Chronic 0 Postad 26 Oktober , 2009 Jag HAR läst flera trådar och inlägg. Ibland lite motsägelsefullt, men så är det ju med människan. Jag vågar mig dock på ytterligare en tråd, eftersom det är rätt dött på mekforumet ändå.. Kvar på akterspegel hänger min Yamaha 85 hk, från åttiotalet. Tidigare har jag burit in mina motorer i brist på kunskap, orkar inte det i år. Bara kört i en insjö, jag tänkte spraya motorkonservering i förgasarna och köra motorn någon minut i en tunna med vatten och glykol. Hur mycket glykol och hur länge? Ska jag även byta oljan i växelhuset och hur mycket ryms det där ungefär? Vad ska jag mer göra, eller inte? Tacksam för svar efter bästa förmåga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 26 Oktober , 2009 Glykol i utombordare är överkurs. Se bara till att motorn hänger rakt ner så rinner vattnet ur. Byta olja i växelhuste ska du göra eftersom du då ser om du har haft vatteninträng samt att ny olja har konserverande effekt. Kommer inte ihåg hu mycket det rymmer men du klarar dig med en stor flaska. För övrigt så gå igenom alla smörjnipplar och byt INTE tändstift förens du har kört ur konserveringsoljan på våren. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 26 Oktober , 2009 Glykol är överkurs. Särskilt om du bara kört i sötvatten. Börja med att släppa ut en skvätt växelhusolja och kolla. Är den fräsch och genomskinlig, låt den vara. Borde väl gå i en knapp liter olja annars, om du byter. För övrigt kan du som har båten i insjö (=sötvatten) köra den smidiga varianten och konservera motorn i vattnet istället för på land med spolmuff eller tunna. Då är det bara lite tändstiftskoll, smörjnipplar och propelleraxelsmörjning som återstår innan du nattar motorn. Edit: det här gången var INTE jag snabbast, attans... Senast ändrad av Suckan | 26 oktober 2009 | 13:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 27 Oktober , 2009 Det verkar lätt. Då får den hänga kvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 27 Oktober , 2009 skruva låss växelhuset och ta med det hem så minskar du risken att någon snor motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Oktober , 2009 Det finns en enda anledning till att man byter drev/växelhusolja, och det är för att kolla om det varit vatteninträngning. Möjligtvis så byter man ett par gånger när drevet/växelhuset är nytt också för att få bort metallspån, men efter det är oron för vatten i oljan den enda anledningen till byte. Växelhusolja slits inte på samma sätt som motorolja och behöver inte bytas ut för att den konserverande effekten har avtagit, för den har ingen. Det har gått inflation i konserveringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 11 November , 2009 Hej Jag rekommenderar att byta vxlhusolja varje år. Den viktigaste orsaken är att kolla att det inte finns något vatten i oljan. Vattnet skiktar sig och drevet korroderar. De flesta drev läcker med tiden. Du måste tappa ur all olja för att se om det fanns vatten om du inte gör det i omedelbart efter körning. Byt även packingarna till pluggarna ca vart tredje byte. De blir stumma och kan orsaka läckage. En drevolja åldras bla genom att molekylkedjorna slits succesivt sönder och förlorar därmed sin kletighetsförmåga, att bära last under tryck med följd av att metalldelar kommer i kontakt och slits. Nedre vxl huspluggen brukar vara magnetisk för att ta hand om de metallpartiklar som uppkommer under slitage. Bör göras ren regelbundet. Är osäker men har hört att modernare oljor kan vara känsligare för åldrande pga av alla tillsatser som kan sönderfalla. Mvh peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser