Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Nitro

Skall du till årets "sista" båtmässa i Älvsjö 4 - 8/11-09?

Rekommendera Poster

Så har hösten gjort sitt intåg, vi har fått vintertid och det börjar bli tid för övervintring och väntan på nästa års sommar och solCool. Vad glad jag blev att att bara skriva sommar och sol!.

Men det var inte det detta inlägget skulle handla om utan mg:s fråga ifall du kommer till årets mässa? Jo, jag kommer med största sannorlikhet att för första gången i världshistorien ta mig från Götet upp till Skandinavian boat show. Troligen blir det på fredagen. Kommer det någon annan av oss båtdårar att cirkulera kring mg:s monter? Och framför allt är mg:s monter sådan att en annan ultrakonservativ visuellt ser denna på håll eller kommer jag att stå i montern och förundras över var jag är?

Hoppas vi ses med ett leende/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer. Har inte varit på båtmässa på minst 25 år. Mest nyfiken på tillbehör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är i stockholm den veckan så det blir antingen på onsdag eller torsdag för min del.

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nope, men jag kommer åka till Bella Center i Köpenhamn i februari och gå på den båtmässan istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

beror på, någon dag i helgen i så fall. Den mässan brukar mera vara inriktad på stora båtar, stora plånböcker och ordertecknande inför nästa säsong. Inte så mycket annat runt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här mässan brukar bara vara över några dagar. Tror de ha branchdag på torsdag och sedan publikdagar fre-lö-sön. Ingen störe ide att ta sig dit på onsdag eller ens torsdag om man inte är i branchen alltså.

Självklart ska vi dit. Den här mässan för att titta på segelbåtar då vårmässan är ett skämt när det gäller dessa medans höstmässan brukar vara rätt mager på tillbehörsfronten.

Alltså går vi alltid på båda Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv bor jag ca en kvarts promenad från mässan så man kanske skall orka pallra sig dit =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer att vara på plats under fredagen.Det ska bli kul att få se på nya fina segelbåtar. Ska spankulera lite på Mat och vin också vi har bokat en vinprovning och ett sprit test..

Längtar faktiskt lite Tungan.

Vi ses!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då lär du nog bli besviken, höstmässan brukar också kallas storbåtsmässan och det är precis som det låter, en massa stora båtar och just inget mer.  På våren håller de större båtarna till i A-hallen.  Mindre båtar och annat finns i B-hallen och i den gigantiska C-hallen finns allt det underbara tingeltangel som jag älskar att klämma och vrida på.  Nu på hösten är det bara A-hallen som är båtmässa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och som det verkar nu så blir det nog bara A-hallen samt ev B-hallen i vår pga alla avhopp från utställare. Flera stora aktörer kommer inte att finnas där i vår. Tillbehörsmässa får det nog heta om inte Älvsjömässan gör något åt sin prisbild. Dom tror att lågkonjuktur drabbar inte dom så samma ockerpris som tidigare. Bla Yamaha med alla deras båtar har hoppat av och flera stora likaså

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De biter sig verkligen i svansen om de är så dyra att utställarna blir för få.

För några år sedan när vi inte hade några större inköp planerade tänkte vi faktiskt strunta i vårmässan då det faktiskt redan nu är en helt värdelös mässa för segelbåtsälskare. De få intressanta båtar som finns kan man gå igenom på 30 minuter.

Har man då inget intresse av att titta på tillbehör finns ju ingen anledniging att betala inträde på 280:- för 2 till en mässa.

Annars så kommer man ju alltid hem med en massa tillbehör som biverkan till att man vill titta på båtar. Win-win situation med bra båtar som dragplåster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer att gå, kul att titta på båtar i höstrusket.

Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns just nu vara en delvis överilat beslut att åka till båtmässan. För det verkar inte vara något större engageman i frågan. Hoppas jag har fel för jag/vi åker ändå/enveten finneSkrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tror väl ändå inte att engagemanget på forumet är någon sorts kvalitetssäkring.

Klart du ska åka. Det blir så kul man gör sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyss hemkommen från mässan. Det fanns lite att titta på. Köpte en del saker bl. a. en solcellsventilator med backup för 498 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Också nyss hemkommen och just nu använder jag årets mässfund nämligen ice.net mobilt bredband som går på NMT-nätet. Går lika fort som vårat fasta bredband hemma. Riktigt bra.

Men det var inte därför vi köpte det utan för att man surfar fritt åven i Sverige, Norge, Danmark och på Åland (i allafall västra). Finland ska också komma in i systemet

Äntligen kan vi få bra väderinfo när vi seglar i Åland och Danmark utan att det kostar skjortan för att man kommer in på deras dyra nät.

Har dessutom en antenn till masttoppen så att mottagningen blir ännu bättre.

Fö var det väldigt tunnsått med både båtar och grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stod och dreglade vid en Golden Cut i mahogny, teak och plast en stund men brydde mig inte om att ställa mig i kö för att se den invändigt.

post-10011607-1394236149,6724_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, då har man gjort även denna mässan. Det var väl roligt att se lite nya båtar, ex Nimbus 27 med eldrift och Paragon 31 och lite annat smått och gott. Ok, så mycket smått fanns där inte utan det mesta var ganska väl tilltagna båtar. Beträffande segelbåtarna så var dessa få till antalet men storleken var det inget fel på. Men skall sanningen fram så var mässan ingen direkt hitt.

Jag lägger ut en bild på Nimbusens framdrivningsmaskineri i alla fall. Frågan är väl vem vill ha en båt som man kan förflytta 20 M/uppladdningFoten/Nitro

post-9191-1394236150,1554_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20 sjömil räcker inte långt. Kan även tänka mig att det tar tid att ladda den samt att batteripacket lär väga en hel del

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...