Gå till innehåll
onsdag 23 april 2025
BjornF

drevoljan försvinner. Vilka felkällor finns?

Rekommendera Poster

Hej!

tog upp svärfars styrpulpetare igår och skulle byta drevhusoljan. När vi skruvade loss avtappningsskruven så kom det först ca en deciliter rent vatten och sedan lite vattenblandad olja. resten av oljan, (ca 80%), var borta.

Läckage alltså...

Som tur är har båten knappt använts i år och vi fyllde ny olja inför denna säsong. Inga skador på skädda eller prop, allt ser schysst ut vid en anblick.

Motorn är en Mariner 60hk 2-takt från 2000. Se bild.

Jag skall nu försöka ta mig an problematiken. Vad kan vara potentiella felkällor?

1: Läckande packbox vid propelleraxeln (mest troligt va?)

2: Ej ordentligt åtdragna skruvar vid oljepåfyllning samt avluftning. (Eller dåliga eller saknade packningar vid dessa skruvar)

3: Vad mer kan vara galet?

Om vi tror att det är felkälla nummer 1, dvs packboxen/packboxarna, kan jag då byta dessa själv eller är det bäst att lämna in? Finns det bra instruktioner och behövs specialverktyg? Tyckte att det såg ut som att en glidhammare behövs för att få ut propelleraxelhuset.

Please help...

Mvh / Björn

post-27849-1394236145,6163_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest troliga är packboxen runt proppelleraxeln men det kan även vara packboxen som tätar runt axeln som kommer ner från motorn. den sitter under impellerhuser. att skruvarna för nivå och påfyllning skulle läcka kan bara hända om nån klåpare inte dragit åt ordentligt eller att packningarna var trasiga när dom sattes dit. dom börjar inte läcka av sig själv. Hörde ett rykte på min marina av en säljare som sa att Mercury/Mariner köpte in ett parti gammla torra packboxar från volvopentas nedlagda utombordarfabrik riktigt billigt och jag gissar att det är dom du har sitter i växelhuset.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen kan ta stryk om du exempelvis får en fisklina i propellern. Annars har du själv listat de vanligaste alternativen (sånär som på spucket växelhus).

Antingen byter du både packbox och tätningar vid oljepluggarna eller också låter du trycktesta för att hitta läckaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Är det en lätt sak att montera av det undre drevet? Man gör det när man ska byta impellern va? Någon som har en instruktion eller manual?

Tack på förhand!

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta isär det är enkelt fyra bult och några skruvar till sidokåporna. Problemet är att få ihop det igen(speciellt om man väntar tills nästa vår och inte hittar alla delar) men det ända som kan vara lite pilligt är kylröret som ska passas in i tätningen på underdelen. Tänk också på var justermuttern till växelstaget är inställt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...