålamodsprövande jobb! /Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 1 November , 2009 Jag har själv mycket goda erfarenheter av Speedheater när det gäller att ta bort fernissa, främst enkomponent, men även på tvåkomponent men då måste man var mer försiktig. Kanske går det att hyra en speedheater i närheten där du bor? Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 7 November , 2009 Puh, det fick bli värmepistol och färgskrapa med mycket svett och svordomar, det finns nog inga latmansmetoder om man vill ha bra resultat.......... Slutet gott allting gott, det blev helt perfekt så det var kanske tur att jag inte laborerade i onödan. Tack för tipsen från Er som svarade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 November , 2009 Dags att uppgradera sjöboden med lite nya bilder då...vore kul att se resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser