lakrits 0 Postad 31 Oktober , 2009 hej har en fjord holiday ny köpt ,finns någon som vet vad den kan dra liter dist marsh samt full fart motor b30. mvh thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 31 Oktober , 2009 B30 är väll en sexa va? isåfall så kan du ta ca 2dl/sjömil/cylinder i marchfart vilket blir 1,2l/sjömil. Hade det setat en V8 i hade den dragit ca1,6L/sjömil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 31 Oktober , 2009 Holiday är ju en ganska tung båt och B30 är ju inte känd för att vara speciellt snål. Tror att den ligger på ca 1,5l/NM vid marshfart och runt 2l/NM vid full sula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lakrits 0 Postad 31 Oktober , 2009 tack för snabba svar mvh thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 31 Oktober , 2009 Tycker nog att styrbjörns resonemang haltar ganska hårt... Min uppfattning är att en större motor inte behöver jobba lika hårt, speciellt i en tyngre båt. /Jonatan som gärna åker åtta om man kan välja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 31 Oktober , 2009 1.2-1.5 liter nm drar min Fjord 21 Weekender med b30 beroende på last och fart. Den toppar 27 knop med full tank och två personer och ren botten. På hösten när man lastat i massa skit toppar den 25 knop. Men som sagts den är tung och större motor skadar inte, speciellt inte om man ofta är många i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 31 Oktober , 2009 AL_to_slow! Vad säger du nu då? Skulle min teori halta när en fjordägare säger att den drar just 1,2L/sjömil vilket min beräkning just sa. Uttala dig inte om du inte vet Puunk! /Styrbjörn den allvetande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 31 Oktober , 2009 Jag gissar att den kommer att dra ca 1,2-1,3L i marsh och drygt 2L på topp /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 1 November , 2009 Hej Vi Båtägare har en test i novembernumret med en NImbus 21DC där dom mäter upp en Aq 151 b ( 4 cyl 146 hk) samt byter motor i båten till en 5,0 GXI ( V8 270 hk / dp ) Resultat med 2 personer ombord Aq151 20-25 knop 1,15-1,20 L / dm Toppfart 28,8 = 1,50 L / dm GXI 5,0 20-25 knop samma som ovan 28,8 knop ca 1,35 L / dm Toppfart 40,6 = 2,15 L Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 1 November , 2009 Att den tar 1,2l/sjömil kan säkert vara så det säger jag inte emot. (Även om det låter lite.) Men att den skulle ta 0,4 liter mer per sjömil om den hade haft 2 cylindrar till just för cylindrarnas skull är den biten som jag inte håller med om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 1 November , 2009 Lite Offtopic: Volvo b30's dåliga rykte ang brännsleförbrukning, beror i mångt och mycket på att man förr i tiden stoppade den i för stora och tunga båtar ofta som dubbelmontage. Det är ingen kraftfull motor den ska jämföras med en GM 3liters fyra tillexempel. Men så länge den sitter i en lagom båt har den en helt normal förbrukning. I en gammal tung fjord 21 är den på gränsen till för svag krävs att motor och prop är i gott skick. Brännsleförbrukning för mig handlar om att ha en lagom kraftfull motor, för liten och för stor är inte bra. Tror att en fjord 21 skulle må bäst av en V6 4.3 mpi eller en V8 5.0 mpi. Har funderat på att byta motor, men det känns som mer ekonomiskt att byta båt istället. blablabla osv.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duxand 0 Postad 3 November , 2009 jag undrar bara hur styrbjr har kommit fram till 2dl/cylinder/distans hur har du kommit fram till den siffran . har hört att man kan räkna ut en diesels förbrukning tror de är 0,18 dl per kh i timmen eller nått , e bara nyfiken?? Senast ändrad av duxand | 03 november 2009 | 16:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 4 November , 2009 Som gammal motorbyggare på volvo så har man dragit på sig lite erfarenheter. Just det med 2dl/distans och cylinder i march är en grundregel som alla motorbyggare andvänder sig av. det är ingen exakt uträkning utan liknar mer när man säger att en båtmotor kostar ca en tusenlapp /HK. Men oftat stämmer det ganska exakt och därför andvänder dom flästa motortillverkare denna formel när dom skriver i testerna vad dom drar. Även båttidningarna andvänder sig av denna formel då det skulle ta för lång tid att mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser