Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
rogerhoglund

Hemmagjord torrboll

Rekommendera Poster

Hallå!

 

jag har fått bra tips om hemmgjorda torrbollar inför vinterförvaringen. Billigare och större kapacitet en de små man köper i affären.  Dock hittar jag ingen återförsäljare av kalciumklorid, (dvs vanligt vägsalt vad jag förstår) här i Stockholm. känner någon till ett bra ställe där denna nödvändiga ingrediens kan inhandlas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lantmännen/Granngården har i alla fall här i Oskarshamn, 108 kr/25 kg.

 

Roger

 

Edit: Blev en smiley istf kr-tecken



Senast ändrad av PCP-Roger | 28 oktober 2009 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man en torrboll? Kan du beskriva? Vägsalt borde finnas på byggvaruhusen tycker jag har du kollat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simpelt: en 10l plasthink för 15 kr och ett durkslag i plast för ungefär lika mycket.

Häll durkslaget fullt med kalciumklorid. Klart!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att du får KALCIUMklorid och inte NATRIUMklorid om du frågar efter vägsalt.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem. Granngården/lantmännen hade butik i frihamnen, men den verkar vara borta. Kvar finns bara butiker ute på landet.

Hmmm, det verkar som om deras målgrupp finns utanför stan... det är kanske därför de heter som de gör?

Jag gick bet på Bauhaus och orkade inte leta runt mer, så det blev en tur ut på landet till närmsta Granngården, som i mitt fall ligger i Sorunda. Som bonus fick jag se vackra höstfärger.

Det är bra att vara noga med att det är CaCl du är ute efter, det uppstod förvirring. Det är vägsalt för att binda vägdamm du vill ha (Calciumklorid, CaCl)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vägsaltet på Biltema är ju Natriumklorid så det lär ju inte fungera. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, det funkar INTE som avfuktare.

Kalciumklorid ( http://school.chem.umu.se/Experiment/180), och/eller magnesiumklorid är de två hydroskopiska salter som finns att tillgå i kvantitet/pris som löser uppgiften.

Både Kalcium- & Magnesium- klorid kan köpas i storsäck(typ 20/25 kg) på Grangården/Lantmännen och BÅDA funkar lika bra som avfuktare.

De har lite olika fukt-sug-egenskap baserad på temperatur men grovt sett likvärdiga för båtägarens ändamål.

De dom har gemensamt är att dom är grymt BILLIGA i STORPACK!

Torrbollen är den dyraste formen av konsument.förpackad kalciumklorid man kan köpa, vägsalt hos lantgården är exakt samma produkt men hiskeligt mycket billigare.Skrattande

 


 



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 oktober 2009 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som bor i storstan tror vi har lättare att hitta alla möjliga varor.

Några undantag finns det.

Det är kalciumklorid och traktorer.

Det förstämnda försökte jag hitta i Göteborg och det fanns också men affären sålde helst bara till näringsidkare (vilket jag iofs var)

Granngården är det andra alternativet och det finns i de flesta städer på landsbýgden. Förmodligen inte i större städer än c:a 25000 invånare. Någonstans där gissar jag att gränsen går.

Lite kul men sant.

Den bästa torrbollen är ett större tygstycke som man häller 5-10 kg salt i och snor ihop till en jätteklut som hängs upp i taket med hink under.

Jag hittade en gammal spetsgardin som hängde vackert i båten förra vintern. Plus ett par stor durkslag. När den hänger kommer mer luft åt saltet inbillar jag mig. Durkslaget som bara ligger mot hinken blir inte lika effektivt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonannanstans här på Mg att någon kommit fram till att torrisarna skulle stå så lågt i båten som möjligt. Vet inte själv, har inte jämfört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provar i år att ställa torrisarna och saltsäckhinkarna på durken istf på hyllor eller instrumentpaneler. Jag återkommer i april om resultatet blir dramatiskt mycket bättre. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar bild på min lösning från hösten -07. Det funkade precis hur bra som helst och trots vattenläckage höll sig ruffen torr och HELT mögelfri hela vintern.

Numera hänger jag upp den framför maststöttan istället, så att man får bättre plats i båten. Annars är principen densamma.

post-15224-1394236145,136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under hösten gjort tester på bäst placering av torrbollar.

Det jag har kommit fram till är att det är bättre med massa små torrbollar utplacerade lite här och där än en stor. Har haft rejält med fukt i båten, pågrund av ett rejält dumt misstag av mig själv. jag slängde in kappellet i båten. Och det var ju inte direkt torrt även om jag trodde det. Slängede in kappelet och hade megastor torrboll mitt i båten. Världelöst. Nu när jag placerat ut 10st mindre torrbollar lite här och där, är det rejält torrt efter bara någon vecka.

Mitt amatör test är ingen doktorsavhandling eller statistiksäker och andra rapporter kan jag inte bidra med, bara min erfarenhet före någon slänger in en 20kg säck och tror att nu kommer det bli torrt och fint.

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, använder fyra hemmamekade torrbollar (hink och durkslag) i en 27 fots snipa, två i förruffen, en i akterruffen och en under kapellet. Fungerar mycket bra, viktigt är att man stänger till båten ordentligt, jag själv använder ett gammalt kapell på vintern. För att undvika mögel är den viktigaste åtgärden att städa ur båten (torka), mögel trivs i smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Biltema idag och såg att dom har även kalciumklorid. En 5kilos säck drygt 25 spänn inte farligt alls tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!  Kalciumkloriden är nu inhandlad på Granngården i Södertälje. I morgon åker vi till båten med durkslag och hinkar!

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Har just varit och handlat magnesiumklorid på Granngården, en 25kgs säck för 89kr. Kalciumklorid kostade 119kr.

Gunnar_  skrev tidigare att

Både Kalcium- & Magnesium- klorid kan köpas i storsäck(typ 20/25 kg) på Grangården/Lantmännen och BÅDA funkar lika bra som avfuktare.

De har lite olika fukt-sug-egenskap baserad på temperatur men grovt sett likvärdiga för båtägarens ändamål.

Är lite nyfiken, om de är grovt sett likvärdiga så varför inte alltid handla magnesiumklorid som är lite billigare än kalciumklorid ? Finns det någon nackdel med magnesiumklorid ?

Tips förresten: ta med handskar, säckarna är kletiga med torrbollsliknande substans som man inte vill föra vidare till t ex kläder, bilratt etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största skillnaderna är väl:

Den aktiva substansen i en säck magnesiumklorid är mindre så det går åt mer (brukar vara ~20-30%).

Magnesiumklorid dammar mycket mindre och är inte lika *giftigt* som kalciumklorid (inte för att toxiciteten är särskilt hög, kalciumklorid är en tillsats i många livsmedel) men magnesiumklorid får användas i ridhus för dammbindning men inte kalciumklorid.

Kalciumklorid fräter på läder.

Den ena fungerar vid aningen lägre temperatur, jag kommer inte ihåg vilken (vi pratar åtskilliga minusgrader så i praktiken som fuktslukare i båten har det ingen betydelse, men på grusvägar kan det ha betydelse när det nvänds som vägsalt).

Det är väl ungefär det jag kommer ihåg Oskyldig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Är imponerad av ditt lite blygsamma det är väl ungefär allt jag kommer ihåg. Inte illa !

När du skriver 20-30%, gäller det mängden verksam substans i t ex Granngårdens magnesiumklorid totalt sett, eller skillnaden kalcium- vs magnesiumklorid vad gäller hur stor mängd som ger ungefär samma hygroskopiska effekt (dvs 1 liter kalciumklorid ger samma effekt som 1.2-1.3 liter magnesiumklorid) ?

Har kikat lite på säkerhetsbladen för de två olika alternativen och magnesiumkloriden verkar som sagt vara lite snällare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag bor i södra Stockholm och i denna landsända har det varit riktigt besvärligt att hitta vägsalt.
Biltema säljer det inte och Granngården har haft slut i omgångar.

K-Rauta säljer CaCl2 -Isfritt för 239 kr för 4 kg! Rynkar
Turligt nog hade Jula samma produkt för 99:-
Inte jättebilligt för vägsalt men trots allt inte hutlöst dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har testat egna bollar med kalciumklorid genom att fylla på vanliga Torrbollar Mega, men de verkar inte ha samma effekt som en köpt. Ser man på refill påse så står det att innehållet är kalciumklorid och magnesiumklorid.

Vid eftertanke så verkar det som att kalciumklorid funkar bättre vid rumstemperatur eftersom den som jag har i källaren funkar rätt bra (ca 20grader) fast den i båten och garaget funkar sämre.

Om det är så att magnesiumklorid funkar bättre vid lägre temp så är det nog det som dom har kommit på i och med att dom använder både kalciumklorid och magnesiumklorid.

 

En annan sak som jag funderar över är hur agresivt (korrigerande/rost) kalciumklorid och magnesiumklorid är. Båda är av namnet klorid och bör därav innehålla Cl. Tydligen är detta inte bra ihop med aluminium, koppar, mässing.

Har noterat en viss början till korrosion på generatorn i båten. Om det nu beror på torrbollen i motor-rummet eller att det har varit fuktigt där tidigare. Om det är så att torrbollen är agresiv/korrigerar så kanske man skall ta bort den ur motor-rummet.

/Pelle Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Kör med två stycken torrbollen mega!

 Får se till våren om 20;fotaren gillar detta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, inte vet jag..men enligt torrbollen.com /pdf/ varuinfo_torrboll2.pdf http://torrbollen.com/pdf/varuinfo_torrboll2.pdf

är innehållet (enligt ett av säkerhetsdatabladen för torrbollen) EGENTLIGEN bara vanligt vägsalt (Kalciumklorid 75-95 %) vilket också säljs under varunamnen CCRoad, CCTech, CCFood.

Det finns ett (äldre/nyare ?) datablad
http://www.saljtema.se/pdf/Safety_data_sheet_torrbollen_Sve.pdf som enbart skiljer sig i procenten kalciumklorid (50-80%).

I inget de säkerhetsdatablad jag funnit nämns ens magnesiumklorid som beståndsdel ??

Praktiskt Båtägande har annamat konceptet och på ett pedagogiskt vis visar dom hur man går till väga http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article512253.ece

Att kloriden (vare sig i vatten-löst eller fast form) skulle kunna orsaka korrosion tror jag inte en sekund på, avdunstningen borde vara 0 då kokpunkten ligger  på > 1600 grader.

Det du ser på generatorn är nog detsamma som jag ser i min båt på både generator och bränslefilterhållare, aluminiumoxid orsakad av för hög fuktighet och temperaturväxlingar som gör att vattnet i luften fälls ut på den kalla metallytan långt innan torr-ämnet hunnit binda tillräckligt med fukt (processen ÄR långsam, särskilt om man inte har någon luftcirkulation att tala om).



Senast ändrad av Gunnar_ | 29 november 2009 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte samma sak när jag började med torrisarna. Mina verktyg hade börjat rosta!

Det var bara som jag tyckte.

Som servicetekniker på skrivare har jag nån gång blivit anklagad för att ha stört datadriften. Sen jag kom in och började rota i skrivarna blev vissa datagrejer felaktiga. Eftersom det hände just sen jag kommit in i lokalerna så var det nära till hands att det var mitt fel. Det hade ju funkat strax innan! Svårt att förklara att jag inte kunde ha nåt med att deras brev inte lagrades som det skulle.

Så tänkte jag själv när verktygen hade rostat. Det var säkert klorkalkens fel. De hade ju inte rostat innan. Eller hade de?

Efter några vintrars användning av torrbollar har i allafall inte verktygen blivit rostigare .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte runt i stan och letade efter kalciumklorid utan någon framgång.
Efter några timmar blev jag kaffesugen och stannade till på Statoil.

Där sålde dom vägsalt (kalciumklorid).
Därmed var dagens uppdrag slutfört och jag kunde åka hem med ett leende på läpparna.

Så kalciumklorid kan finnas närmare än vad man tror.

Lycka till i sökandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...