Jan-- 0 Postad 31 Oktober , 2009 Någon som har tips och råd om hur man bäst justera bromsarna på en Brenderup enaxlad båttrailer från 1988. Någon bra länk till infosida om släpvagnsbromsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 31 Oktober , 2009 http://ockelbo.plars.org/album/fogelstabromsar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 31 Oktober , 2009 Var bor du? kanske jag kan hjälpa dig jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 1 November , 2009 det bästa är att hitta någon expert på området. det är inte så lätt att få det bra själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 1 November , 2009 Jag är expert jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 2 November , 2009 Ta bort båten, ställ släpet på pallbockar, justera sedan i hjulet (titta på länken i inlägget tidigare som visar kuggkransen som man puttar uppåt eller neråt med skruvmejseln som hävstång) med hjälp av en skruvmejsel samtidigt som du drar hjulet i riktning 'rulla vagnen framåt' tills det börjar bromsa, backa sedan till att hjulet precis går lätt. Känn efter genom att dra upp handbromsen ett hack och känn på hjulen Notera att bromsarna inte får ligga an, då det annars blir varmt och backar,lager och annat går sönder. Detta har jag gjort med ett båtsläp och en släpvagn. Bägge gick igenom utan anmärkning. Senast ändrad av rickardp | 02 november 2009 | 15:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 3 November , 2009 Börja med att släppa spänningen lite på staget som går från draget till wirarna.Släpp aven spänningen på wire som går ut till hjulen och knacka gärna lite på ändenpå wiren så du är helt säker på att wiren har gått tillbaka helt,annars så blir hela justeringen ute vid hjulen fel. Och om du sedan justerar bromsarna så rulla aldrig hjulet bakåt någon gång för då utlöser du backfunktionen och det är heller inget bra.Om du av någon händelse skall ta av trumman så brukar jag i alla fall se till att backfunktionen i backen går lätt brukar ta lite koppar pasta imellan. När du är säker på allt detta så kan du justera vid hjulen och sedan spänna upp wiren på staget och sedan justera bromsreserven. Mvh jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 6 November , 2009 Hej och tack för tipsen. Nu är trailern besiktigad ua och bromsvärden blev 0,4 och 0,3 (utan båt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser