nbottning 2 Postad 27 Oktober , 2009 Vet någon var man kan få tagi denna typ av aluminiumrutlist? (se bild) Alltså en aluminiumlist man själv kapar/gerar som man vill ha den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 28 Oktober , 2009 Hmm. Det var lite svårt att se på bilden. Jag vet dock att Bauhaus har en mängd olika aluminiumprofiler. Kolla där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Oktober , 2009 Ett nöd-alternativ kan möjligen vara att mäta och rita upp profilens mått och utseende, och mejla en skiss med förfrågan till SAPA. Kanske har de tips om var du bör leta, eller så har de faktiskt profilen i lager eller alternativt möjlighet att tillverka till vettigt pris. Det som är dyrt är framtagning av gjutverktyget, vad jag förstår. Utifall att de tillverkat orginalen så kanske de rentav har kvar verktyget? I så fall monterar de kanske detta snabbt och pressar ut den profilerade aluminium-korven till önskad längd ganska enkelt, gissar jag? Och förhoppningsvis säljer även till kontantbetalande privatpersoner? Tja...man kan ju alltid fråga i alla fall. Kolla lagerhållna standardprofiler mm, de har några ganska udda.... http://www.sapagroup.com/sv/Company-sites/Sapa-Profiler-AB/ Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolleb 0 Postad 28 Oktober , 2009 Du kan ju kolla med Ö-metall som tillverkar båtrutor. de kanske har något som kan passa till din båt... www.ometall.se Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 28 Oktober , 2009 Tack för svar! Jag ska kolla med någon glasmästare i stan. Jag tror det är list på löpmeter, gjord för glas/plast i en viss tjocklek. Bifogar ny bild där man kanske ser bättre hur listen ser ut. Jag tycker båten får ett modernare utseende med alulister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 29 Oktober , 2009 Var in till Glasmästaren idag. Det går att köpa en list på löpmeter med ett 4mm spår för rutan. Dock måste man limma listen mot skrovet, ungefär som när man monterar en bilruta... Bifogar en icke skalenlig och kanske inte allt för vacker skiss över hur listen ser ut. Skulle inte kosta mer än vanlig gummi spränglist. Dock betydligt mer jobb. Måste ju göra om alla ruthål så att hörnen blir i vnkel och inte rundade. Sen ska man gera listerna exakt och sedan limma.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser