Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Freppan_Columbina

Ekolod/GPS

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag skulle vilja höra lite om hur ni andra har tänkt i denna fråga.

Jag köpte en ny (Begangnad) båt nu i höstas. Jag har tidigare bara haft något mindre båtar i längder kring 4 meter. Denna båt som jag köpte nu är 7,80m.

Jag ska utrusta den med en GPS till nästa år. Sedan går jag i planerna på att köpa ett ekolod. Lodet ska jag ha vid angörande av öar och dyrligt. Min tanke är att jag lätt och smidigt ska kunna sitta stilla och följa bottens kpnturer på lodet utan att frugan ska behöva uppskatta djupet (vilket inte alltid har stämmt till 100%).

Jag har tittat lite på maskiner som är kombinerade ekolod/GPS. Min erfaarenhet av kombinerade maskiner är att jag ofta får göra avkall på någon eller några funktioner eller snabbhet i maskinen.

Finn det någon som tänkt på samma sätt vad det gäller ekolodets funktion.

Ge mig även respons på mina funderingar kring ekolod/GPS.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker dig att använda ekolodet vid tilläggning vid öar eller där du är osäker på botten djupet så är det inte så lätt som det kan låta.

Om du väljer en kombinerad plotter/ekolod så har dom i de allra flesta fallen en nedåtriktad givare till ekolodet som skall monteras i botten på båten. Deras spridningsvikel brukar ligga på max ca 25 grader vilket innebär att du ser ca 12-13 grader framåt från givaren oftast är det mindre. Om instrumentet sitter en bit ifrån fören så har du gått på grund innan du ser något på ekolodet.

För att kunna använda dig av ett ekolod så som du vill måste du isåfall skaffa dig ett framåtseende ekolod, typ de som levereras av Echopilot eller Interphase. Dessa är fristående instrument, men kan åtminstone när det gäller Interphase presentera sin bild på de lite mer avancerade plottrarna men då måste du också betala ganska mycket mer. Med två givare, databox, programvara etc så är du snart uppe i kostnader för enbart ekolodet som överstiger de allra dyraste plottrarna.

Sen måste du vara medveten om att felmarginalen är ganska stor så att tro att du sitter bakom en skärm och ser en exakt bild med djup är inte sant. Allt är beräknade värden och presentationen har felmarginaler som i vissa fall kan vara ganska stora. Allt beroende på bottenbeskaffenhet och störningar i vattnet, den reagerar ju också på fiskstimm, sjögräs etc. Så om du tror att du får en exakt bild med djup på någon decimeter när, så blir du nog besviken. Decimetrarna är ju viktiga när du inte vill ha en sten i botten.

Men ett ekolod är bra. Jag har haft det i alla mina båtar men har det mer som ett hjälpmedel vid både navigering och när jag går in i lite mer okända vatten. Vid navigering bla för att jämföra kortets djupkurvor med ekolodets värde och på så sätt verifiera mitt läge. Likaså är det bra att få en uppskattning av djupet när man går in i okända vatten får att på så sätt få en indikation om uppgrundningar. Men plötsligt uppstickande stenar kommer man aldrig att kunna undvika med ett ekolod för dessa upptäcker man med ett nedåtriktat ekolod samtidigt som man isåfall går på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tippset!

Frugan får het enkelt fortsätta leverera ögonmåtts uppgifter till mig.

Men det du säger om ditt användande av ekolodet har jag med planerat att använda mig av.

Har också tittat på de lod som skjuter framför båten. Men som du säger så är de dyra som tusan. Har en kompis som har en billigare vara som ska sjuta framför båten men den fungerar icke!

//FR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men plötsligt uppstickande stenar kommer man aldrig att kunna undvika med ett ekolod för dessa upptäcker man med ett nedåtriktat ekolod samtidigt som man isåfall går på.

Japp, händer mig stup-i-kvarten!

Men  att gå på är ingen katastof om man *smyger fram* (för det gör i vart fall jag när jag ensam utforskar okända naturhamnar).

Blir mera som hoppsan, här var det grunt, backa en bit, gå ut i fören och kolla lite, sen nytt försök (eller avbryta och byta plats och så startar man från början).

*gå ut i fören och kolla lite* slipper man om man har en Fruga eller annan som kan göra det åt en (och vet hur man bedömmer djup)..en lyx jag sällan har.

Senast ändrad av Gunnar_ | 27 oktober 2009 | 19:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du går in på okänt vatten så häng en lina i fören med tyngd där nere på det ljupet som motorn är. Billigare än ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där låter ju enkelt, varför inte göra ett gammaldags handlod, med blytyngd och knopar på linan varje decimeter, blir billigt och bra, och fungerar helt perfeckt !

post-10009962-1394236141,5858_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...