Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Esteve

Elverk fördelar/nackdelar? - Bråttom!

Rekommendera Poster

Ska eventuellt köpa en båt i kväll. Den är utrustad med bensindrivet elverk.

Vore tacksam om någon lite snabbt kunde ge mig lite info!

- Låter det högt? Stör man eventuella båtgrannar för mycket och kan man själv sova  (Elverket finns akterut och sovplatser i fören samt i mid cabin)?

- Hur mycket bränsle drar det per timme?

- Brandrisk?

- Kräver det mycket underhåll?

- Kan det uppstå några problem när man matar landströmmen via trafo från 220 till 110V?

Tacksam för snabba svar och även för andra synpunkter!

(Anledningen till att det behöver gå på natten är att det ska driva värmesystemet.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool     Mycket bråttom!!!

Vore tacksam om någon lite snabbt kunde ge mig lite info!

Skall i kväll kanske köpa ett parti snören till båten. Hur långa är dom? Brottstyrka? Krymper dom? Brandrisk? Går dom att använda på natten? Måste dom tvättas ofta? Gnissla dom i knaparna så att de stör på natten? För jag skall förtöja på natten och vill inte ha sömnen störd. Vet inte tjocklek eller kvalitet. Visste jag det behövde jag inte fråga.

post-571-1394236143,9223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå ut i garaget och hämta gräsklipparen. Ta in den, dra igång och ställ den i sovrummets klädskåp. Lägg dig sen i sängen och se om du kan sova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, nu är ni inte snälla Flört

Jag antar att det är ett fast installerat elverk?  Det är så där.  Ljud och vibrationer ombord så att man inte kan sova eller ens vara där, småmotorer är ofta högvarviga och knattriga.  Då är det bättre att köra båtens motor och ha en inverter istället.  Det enda elverk jag kom överens med var ett Hondaverk modell resväska på 2000W.  Tyst och lungt men ändå inget att ha ombord för då blir även en Honda bullrig.  Det blev till att bära iland och dra kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så du har egna erfarenheter? Detta är ett fabriksmonterat elverk av amerikansk modell. Har inte haft möjlighet att provköra det, men du menar alltså att det du hade lät så mycket att det var mycket störande?

Senast ändrad av Esteve | 29 oktober 2009 | 21:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt omöjligt att svara på hur mkt väsen det för.

Jag har varit på båtar där det knappt hörs eller vibrerar men då är det oxå mycket och välisolerat. Sen är det från maskin till maskin. Nyare = tystare. Diesel?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inget själv, men en båtgranne har, och det bullrar på ett sådant sätt att det inte går att köra när man själv är i båten.  Hondaverket jag berättade om är ett mycket tystare verk, men även det är svårt att ha igång på själva båten när man själv är där.  Fördelen med det är ju att det går att bära iland och ha bredvid en grannbåt Flört

Brandrisken är inte större än bensinmotorer i övrigt.  Förbrukningen vet jag inget om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett seriöst svar! Detta är en 2005:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Förhoppningsvis så kanske ett fabriksmonterat verk har lite bättre ljud- och vibrationsisolering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ljud som är kontinuerligt kan upplevas lite sövande om man har tur. En fläkt t.ex kan vara rätt sövande. Startar och stoppar den blir det en annan sak. Då vaknar man vid varje start. T.ex en värmare som går på termostat och lägger av helt mellan varven klarar jag inte av. Då fryser jag hellre (nästan).

Ett inbyggt väl ljudisolerat verk kan nog bli som en värmare ungefär. Om dte är en välgjord installation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Esteve

Provkörde ni elverket?  Hur lät det? Alla elverk jag hört har varit högljudda, bra om nyare har mer acceptabel nivå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna med sura båtgrannar och utebliven sömn. Elverket är garanterat inte kapslat. Du kan dock använda det med glädje när du e full och det är fest då låter det inte så mycket.

Inga problem med landströmmen då du på panelen väljer att använda elverket eller landström som källa. Om du nu är originalmonterat elverk. skulle du vilja ha ut 220v ur elverket så fixar jag en omvandlare.

Underhållet fungerar på samma sätt som en vanlig bensinmotor. Använde själv elverket sällan så service varje år är överdrivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...