Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
MartinSeaRay

Propellercentrum har släppt i vulkningen vad göra!

Rekommendera Poster

Hej alla glada båt ägare. Propellercentrum har släppt i vulkningen På min Alfa one drev Sea Ray25cc, 1988. Behöver man byta hela propellern? Kostnad för en proppeller ?? Var kan man hitta sådana? Behöver man lyfta hela båten! Eller löser man detta på någott annat sätt??? Tacksam för svar! Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Om du har konstaterad att vulkningen har gett upp, så e det bästa att byta propp. Om proppen kaviterar så rusar motorn upp i vartal, som om att vulkningen har gett upp,. Prova att trimma drevet max ner/inn först för att säkerställa kavitation eller inte.' Räkna med 2.500:- för en ny Alu propp, ca 7.000:- för rostfri o ca 2.000:- för propulse. Rekomenderar alu proppen , den ger mest för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Berra. Undrar lite vad ni menar med : Om proppen kaviterar så rusar motorn upp i vartal, som om att vulkningen har gett upp,. Prova att trimma drevet max ner/inn först för att säkerställa kavitation eller inte.' Vad menar ni med kaviterar= urhålkad propp?? Motorn rusar ej av sig själv utan bara när jag ökar gaspådraget. Men det händer inget. Det slirar. Därimot gick det att backa sakta. Sedan gick det att åka framåt sakta. Mer som om den fick tag vissa gånger och ej andra? När man la i växeln gick proppelern att snurra väldigt lätt åt ett håll men ej back hållet! Hjälper detta i analysen!? MVH: Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Hmm, mitt svar försvann visst!!?? Skrev ialfal: Kavitation e när proppen tappar greppet i vattnet o snurrar snabbare utan något större motstånd.Vanligt vid för högt upp/ut trimmat drev o vid snabba svänger (givetvis vid gas pådrag eller under fart). Attproppen går att snurra åt det ena hållet vid växeln i e normalt. Rita med vattenfast penna på proppen och på propp hylsan (ej drev axeln) PROVKÖR. Titta senn om dom två streken har förflyttats från varan, har dom flyttats, så e vulken åt skogen, om inte , felsöka på drevet. Propen kan du byta från båten om du vågar, annars så e det bra att ha en annan båt, eller åka till någon strand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Berra. Jag testade de flästa lägena på drevet och fick samma resultat. Ej någon fart genom vattnet. Skall testa dina förslag och se om jag hittar någott svar på detta felet. Hoppas på det bästa. Lär nog återkomma med fina frågor. Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Berra? Kan en propeller börja kavitera från en dag till en annan? Orsak, isf? Var ute och körde när varvet plötsligt ökade. Detta var på väg hem. Ut var det inga som helst problem. Har inte varit några problem av den här sorten tidigare heller. Drevet heter visst 200 Tacksam för svar; kan inte mycket om båtar än Tompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prop och speed på långholmen i Stockholm ( tror jag att dom heter) tar ca ca 500:- för att byta och vulka ett nytt centrum i din propeler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma problem med min förra båt, en SeaRay 220CC. Bara att byta prop. Lämnade in den gamla och fick då den nya lite billigare. Om du bor i Stockholms området kan du kolla med SeaRay service center http://www.gulasidorna.se/query?what=get_info&advert_code=RSID_02861997 (själv har jag ingen erfarenhet av att vulka om centrum. Skulle nog prova om propen i övrigt var fin, men är den skadad måste det nästan vara bättre med en ny).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem med på mitt Alpha One drev. Jag bytte till en Propulse och problemet försvann. Är mycket nöjd med propellern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

En propp kaviterar av olika orsaker, prova att ligga effter en båt så kaviterar den ganska lett, vinkling av drevet påverkar också, proppen kan kavitera ena dagen o funka nästa, beroende på bla. drev vinkeln, belastning av båten, hastighet. Självklart ska proppen greppa ganska omgående om man drar av gasen och vinklar inn drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...