Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
bobofender

batteriladdare

Rekommendera Poster

Hej.  va o köpte en ny laddare på jula idag extrapris? starthjälp 75a. 6-12 volt ampermätare o diverse knappar verka helt ok till det priset. men när jag kom hem med apparaten o läste instruktionsboken(det ska man göra) så står det att det inte går att ladda slutna blybatteri? endast öppna bly syra batterier vad menas? kan någon förklara vad göra? mvh bobo. ps. det stog inget om det i annonsen skulle jag veta det eller? ds.pss. till saken hör att jag har slutna batterier dss.

Senast ändrad av bobofender | 26 oktober 2009 | 19:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går att ladda slutna batterier med den, men eftersom det är en oreglerad laddare (transformator a.k.a. enkel garageladdare) så måste du hålla koll på laddförloppet själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det helt säkert det Gunnar jag är på väg till butiken med laddaren men nu blir jag tveksam men jag litar på dig då ok? fan va förvirrad man blir ibland mvh Bobo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om det går så måste du övervaka laddningen hela tiden. Kanske bättre att köpa en laddare som kan stå på underhållsladdning. Har själv Ctek sedan många år som är köpt på Clas Ohlson.

Laddarkunskap finns här

http://www.ctek.com/SV/FAQ.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är osäker efter att ha kollat lite mer...
det är knappast en simpel garageladdare, men hur avancerad den är går inte att utröna utan att mäta.

Det står Fully Automatic på den, manualen säger att den har strömbegränsning (2/6/12A) men vad som inte står är laddspänning elller vad som händer när den säger Full på indikatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elektronisk hjälpstart 75 A, 6/12 V   Batteriladdarfunktion och starthjälpsfunktion 75 A Med överhettningsskydd och amperemätare. Skydd för felaktig batterianslutning. 1,2 m startkablar med klämmor. Batteriladdarfunktion och starthjälpfunktion. Indikator som visar 25, 50, 75 och 100 % laddning. Laddar både 12 V och 6 V batterier. Effekt laddläge: 2/6/12 A. Hjälpstart 75 A. 230 V. Vikt: 1,7 kg. L258xB144xH165 mm.  (Artnr: 608031) Nu 399:- Spara 200:-  Ord.pris 599:- 

x-x-x---x-x---x-x-x-x--x-x--x-x-x-x-x-x--x-xxxxxxx--x-xxxxxxxxxxxxxx-x-xxxxxxxxxxx-

Hej!

Kan det vara så att den går över till någon form av st-by funktion efter nådd 100%.

Alternativ mot fysiskt närvaro för en övervakning av fullladdningsfunktion och stänga av därefter, är att koppla en jordade kopplingsur på en bestämde gå tid mellan uttaget och och batteriet, så riskerar du inte att batteriet kokar.

Om det en bra laddare och med start funkt., på hela 75 A, var ett lyckade pris.

Mvhälsningar,

Fernando

PS., funderar på en CTEK till våren, vilken är bästa modell till båt med en batteribank på 4 batterier (4x75 A)?

Nu snart skall båten uppe på land. Lokaliteten är sydsverige, västkusten. Skall man ta bort dessa batterier från båten under övervintringstid ? eller skall de laddas då och då och vara kvar på sina platser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekommendera Ctek laddarna till båt, hade M300 i min förra skuta, en smart laddare med tryck i. Jag tror att man inte skall snåla på en sådan sak som laddare, eftersom den jobbar när man själv inte är i närheten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack sailor!

Skall följa upp din tips. Har hört att ctek har laddar som återupplivar batterier som kan vara halvkass med vissa laddare men får nytt liv med ctek, kan detta stämma?

Mvhälsningar,

Fernando

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer, precis hur bra den funktionen är kan jag inte säga, men dom är avsedda för endamålet, stänger av sig om batteriet blir för varmt med mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har en riktigt fin laddare som jag tycker ni ska prova

Jag tror nog att det är spetskompetens bakom den

post-10012411-1394236145,2219_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv kör jag med m200 den är lite klenare än m300 men funkar mycket bra för mig.....har 200ah min den bank jag laddar och då är det fullt efter en natt när vår strömförbrukning minskar.

Biltemas laddare fick inte jättebra resultat i PB test för nåt år sedan.....satsa på en bra laddare så slipper du framtida problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en M200 och är kanon nöjd. har 230A batteribank på den och en natt så är det fullt.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

M200 har fått en del kritik av tidningen Husvagnsliv. Dom tyckte den var klumpig och svår att förstå. Biltemas har lättryckta gummiförsedda knappar. Ta en titt på den ni kommer att bli imponerade.

post-10012411-1394236146,129_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har biltema släppt sin nya starthjälp. har inte hunnit prova den men ska dra dit o köpa en idag. Men jag blir förvånad om den inte är skitbra. Lägger in en bild på skönheten

post-10012411-1394236146,1644_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrbjrn

Man kan tro att du jobbar för ett vist företag.
eller har en väldigt stark kärlek för ett vist företag iaf, :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Varför väcka den björn som sover??  inlägget  var ju över ett år gammalt.......wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...