terduin 0 Postad 27 Oktober , 2009 Hej, Förre ägaren har tagit upp hål för fallen och trimlinor etc genom sprayhood-sargen, och visst är det skönt att ha allt i sittbrun. Det är dock inte ordentligt igenplastat, och inte heller isatt några VP-rör eller liknande. För att förhindra att vatten tar sig in i tak etc har jag nu funderingar på att plasta i VP-rör, men det visar sig att hålen är för små för att få i 16mm rör. Någon som har en bra idé på hur jag kan borra upp dessa ändå relativt stora hål, finns ju liksom inget som styr en större borr i centrum längre? Dessutom, någon som har lite tips på hur man fäster VP-rören i hålen? Plast, epoxy, sika eller vad? Finns kanske t.o.m. någon som har bild? Eller är det rent utav bättre med någon annan sorts rör eller liknande? Tacksam för alla tips... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 27 Oktober , 2009 Roterande fil i borrmaskinen eller konisk borr borde funka. Sikaflex291 eller motsvarandebör räcka för att fästa rören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 27 Oktober , 2009 Jag tog 2*5 stumpar VPrör av passande dimension och längd. Lade dom i en rad per sida, med lämplig förskjutning, fäste ihop med glasfiberspackel och svepte sedan några lager polyester 300g glasfibermatta runt dessa. Tog sedan upp ett avlångt hål med roterande rasp och borr, passade in rörpaketet och fäste sedan upp det med glasfiberspackel inifrån. Passningen till gelcoatytorna kompletterades med gelcoatspackel för att få en hyfsad yta. Detta ger en något stabilare version än sikalimningen. Tänk bara på att ta till tillräckligt många genomföringar, det är jobbigt att komplettera i efterhand. //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 27 Oktober , 2009 Hej Jag sågade med Feinsåg -ett brevlådeuttag, Sen tog jag en grov rundfil och filade till kortsidorna. Efter det sprutade jag in isolerskum, skar ut och filade till och slipade med en plybit med pålimmat sandpapper. Efter detta peta jag in epoxi och väv. Snyggade till ytan med vattenslippapper på en plybit och la på Toplac. Snyggare är VP och inte lika mycket slitage på tamparna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 30 Oktober , 2009 Du kan ju alltid fylla igen hålen med nåt spackel för att sedan borra upp större hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 31 Oktober , 2009 För att göra större hål kan du först trycka i en träplugg i hålet och sen använda en hålsåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 31 Oktober , 2009 / ELVERKTYG / BORRMASKINER / BORR / Koniskt plåtborr HSS Tvåskärig stegborr med 2 mm intervall: 6–20 mm. För håltagning i plåt, aluminium och plast. Lämnar gradfria snitt utan deformering. Cylindriskt fäste med tre plana anläggningsytor: Ø 8 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terduin 0 Postad 4 November , 2009 Tackar för alla bra förslag. Funderar nu bara på ifall jag skall fästa in VP-rör eller ifall jag tar upp större avlånga hål istället. Men det har jag någon månad på mig att bestämma mig för, lite väl kallt för plastarbeten nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 2 Juni , 2010 Jag kan verkligen rekomendera http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147894303 till arbetet. Mvh André Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser