Eustace 0 Postad 26 Oktober , 2009 Hej. Ny båt för i år med en relativt nyinstallerad md11c som är konverterad till sötvattenkylning. Jag har bra instruktioner för modellen men förstår inte (har inte nog med kunskap) hur sötvattenprylarna påverkar vintergörandet. T.ex. så skall man tappa ut vattnet med någon tappkran, men det kanske man inte alls skall göra då man kanske tömmer ut sötvattenkylningen. Kan någon kunnig och vänlig människa hjälpa mig med vad jag borde göra för vinterkonserveringen, bortsett från oljebyten m.m., sånt förstår jag, utan mer just gällande kylsystemet. Tacksam /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 26 Oktober , 2009 Nu har jag en annan diesel men pricipen är samma för alla sötvattenkylda motorer. Du ska se till att sjövattensidan av systemet inte fryser i vinter. Det kan man tillse genom att antingen tömma systemet på vatten (antagligen det som din instruktionsbok rekommenderar) eller suga in glykol/vatten-blandning på sjövattensidan. Den senare varianten föredrar jag då man förutom skyddar sjösidan mot fryssprängningar också skyddar mot korrosion i systemet. Du blandar glykol/vatten 50/50 i bunke. Kopplar slang till sjövatteninloppet, startar motorn och låter den suga i sig blandningen. När det kommer glykolblandning med avgaserna är du klar. Se till att ha en bunke under avgaset som samlar upp gykolblandningen, så det inte sprids i naturen. Denna blandning kan du återanvända nästa år. I vår får du inte glömma att tömma den glykolblandning som är i systemet i din bunke, så det inte hamnar i havet. Hur många liter som går åt till din motor vet inte jag men det kanske nån annan här på forumet kan svara på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Oktober , 2009 Det låter ju trevligt med en nyinstallerad MD11C. Den är ju bara c:a 30 år och kan nog göra tjänst i många år ännu. Jag har en likadan i båten och den har en Martec glykolvattenkylning. Den skyddar motorn där det vattnet går runt och det är överallt utom i kröken, den sista stumpen av gjutjärn där avgasslangen sitter. Om du gör glykolkörningen så skyddar du även kröken. Du kanske har en av rostfritt, det är rätt vanligt då den inte håller så många år och den rostfria kostar ungefär lika mycket. Om du inte kör med glykolvintring som ovan så kan du plocka bort impellern så har du fått ur sjövattnet som annars ligger kvar där och kan spränga pumphuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 27 Oktober , 2009 Vadå, nyistallerad MD11C , OK det rör sig om en gammal motor. MD11C, har väl inte tillverkats på senaste 30 åren. OK, motorn är konverterad till sötvattenskylning. Detta sötvattenskylning bör ifrån början vara vatten med 40-50% klykol ! (samma sak som i din bil) Kolla med en glykolmätare det slutna systemet, innan du tar upp motorn, för det kan vara vanskligare att göra det på land, att köra motorn runt, ganska länge, om mann behöver släppa ut eller byta hela innehållet i det slutna systemet. OK, nu till själva vinterkonserveringe. Sjövattenssidan bör sköljas och till slut köras in klykolvatten på motorns sjövattensida. GLÖM INTE BORT ATT ÄVEN DREVETS KYLNING HAR GÅTT PÅ SJÖVATTEN !!!!! Vinterkonservering på LAND: TAPPA INTE UT NÅGOT VATTEN FRÅN NÅGONSTANS !! Utan gör så här: lossa inkommande kylvatten-slangen på genomföringen under motorn, och förläng det så motorn kan suga kylvattn från en hink. Oftast kan det böhövas med en slang på 1,0-1,5 meter och en tratt, och höja upp slangen ovanför motorn, för att impellers skall kunna suga in sköljvattnet som man häller i tratten. OK, då, skölj motorn, genom att köra på tomgång, vaten med en hink eller två, med sötvatten och sedan till slut en hink med 50/50 % glykol ! Jag brukar sköllja motorn på land, genom att ansluta en slang från båtklubbens vatten kran till motorn ! När du har lyckats med det, så bör motorn inte frysa sönder ! Olje, och filter bytet gjörs när båten ligger sjön ! Sedan då innan allt är klart, bör man byta ut Zinkanoden på värmeväxlaren. Är en plugg i bakändan av värmeväxlaren , Martec. Sånna hittar man på t.ex. Biltema. Sedan ochså, tag ut gummiimpellern i sjövatten pumpen, och sätt dit en ny innan sjösättningen på våren! Senast ändrad av -somena- | 27 oktober 2009 | 15:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 27 Oktober , 2009 Tack för råden. Är väl bekant med att köra in glykolvatten i kylsystemet, gjorde alltid så på min förra. Men förstår det som att det inte är något konstigt jag behöver tänka på med tanke på den konverterade sötvettenkylningen. Skall kolla anoden i värmeväxlaren dock. Skall kolla drevet också så att det inte står vatten där i vinter. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Oktober , 2009 Var ni gjör så koppla inte klubbens/komunalt vatten till motorn slangen ska vara i en hink och motorns sugslang i hinken så att sjövattenpumpen på motorn bestämmer hur mycket vatten som ska in. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 29 Oktober , 2009 Hej, jag har kört en MD11C i snart tjugo år. Sedan 16 år har jag installerat en Martec sötvattenkylning. Innan jag installerade Martec var jag tvungen att vintra motorn varje höst med allt vad det innebar som att konservera etc. Efter att jag monterade in Marteckylningen ser jag bara till att jag har tillräcklig glykolblanding i kylvattenet. Det kollas i expantionskärlet, precis som på bilen. Sedan ser jag till att alla vattenintag är öppna, så att inget vatten fryser i slangar. Jag monterar bort impellern och lägger den i vatten i en glasburk för inmontering till våren. Sedan tar jag ur skruven med zinkanod i Martecs värmeväxlare (en kopparmutter som sitter lägst i värmeväxlaren). Då rinner havsvattnet som finns i värmeväxlaren ut och ingen risk för frostskador. Till våren byter jag zinkanoden, monterar in impellern och kör igång på land (inget externt kylvatten behövs om du kör en kort stund) för att kolla att allt är tätt. Lllyyycka tiiilll! Senast ändrad av explano | 29 oktober 2009 | 22:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 30 Oktober , 2009 Ny här och min första båt kom hem för en vecka sedan med en MD11C. Var ute i onsdags och körde glykol genom sjövattendelen (martec installerad). Hittade inte kallstartknappen i dunklet så jag drog på fullgas och körde startmotorn i dryga 10 sekunder innan den behagade gå själv. Det var 4 grader ute. Vackert vitt moln en kort stund. Skulle ni tycka detta är normalt eller är den svårstartad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Oktober , 2009 Hej så gjör jag og, har inte vågat berätta att jag inte kör glykol i sjövattendelen, ser ingen anledning till det om man vet att allt vatten är dränerat. Sjövattenpump,värmeväxlare och avgaskröken är av rostfritt material. Enda skillnaden är att jag inte startar förrän jag är i vattnet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 28 December , 2009 Skall kolla drevet också så att det inte står vatten där i vinter Hej. Nu blev jag lite nervös här första vintern för mig med inombordare. Jag har oxå en md11c med martec kylning..Jag kopplade loss slangen vid sjövattenintaget å körde ca 10 liter 50% glykolblandning på sjövattensidan tills det kom ut genom avgasslangen å trodde att allt var klart.! Behöver jag göra något med drevet då ? där kan väl inte stå vatten ? Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceancruise 0 Postad 29 December , 2009 Har man vatten i drevet så är ju drevet inte tätt, mao så har man fått vatten i oljan vilket inte är så bra.. Om oljan i drevet ser mjölk-aktig ut så har det kommit in vatten. Jag brukar tömma drevet på olja varje vinter för att undvika kondens i oljan och till våren fylla på med ny olja. Om det kommit in olja i drevet så är det vanligast att det är inte är tätt vid dräneringspluggens packning alt ingången där propellern sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser