Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
ossi

Behöver hjälp med val av batteripaket.

Rekommendera Poster

Vad ska man välja för underhållsbatterier om man vill ha det bästa till båten. Jag behöver tre stycken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier finns i klasserna A, B och C där A är bäst. Jag har för mig att det ska stå på batteriet vilken klass det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om föregående var det svar du förväntade dig men här på forumet har det skrivits en hel del om batterier. Själv tycker jag att Skyllermarks sidor har bra information om batterier och laddning i allmänhet. (man behöver ju inte tro på allt som skrivs dock)

Där har jag läst att man får mest för pengarna om man köper sk fritidsbatterier i en vanlig storlek (75 Ah) till förbrukarna men även till start. Det tror jag på. Har dock speciellt startbatteri själv.

Vill man dock ha tåligare batterier kan man välja sk gel-batterier. De klarar av en större urladdning innan de blir försämrade men är betydligt dyrare. Har lite andra krav på laddspänning har jag för mig.

Så det hela handlar om vad du har för behov och vad du har för plånbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte tre gelbatteri till min L32;a. Första vintern jobbade jag i båten ganska mycket. Resorna på 50 mil enkel väg,mellan Kungshamn och Stockholm (där jag hade båten) blev många. batteriladdren skulle ladda batteriet tills det blev fullt därefter skulle den stänga av sig (om jag förstod beskrivningen på utrikiska rätt). Varje gång jag kom till båten satte jag på batteriladdaren som var avstängd. Jag använde belysningen i båten som grunbelysning som jag tände när jag kom dit och släckte när jag gick hem.

Till slut var batterierna totalt tomma. Det visade sig att batteriaddaren stängde av sig nästan genast efter att jag satt på den och batterierna fick alldrig någon laddning.

Trots att jag skaffade en riktig laddare blev mina gelbatterier aldrig vad de varit efter tre sommrar var de helt slut.

Nu köper jag bara marin fritidsbatterier till en bråkdel av priset. Tre av de jag köpte december 2003 bytte jag ut i Augusti 2008.

Dock är jag (i efterhand) inte säker på att det var helt nödvändigt. Det hade blivit så dålig kapacitet på batterierna. Efter att ha lämnat de gamla på återvinningen och kopplat in de nya, visade det sig att jag föregående vår glömt att lägga på kabeln mellan två av batterierna, så att bara ett batteri av tre var i drift. Skrikandes

Kapaciteten blev i varje fall mycket bättre med tre nya batteri än med ett st 5 år gammalt Glad

Men - man skall inte gråta över spilld mjölk.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att batteripriser varierar våldsamt. Trolig förklaring är att återförsäljarna jobbar med höga listpriser kombinerat med kraftiga rabatter för vissa utvalda. Köpte efter mycket letande i vintras 3 stycken Trojan AGM 100 Ah från Nordic Battery för 4500 kr inklusive moms, dvs 1500 kr styck. Inte jättemycket dyrare än vanliga fritidsbatterier.

Har ännu inte haft några som helst problem med batterierna, men har väl i ärlighetens namn inte utsatt dom för stora utmaningar än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle jag köpa nya batterier skulle det bli gele eller AGM. De finns för cyklisk drift och tål djup-urladdningar mycket bättre än konventionella batterier. Dessutom är min erfarenhet att livslängden är längre för gele och AGM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Jag kan rekomendera agm batteier. Jag handlade 7st och har kört dom ett år nu och jag är supernöjd. dom kostar ju en hel del men dom levererar bra varje gång jag är ute med båten. Jag har 360ah för förbrukning och 100ah för start. Sen kör jag en ctek M300 fast monterad. Batterierna är av märket Northstar och jag tror dom är till för reservkraft av gsm master :-)

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 3 st Extreme från odyssey Länk. De håller laddningen ett par år vid 25 gr. Klarar djupurladdningar samt kan även fungera som startbatterier till dieselmotorer då de kan leverera 950 MCA (CCA). Kostar dock 2500 kr /st för 70 Ah.

Senast ändrad av Treudd | 01 november 2009 | 16:49

Senast ändrad av Treudd | 01 november 2009 | 16:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis som Flipperskeppare 3 Trojan AGM 100Ah. Ett för start två till förbrukning. Köpte dessa av Nordic Battery efter ganska noggranna efterforskningar för de behoven jag hade. Trojan var det märke som jag kom fram till hade bästa prestanda för priset både som förbrukning och startbatteri. Det här  var för två år sedan och då var prisskillnaden nog större mellan GEL och AGM. Trots det hade jag valt AGM också idag. GEL tål fler djupurladdningar men jag kommer aldrig upp i 100 djupurladdningar så länge de batterierna lever. Att ha samma typ av batteri både till start och förbrukning valde jag för att slippa ha två olika laddströmsaggregat, AGM ska ha 14.7V.Fick fixa lite med generatorn för att den skulle ge 14.7V det var det enda.

Nordic Battery var kanon att ha att göra med. Ett telefonsamtal, dom fixade en DHL-sändning (100:-/batteri från Göteborg till Uppsala) och batterierna stod utanför dörren två dagar senare.

Helnöjd med prestandan på AGM.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar att du tittar på industriella deep-cycle batterier. Finns även för sk marint bruk, men de är bara dyrare än t.ex golfbils batterier. Deep-cycle batterier tål urladdningar bättre än AGM, men du behöver separat start batteri eftersom max strömmen är begränsad.

Skälv har jag 4st 6volt golfbil batterier. De tål 1000 deep-cycle urladdninger (spec) och jag har svårt att tänka mej en mer påfrestande applikation än golfbilar. De är dessutom billiga. De är dock ganska högsmala så de passar inte i alla båtar.

Gjorde en snabb goggle och Batteriexpressen (http://partsmart.e-butik.se/) säljer ett 6V 225Ah batteri för 812kr. Du behöver två för att jämföra med 12V, så du får 225Ah vid 12V för 1624kr. Svårslaget tror jag.

Det finns säkerligen andra företag som har liknande eller kanske bättre erbjudanden på industriella deep-cycle batterier.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju jäkligt prisvärt måste jag säga. Har varit inne på att köpa Biltem SMF-batterier, men dom är ju svindyra jämfört med dessa.

Är det dessa batterier du har själv, och hur länge har du använt dom?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken!  Verkar likna väldigt mycket de (numera ngt trötta) förbrukningsbatterier som sitter i min båt nu. 2 st höga och ganska stora 6V, seriekopplade.

Fungerat bra, men är nu lite trötta efter 7 säsonger med en del klumpig misshandel  från min sida (låg batterinivå och djupurladdningar).

Fast... priset 812 kr är ju utan moms förstås.....

Senast ändrad av Anders_St | 03 november 2009 | 01:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte min båt i USA för tre år sedan passade jag på att bl.a. köpa nya batterier. Pratade med lite folk och det finns en helt annan marknad och erfarenheter over there. Jag har haft marina deep-cycle batterier på tidigare båtar och tycker golfbil batterier verkar likvärdiga (men billigare).

Köpte mina batterier på West Marine (i USA) så jag vet inte hur dessa är i jämförelse. Är långt ifrån en batteri expert men försöker (som vi alla) applicera lite sunt förnuft för att få mest för pengarna utan att visheten bedrar snålheten.

Johan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är bästa batteritipset hittills de där 6-volts golfbils-accarna.

Såna skulle jag överväga om jag inte just bytt. Höjden kan vara besvärande så jag skulle behövt byta plats. Kan vara lättare sagt än gjort förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...