Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
alexn14

Hur mycket kan de kosta att ladda ett batteri?

Rekommendera Poster

Hej

Är bara lite nyfiken på hur mycket de  kan kosta att ladda ett batteri och om jag har tänkt rätt?

Exempel:

Batteri: 75 Ah

P=U*I      230V*75A=17250W   ungefär 17 kw   1 kwh kostar ungefär 1 kr  alltså kostar det ungefär 20 kr att ladda?

Har ja tänkt rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om batteriet har 230V. Men dom flesta batterier i båtar har 12V.

Altså 12*75A= 900W = 0,9Kwh lite mindre än en krona.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har lite fel då 75Ah ett mått på hur mycket energi batteriet kan hålla.

Vill du veta hur mycket det kostar så får du istället titta på din batterladdare. På den står det hur lång tid den behöver för att ladda ett 75Ah batteri och hur mycket den drar.

Om du skulle ladda med 75 A så behöver du nya proppar hemma.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, laddar du batteriet med 230V så blir nog laddkostnaden = batterikostnaden saneringskostnaden när batteriet exploderar och sprider syra i hela lokalen Förvånad

50 öre ?

U= 14, I = 10..i snitt..kanske, 0,14KW/h) eller nåt Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

75 Ah

12V

blir

900 Wh

minus c:a 20% i batteriladdarens förluster och batteriladdningsförluster (elektrisk till kemisk energi).

1 kWh kostar c:a 1 SEK.

Runt 1,10 kr alltså för fullt batteri. Inte helt försumbart men nästan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

enligt mina beräkningar då man tar hänsyn till läckspänningen och bakspänningen och en tempratur på 10plussgrader så har jag räknat fram att ett 75A fritidsbtteri kostar ca 12.30kr att ladda om man har ett medelprisavtal hoss vattenfall.Glad

Senast ändrad av Styrbjrn | 29 oktober 2009 | 19:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kalledrag

Nu skall du inte komma här och förstöra embryot till en intresant tråd, där vi kunnat slå varandra i huvudet med allehanda mer eller mindre riktiga och sofistikerade elektriska formler och andra spetsfundigheter.Skrikandes

Å andra sidan håller jag med dig - att mäta är att veta. Det gäller bara att vara säkert på att batterite är helt urladdat, men inte så urladdat att det är förstört - hur katten man nu skall veta det.

Kan spänningsnivån 12.00 volt va lagom att starta laddingen på - med en riktig laddare.

Sen skall man ju helst inte låta spännigen på ett batteri sjunka till under 12.3 volt  om man vill att det skall vara länge.Obestämd

Elkostnaderna för att ladda ett batteri är nog inte så stor - men  vad tar dom på en tapp?

tommy

Senast ändrad av toaen | 29 oktober 2009 | 21:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en sån har jag hemma till min luftvärmepump. funkar kanonbra man ser hela tiden vad det drar och vad det har dragit mm. så länge den drar 200-300watt bryr jag mig inte men när det börjar bli kallt och den drar mer lägger jag in ett par pinnar i brasan och vips så sjunker förbrukningen igen. Fantastisk uppfinning. Fatta hur många brasor man har eldat i onödan för att man trott att den dragit massor men med elmätaren har man sten koll.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant kan jag tycka så här ... varför vill man veta de ?

Så j..la innehållslöst  kan inte livet vara , att man måste sitta och tänka på sånt på kvällarna ....

-Ska man låta bli att ladda batteriet bara för att det är dyrt ( eller billigt :-)

post-11345-1394236144,0804_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, hos Vattenfallet kan man räkna med rätt höga belopp.

Först måste man tänka på att personalen ska ha bra lön för det är ett svårt jobb att få ut så mycket som vattenfallet kan få i vinst. Det rör sig om 50-100 miljarder om år.

Ett batteri laddat med vattenfallström blir osannolikt dyrt pga den höga vinsten.

Sen blir det en del bonusar vad jag kan förstå. Rätt mycket jobb blir det också med alla batterier här och där som kräver full laddning titt och tätt. Nån står på en brygga med värmare som inte går igång pga för låg batterispänning.

Vips så ser vattenfallet till att det blir ström ut till just dín brygga.

Sånt kostar.

Med vanligt elavtal skulle det bli 12 fulladdade batterier i 75Ah-klassen.

Det avtal jag har ger c:a 10 kWh för 12 kr. Då ingår sladden fram från elbolaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då borde det bli 1,20 ungefär.

Man får 1 kWh för det. Det räcker för ett 75 Ah 12V batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten står på land. Det är kallt och mörkt. Vad ska man sysselsätta sig med  när man inte kan glida omkring  i båten?

Man kan väl räkna på va det kostar att ladda ett batteri eller vad det kostar att tända lampan i båten 1 15 min.

Går i ide några månader. :)

/Benny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken rackarns tur att man har solceller, då är det ju gratis att ladda ! Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha. Ni kanske trodde diskussionen var avslutad? Icke då. Jag har ett inlägg...

Enligt det jag lärt mig ska man inte ta ut mer än 60% ur ett batteri om man inte vill försämra det ordentligt. Så kostnaden borde beräknas för att ladda 60% av 75AH.

I övrigt håller jag inte med om det är gratis med att ladda från solceller. Gissar att jag kan ladda upp batteriet från nätet 4000 gånger för vad en 50watts solcell kostar. Men å andra sidan ett par sjömil lång kabel från kobben till ett nättutag kan ju bli dyrt och opraktiskt Tungan

Senast ändrad av andtom | 30 oktober 2009 | 01:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja. Det är ju så höga kostnader och man gör det ju så ofta så det är nog värt att räkna på länge. Vem vet, man kanske kan spara in en 50 öring Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solceller är väl lite som att försäkra sig. Vill ha lite marginal. Man kan slappna av och inte springa och mäta spänningen lika ofta.

Kanske som säkerhetsbälte. Krockar man inte användes det ju i onödan.

Å andra sidan:
Har solceller själv men denna tråd gör att jag börjar räkna. Solcellens kostnad skulle räcka till kanske 7 st. 75AH batterier och med den bestyckningen utanpå de 2 jag redan har skulle jag väl klara mig en vecka utan laddning? 675AH varav jag kan ta ut 400. Det blir nära 60AH om dan i en vecka. Det är mer än solcellen kan backa upp med i fullt solsken.

Var det ekonomiskt dumt med solceller istf fler batterier till motorbåt? Kanske t.o.m till segelbåt som inte atlantseglar?

Senast ändrad av andtom | 31 oktober 2009 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt dom nya beräkningarna som gäller nu för tiden så kostar det 1mil 3 km och 7 meter.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...