Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Stan

Ni som använder spinnakerstrumpa

Rekommendera Poster

Vilka erfarenheter har ni?

Jag tror att många med mig avstår från att använda sin spinnaker när man seglar med enbart familjen. Det känns som att det behövs minst 3 vuxna för att hissa upp den säkert, en på rodret, en som hissar och en som sköter gajarna. Väl på plats så kan den hanteras av 1-2 pers, men upp och ner är ju svårigheten.

Men nu finns ju spinnakerstrumpan, en revolutinerande uppfinning till mäsklighetens fromma, eller?

* Blir segelsättningen enklare?

* Blir segelsättningen säkrare?

* Måste man inte ha en man på fördäck för att hissa/hala spinnakerstrumpan? vad vinner man då?

* Går det att hissa/hala själva strumpan från sittbrunnen?

Kort sagt, är detta tillbehör värt sina pengar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja

2. ja

3. en på fördäck.

4. nej

Men med autopilot seglar spinnaker själv på 40.7:a tackvare strumpan. När jag ska ta ner slackar jag lite på skot sedan drar jag ner strumpan och fäster den i masten, sedan släpper jag fallet från sittbrunn. Kan segla själv tack vare strumpan annars hade det inte gått. Gör inte detta om det blåser mer än 7-8m/s men endå. Det blir 100ggr enklare segelhantering om man är få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. JA

2. JA

3. När jag/vi är en resp två som för fram båten hissar jag strumpan i lä av förseglet, sedan går jag till sittbrunnen och a) tightar hem gajjarna B) rullar in förseglet c) njuter av en fantastisk segelupplevelse

4. Jag har strumpan från RoyalMarine. Den går att förlänga mot en merkostnad. UK Syversen ville ha 30kr/m för det när jag beställde strumpan. Iom att jag hissar/halar strumpan i lä tycker jag inte det behövs.

Den största fördelen är när du tar ner spinnakern. Helt otrolig enkel hantering då vinden inte kan ta tag i seglet. Du får inte hela salongen full av segelduk heller utan du kan utan vidare fira ner hela paketet i fördäcksluckan.

Tack vare strumpan åker spinnakern upp så fort det är medvind. Vi kanske bara kan ha den uppe en timme, men eftersom hanteringen är så enkel så är det inget jobb att sätta den.

/R

Senast ändrad av rgsson | 27 oktober 2009 | 08:13

Senast ändrad av rgsson | 27 oktober 2009 | 08:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...