Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
bahacrusier

Farligt med bensinmotorer?

Rekommendera Poster

Hej! Vi har köpt en båt med bensinmotorer. Har nu stött på flera personer som menar att det är farligt med bensinmotorer med tanke på explosionsrisken. Hur farligt är det egentligen? Vad vill till för att det ska bli en explosion ombord? Vad bör man tänka på för att undvika detta? Kan jag njuta av båten utan att vara rädd för att den ska explodera!? Tar tacksamt emot kommentarer kring detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer att bli en livad diskussion! Med risk för att hugga på ett troll-bete så säger jag:

En bensinmotor som inte felaktigt läcker bensin på fel ställe under drift; är helt säker och exploderar inte. (Mer än inne i cylindrarna där det ska explodera i en explosionsmotor. :-)

Enda risken är vi tankning.

Båt med separat bensintank som fylls utanför båten och sedan bärs ombord: ingen större risk.

Båt med fast bensintank som fylls ombord: risk för att bensingas läcker ut och rinner ner i botten och motorrummet. Förare som har bråttom vrider på nyckeln och bensingasen tänder på någon elektrisk gnista. Jag brukar se notiser om en 2-3-4 brinnande båtar varje säsong i Sverige av den orsaken.
Motmedel:
1) kör motorrumsfläkt 2-3 minuter innan start efter tankning för att vädra ur ev bensingas.
2) låt ingen mer än förare gå ombord förrän motorn startat första gången efter tankning

 

Diesel har inte problemet med explosionsrisk vid tankning. Men å andra sidan; om det under drift blir läck på högtrycksledningen innan insprutarna så är den diesedimman väldigt lättantänd.

En del säger också att batteri inte ska monteras i motorrum. Tydligen en mer teoretisk risk för vätgasexplosion. men jag har inte sett några bevis om olycksrisk av detta. Låter lite otroligt.




Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2009 | 15:20



Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2009 | 15:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid en risk och diesel är nog att föredra om man är riktigt rädd. Det finns ofta ett samband med olyckor. Utan att kunna någon statistik.

Men

1. Se till att köpa gnistfria orginaldelar är en bra åtgärd.

2. De flesta verkar vara väldigt snåla med att köra fläkten före start. KÖR minst 5min!
Själv har har jag svårt att alltid ta mig in i motoutrymmet efter tankning för kontroll. Därför skall jag installera två fläktar av god kvalite i min båt till våren.

3. Själv brukar jag lukta på luften som sugs ut ur motourtrymmet då den är väldigt lättåtkommlig från utsidan.

4. Sedan gäller att verkligen ta sig tid att kontrollera alla slangar när man väl är nere i motorutrymmet.

5. Jag är för piratdelar men några saker jag inte köper av tvivelaktig kvalité är startmotor, generator. tändsystem, och motorumsfläkt. Det måste bara få kosta! Det kanske folk inte vet är att det finns motorumsfläktar som inte är gnistfria. Hur tänkte dem där?

Det är nog det man kan göra som vanlig dödlig. Det vore väldigt bra om det fanns något mätsystem som kunde mäta bensingånga. Vad jag vet så finns det ingen sådan utrustning för privatbruk.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders! Jag har aldrig hört uttrycket troll-bete men jag förmodar att det betyder nåt skumt Glad. Det är inget skumt alls med min fråga! Det ligger bara okunskap och oro bakom den!! Men jag måste säga att jag blev ju inte direkt lugnare när jag läste svaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om explotionsrisken var stor skulle bensinbåtar inte få säljas.

Sedan är det som med gasol, bilar,mm, mm som börjar bli till åren. Slarvar man med underhåll och att kolla slangar, kopplingar, elsystem och tror att det håller i all evighet så har man själv framkallat den risken. Vet man inte hur man gör så låter man en marina sköta det underhålleet eller säkerhetsbesiktigar båten med jämna mellanrum.

Du behöver inte oroadig om grejorna är fräscha och det inte är Händige Sven som skött grejorna om båten är äldre. Men kör alltid motorrummfläkten och och håll koll på slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, just diskussionen diesel kontra bensin har orsakat en och annan diskussion tidigare. Jag var inte säker på om din fråga var avsedd att provocera ytterligare pajkastning. :-)

Alltså både diesel och bensin är helt OK om de används efter föreskrifter och underhålls!! Ingen panik nödvändig.

Men slarvpellar som inte orkar tänka eller bry sig hamnar på Expressens förstasida med rubriken båtfamilj i lågor.

Jag har rutin att lyfta på locket och lukta och titta på motorn innan jag startar första gången, varje dag. Passar på att kolla sjövattenfiltret (rent) och olja (nivå OK samt inte chokladfärgad) samtidigt.

 



Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2009 | 17:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara ett konstigt argument från dieselåkarna. Det brukar vara dom som skräms mest, antagligen för att dom inte vet bättre.  Ja men diesel e ju billigare o åka med, har man den inställningen så är det ju bara att hissa upp lakanen istället. Tanka o sköt om motorer o båt så är det inga problem

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis tilll er nya båt.

Visst finns det en risk med bensinmotor i båten, men om allt fungerar och man handhar den på rätt sätt så behöver man inte vara orolig. Det är när det uppstår någon läcka eller att det finns bensinångor ombord som det finns risk för brand. Det är inte bara bensinen som kan vara farlig ombord, ofta finns tillexempel en gasolanläggning som något kan gå fel med.

Som säkert flera vet så sysslar jag med säkerhetsbesiktning av fritidsbåtar. och det som kan sägas om bensinmotorena för att ha dem så säkra som möjligt är att hålla koll så det inte finns några bränsleläckor ombord, alla  slangar skall vara av rätt kvallite, i detta fallet skall dom vara märkta med fuel eller bensin, andra slangar kan i värsta fall bli upplösta och börja läcka, även påfyllningsslangen till tanken skall tåla bränslet. Vidare skall tanksystemet vara jordat pga risken för statisk elektricitet, och det skall även finnsa en fläkt (gnistskyddad) som används till att suga ut luft ur motorutrymmet före start (bör köras minst 3 minuter innan motorn startas, gärna längre).

Om du är osäker på om allt är som det bör så kontakta en säkerhetsbesiktninmgsman i närheten av där ni har båten. Han eller hon hjälper er att se på ovanstående och många fler saker ombord för att ni skall ha en så säker båt som möjligt. Vill ni ha hjälp med att hitta någon så skicka ett mejl till mig på hakan.bewert@comhem.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla givande svar! Ska nog be något proffs titta på alla slangar m.m. Glad Det här verkar vara ett jättebra forum! Kan bli väldigt använbart känner jag. Vi har nämligen gjort allting lite bakvänt, vi är helt okunniga men köpte en båt när ett fantastiskt erbjudande kom. Vi bor på Mallorca och har alltså vatten runt om, så har man möjlighet så är det ju ett fantastiskt ställe att ha en båt på. Egentligen är det ju nästan syndigt att inte ha någon relation med havet när man bor här. Hur som helst: här är det lag på att man tar skepparexamen. Man får inte köra båt om man inte har det. Så nu har vi gått på kurs och efter klarad teoretisk examen och 16 timmars praktik nu i helgen som gick så är jag klar!!! Nu får jag sticka iväg med båten! Ska bara kolla slangar och vädra ut bensinångorna först!!! Glad Tack alla ni som svarat på min fråga! Det kommer säkert flera undringar från mig!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...