Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Rock

Mastfot lossnade vid avmastning

Rekommendera Poster

Jag råkade slita loss mastfoten vid avmastning av min Rock 20 då jag tyvärr var lite väl slarvig och inte kollade att jag hade släppt allt som behöver lossas. Masfoten har suttit skruvad i muttrar som har varit fastplastade i däcket och nu slets dom loss med följden att hela mastfoten följde med upp och sedan gick linan jag lyfte i av och masten for ner på däck och rev upp sprayhood(som jag för övrigt hade tänkt byta ändå), försäkringsbolaget säger att det dom möjligen kan ersätta är sprayhodden med visst åldersavdrag naturligtvis.

Jag undrar nu vad ni har för synpunkter på hur man bäst reparerar mastfoten?

Jag vill helst inte borra och dra genomgånde skruv då det innebär yttrligare ett ställe det kan läcka in på vilket jag har haft tillräckligt med i sommar med läckande rutor och mantågsstöttor. Jag har tänkt att om man fyller dom befintliga hålen för muttrarna med Epoxy och lägger Sikaflex på undersidan av mastfoten och trycker dit mastfoten vid samma tillfälle som jag mastar på i vår så att jag får mastens tyngd direkt på när man limmar. Frågan är om det kommer hålla för sidokrafter då man seglar?

Vad tror ni?

Har någon råkat ut för samma misstag som jag och hur reparerades skadan?

Tacksam för svar/ Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog hellre plasta in skruvar med skallarna nedåt så jag fick något som håller masten i sidled. Det blir ju en hel del krafter i sid och längsled då vinden tar i. Att lita på en limning skulle jag inte våga även om en sån hjälper till bra. Varför inte kombinera, skruvar och lim eller Sika?

Genomgående behöver du heller inte vara rädd för om du plastar och borrar hål i homogent glasfiber. Sika tätar bra vid montering av mastfoten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle absolut i ditt fall, plasta igen alla skador efter mastfoten m epoxy/glasfiber eft alla konstens regler o tillverka en ca20-25mm tj teak skiva, betydligt större än mastfästet o skruva m långa genomgående 6mm försänkta skruv m mutter stora brickor på undersidan.OBS glöm ej att lögga sika eller ngt annat tätn.medel mellan tak/träskiva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere vid båten o tog lite foton på eländet, är nog inte så farligt som jag från början trodde det var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att din plan i frågeinlägget verkar fullt tillräcklig, sååå våldsamt stor kraft på mastfoten i sid- eller längsledd blir det väl ändå inte. Fyra rejäla dubbar (plastade* skruv) kan knappast halka, tänker jag mig. De två undervantena plus ett babystag ger väl också bra möjligheter att klämma fast mastfoten emot däcket, inbillar jag mig.

Mer intressant kan vara hur det ser ut under däck, map stöttning? Båten verkar vara såld som halvfabrikat så det varierar nog en del. Det kan bli rätt extrema belastningar neråt under masten, med alla stag väl ansatta.  
En tjock tvärbalk, en rak maststötta ståendes direkt på kölen...?

I ett sorts värstascenario kan ju vid sidvind fås en plötslig ökande by åt lä, plus oturligt en samtidig rejäl sjööverhalning åt lovart, så att lo-vantena spänns till max och kraften neråt på masten därmed blir extra stor. (Vid undanvind fås iofs också ökad neråtkraft via akterstaget, men dess större vinkel är ju gynnsammare.)

(*) Har - som en sorts jämförelse - själv en Amigo 23, med 3/4-rigg, bara två undervant och en mastfot som sitter med enbart 4 st. mindre (plåt?)skruvar med vanlig skruvmejselskalle. Maststötta i ekträ och laminerad tvärbalk.
Vid rejält revad stor - sidobelastningen hamnar väl lägre då och vantena plus mastfoten får ta nästan allt - och gropig sjö så rör sig masten lite oroligt ifall inte vantena är rejält ansatta. Själva mastfotens (Al-plattans) fastsättning till däcket verkar trots detta helt opåverkad.

Måhända har jag bara haft tur hitintills...??



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 november 2009 | 20:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rock 20 är såld som halvfabrikat ja och jag ser inte till någon tvärbalk men det kan ju ligga i sandwish-konstruktionen däremot har jag en maststötta som troligen står på kölen då den går ner genom durken. Jag har pratat med lite folk och dom flesta verkar tycka att det räcker med att limma fast den med tex. sika precis innan mastning och sedan skall ju vanten hålla masten neråt medans skruvarna som sitter kvar i mastfoten fungerar som dubbar som du säger. Jag tror jag gör ett försök på detta vis, båtens segel är ju inte direkt enorma (stor 10,5 genua 17) så det borde nog fungera och jag försöker ju att undvika att segla i allt för hård vind ändå men man kan ju iofs överraskas av oväder på sjön åxå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord!

Det är ju ingen fara att mastfoten kommer att halka iväg när sidkrafterna sätter in. Dubbarna som bultförbanden utgör säkrar gott och väl sidkrafterna som tas upp av hålen i däcket.

Se bara till att täta väl med Sika så det inte rinner in vatten. Du verkar inte ha några problem med att foten har tryckt ihop däcket så du har inget stort jobb framför dig.

En tub Sika. Rengör med aceton. Gucka på och tryck fast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, blir säkert bra! Maststötta plus sandwich låter betryggande.

Verkar vara en bra och prisvärd båt, enligt sailguide. Liten läckage-svaghet i kölens akterkant dock, om man skall tro ägarnas synpunkter längst ner. Nå, man kan väl undvika att segla på grundstenar, även om båten råkar heta rock....Glad

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1116

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peppe.

Jag har oxå en Rock 20. Min mast fot sitter med 4 genomgående bult. Med epoxade hål. Stöttan går ner under durken till en platta under den. Jag har plast durken uppsågad så jag ska försöka komma i håg att ta en bild på hur det ser ut nästa gång jag åker till båten.

Jag har därimot för mig om att kölen börjar längre akter ut än vad maststöttan står. Där av plattan som ligger där. Jag har mina små funderingar på att slipa upp och titta vad det är för en platta som är där. Om det är en trä platta så börjar det nog vara dax att titta till den...

sail on / DeNaDa / Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...