Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Chronic

Inför vintern. 2-takt utombordare

Rekommendera Poster

Jag HAR läst flera trådar och inlägg. Ibland lite motsägelsefullt, men så är det ju med människan.

Jag vågar mig dock på ytterligare en tråd, eftersom det är rätt dött på mekforumet ändå..

 

Kvar på akterspegel hänger min Yamaha 85 hk, från åttiotalet. Tidigare har jag burit in mina motorer i brist på kunskap, orkar inte det i år.

Bara kört i en insjö, jag tänkte spraya motorkonservering i förgasarna och köra motorn någon minut i en tunna med vatten och glykol.

Hur mycket glykol och hur länge? Ska jag även byta oljan i växelhuset och hur mycket ryms det där ungefär?

 

Vad ska jag mer göra, eller inte?

 

Tacksam för svar efter bästa förmåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol i utombordare är överkurs. Se bara till att motorn hänger rakt ner så rinner vattnet ur. Byta olja i växelhuste ska du göra eftersom du då ser om du har haft vatteninträng samt att ny olja har konserverande effekt. Kommer inte ihåg hu mycket det rymmer men du klarar dig med en stor flaska.

För övrigt så gå igenom alla smörjnipplar och byt INTE tändstift förens du har kört ur konserveringsoljan på våren.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol är överkurs. Särskilt om du bara kört i sötvatten.

 

Börja med att släppa ut en skvätt växelhusolja och kolla. Är den fräsch och genomskinlig, låt den vara.

Borde väl gå i en knapp liter olja annars, om du byter.

 

För övrigt kan du som har båten i insjö (=sötvatten) köra den smidiga varianten och konservera motorn i vattnet istället för på land med spolmuff eller tunna. Då är det bara lite tändstiftskoll, smörjnipplar och propelleraxelsmörjning som återstår innan du nattar motorn.

Flört

Edit: det här gången var INTE jag snabbast, attans...



Senast ändrad av Suckan | 26 oktober 2009 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruva låss växelhuset och ta med det hem så minskar du risken att någon snor motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en enda anledning till att man byter drev/växelhusolja, och det är för att kolla om det varit vatteninträngning.  Möjligtvis så byter man ett par gånger när drevet/växelhuset är nytt också för att få bort metallspån, men efter det är oron för vatten i oljan den enda anledningen till byte.  Växelhusolja slits inte på samma sätt som motorolja och behöver inte bytas ut för att den konserverande effekten har avtagit, för den har ingen.  Det har gått inflation i konserveringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag rekommenderar att byta vxlhusolja varje år.

Den viktigaste orsaken är att kolla att det inte finns något vatten i oljan. Vattnet skiktar sig och drevet korroderar. De flesta drev läcker med tiden.
Du måste tappa ur all olja för att se om det fanns vatten om du inte gör det i omedelbart efter körning.
Byt även packingarna till pluggarna ca vart tredje byte. De blir stumma och kan orsaka läckage.

En drevolja åldras bla genom att molekylkedjorna slits succesivt sönder och förlorar därmed sin kletighetsförmåga, att bära last under tryck med följd av att metalldelar kommer i kontakt och slits.

Nedre vxl huspluggen brukar vara magnetisk för att ta hand om de metallpartiklar som uppkommer under slitage. Bör göras ren regelbundet.

Är osäker men har hört att modernare oljor kan vara känsligare för åldrande pga av alla tillsatser som kan sönderfalla.

Mvh
peter

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...