Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
RasmusR4

Vad har jag för kylsystem?!

Rekommendera Poster

Hej

Helt oväntat så handlar denna tråd om motorkonservering...

Jag har läst och läst och har koll på vad som ska göras i teorin men det är några saker jag inte fattar;

Idag skulle jag tömma motorn på vatten så jag letade med hjälp av en clymer shop manual fram 6 olika skruvar att lossa på. Efter en del pillande med skruvmejsel rann det ut en stråle med svart rostigt vatten. Efter ett tag såg jag att vattnet var blå/grönt och det är det jag reagerade på. Jag trodde att det bara var ett litet slutet kylsystem med glykol i värmeväxlaren och sjövatten som kylde resten :S Är min motor halv-sjövattenkyld?

Hur gör jag nu? Motorn är tom på vatten, ska jag fylla upp värmeväxlaren med nytt glykolvatten och sen köra runt motorn kopplad  en dunk vatten och sist köra i glykolvatten i dunken när motorn är varm?

Motorn är (vad jag vet) en Mercruiser 5,7l v8 260 från -88

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blågrönt vatten = glykol = färskvattenkylning.  Det borde då finnas ett vitt plastkärl för expansion nånstans. Som är tomt nu. Finns det? I så fall skruva tillbaka och fyll upp med 50% glykol via expansionkärlet. Det systemet ska inte behöva tömmas. Du kan behöva starta motorn för att köra runt glykolen i alla skrymslen och sedan fylla lite till i kärlet.

Sedan gäller det att köra glykolblandning genom resten av systemet med någon listig koppling. Slutligen leta rätt på impellern som driver det yttre sjövattensystemet och ta ur den för vintern.

Svårt att vara med specifik utan att veta typ av motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...