karlaxel 0 Postad 31 Oktober , 2009 Vårt gamla Supercool verkar ha gjort sitt. Får ner det i max 10 och slukar ström som aldrig det. Funderar på att installera ngt nytt. Vad säger ni ? Isoterm compact classic 2001 ? I så fall får man väl lägga kompessorn i kistbänken. Vi har en Vega och där finns plats. Dock ligger bensintanken lite längre bak i samma kistbänk. Är det ngt att tänka på i förbindelse med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Oktober , 2009 Kylar med Peltierelement (som t.ex Supercools dito) är stora strömtjuvar utan att ge så mycket kyla. Ska du få ström över till annat så får du kolla in kompressorkylar. Troligen 2-3 ggr så mycket kyla för samma energimängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 November , 2009 Kan verkligen rekommender den kyl vi hade på förra båten och ska ha på den nya. Isoterm SP ASU. Det är en kompressorkyl som avleder värmen via kopparslingor i avloppet. Man måste alltså sätta dit en ny avloppsgenomföring men det arbetet lönar sig verkligen. ASU betyder ett kylblock som fryses ner när kylen känner av att eltillgången är god - vid motorgång eller landström alltså. Blir ett extra magasin att använda när eltillgången är sämre och går dessutom att använda som frys (vi brukade hänga sitärningspåsar på den och hade alltid is ombord) Vi satte på kylen i slutet av april och slog av den i mitten av oktober och ligger nästan aldrig på landström. Hade 66W solceller. Det var aldrig kris med elen trots kontinuerlig kyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 1 November , 2009 Hej Jag har en 29-fotare och ville nte lägga allt för mycket pengar, Köpte en Isoterm compact classic 2001 och placerade kompressorn under en stickkoj vid fotändan. Där tar den igen plats och det är svalt. Själva kylenboxen byggde jag på plats i en sittbänk, har nog 10cm isolering. Min solcell klarar att driva driva kompresson, har den dock inte på när jag lämnar båten en längre tid. Jag vet inte om det är att rekomendera att ha kompresson där om det finns bensinångor. Bör kollas upp med leveranören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 1 November , 2009 De vegor jag känner till som har kompressorkyl har kylboxen under luckan akter om diskhon och kompressorn i sb kistbänk under skarndäcket, intill sophinken. Bensintanken trodde jag låg i bb kistbänk. F.ö. antar jag att kompressordelen är gnistfri. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlaxel 0 Postad 3 November , 2009 Helt riktigt så sitter kylboxen sb bakom diskhon och tanken är att sätta kompressorn i sb kisktbänk vid papperskorgen. Och i samma kistbänk ligger bensintanken på vår vega. Har kollat med Hjertmanns och enligt dom funkar det att ha kompressorn där. Isotermt Compact Classic 2001 verkar aktuellt. Vi får se. Kom gärna med fler synpukter i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 5 November , 2009 Hejsan jag köpte för ca3år på BRYGGAN i sthlm enIsoterm compackt och byggde boxen. Vol ca30l. tvärskepps und en koj 100mmtj klädd m epoxy o glasfiber som drivs av kompresson plcerad und BB förpiks koj den startar jag vid sjösättningen och stoppas ngn gång aug sep beroende soltimmar som lyser på min 50w solcell till förbrukarbatteriet 100ah jag har aldrig kännt ngn brist på´ el, man måste naturligtvis vara sparsam och ej lämna förbrukare på i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser