Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
riksost

Vinteruppläggning, vax eller presenning??

Rekommendera Poster

Lägger upp våran Maxi 77 om någon vecka. Frugan vill ha på en presenning, men jag är tveksam. Vad blir för och nackdelarna med att välja presenning eller vaxa båten till hösten??

Som jag ser det är färdelen med att vaxa den nu att solen värmer den genom rutorna och fuktar ur den via ventilationen. Vaxet skyddar mot smuts och regn. Nackdelen är väl väder och vind som kanske sliter på däcket? Presenning känns som den stänger in fukten i båten??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta och vaxa nu så har du mycket gjort inför våren
Då räcker det oftast med en tvätt innan sjösättning

Lägg också på en presenning men gör den inte tät (här finns det dock två skolor)
Sätt också in en eller två torrbollar och ta hem allt losstagbart tyg

Vissa säger att man ska täppa till fullständigt och andra säger att det gärna får vara lite genomluftning. Själv tillhör jag den senare skaran.

Står du utomhus och har genomluftning med torrbollar så kommer de naturligtvis inte att räcka till (det kommer ju hela tiden in fuktig luft)

Kanske en medelväg är lämplig för dig?

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smuts, löv som ligger och ruttnar, snö som halvsmälter, sipprar in i fönsterlister eller småsprickor och fryser till igen, fågelskit som ligger och fräter... osv.

Klart du ska täcka över båten.

Och faktum är att det blir mindre kondens i din stängda ruff om du täcker över båten. Termodynamik kallas det. Vill du vara helt på den säkra sidan, kör med dubbla (tillstängda) presenningar och sätt in torrbollar i ruffen.

Sen skadar det ju inte att vaxa ändå!

Flört 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just precis Niffe, du sa det själv.  Ska han avfukta Ruffen eller Västkusten?  Torrbollar i en öppen båt gör absolut ingen som helst nytta, det ska vara stängt.  Helst riktigt ordentligt stängt med igentejpade springor, ventiler och liknande.  När torrisarna gjort sitt jobb så är det förhållandevis torrt eftersom ingen ny fukt tillförs.  I min gamla båt fick jag tvätta bort mögelprickar i den ventilerade sittbrunnen ett par gånger varje vinter, men i den tilltäppta kabinen med två hemmagjorda torrbollar var det torrt och luktfritt.  Skaffa en hygrometer och prova båda metoderna så får du se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vå båt har haft presenning tidigare med resultatet att gelcoten på relingarna blivit nersliten. Finns det några tips här nu när ni övertygat mig om att täcka över båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att presenningen skavt mot gelcoten på relingen?

Isåfall så är det ju bra med utliggare på täckställningen.

post-10010511-1394236140,6501_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi kör med press öppen i båda ändar och ventilationen öppen.
Brukar placera en torrboll på toan och i akterruffen där ventilationen är lite sämre.
Torrbollarna (standard) räcker hela vintern, inget mögel i båten sedan 2005 (med dynorna kvar)

Däremot är vi väldigt noga med att torka rent alla ytor noga, finns det inget för möglet att äta så håller det sig borta!
Vi har en utliggarstälning för att spara skrovet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tackar.

Har sett att det finns delar till att bygga ställning på typ Biltema, tar gärna lite tips på konstruktion eller länkar till bra beskrivningar. Det ska ju hålla för västkustblåsten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...