Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
exel

Duopropp-Trim-Tilt

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet eller kan rekommendera en sida att titta lite närmre på,

Båten jag skall åka och titta på har en vp 7,4 gi motor och duopropp

blev dock lite förvånad då jag frågade honom om det fanns trim på drevet

Då svaret blev ja det går att trycka ut drevet men lyfta gick inte.Frågan som lyder

är det option på vpdp dreven eller finns det inte på dem dreven,tycker det är lite märkligt .

Lyssnar gärna på lite åsikter och funderingar kring detta.

Hälsningar Joakim I Kalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimma går bra , finns alltid på drev !  Mao man vinklar ut och in drevet i förhållande till akterspegeln ! Intrimmat för att håller ner fören vid start och man trimmar ut vid planing för att höja fören och där med minska den våta ytan på botten !

Tilt är samma sak , man tiltar upp en motor( utombordare) eller ett drev(inombordare) . Tar man upp en båt på trailer så tiltar man motor eller drev till trailerläga  mao så högt det går , för att inte motor eller drev ska slå i vagn eller ta i backen :-)

Hissar , gör man i höjdled och det gör man inte på drev med på utombordare .

Du och han blandade ihop begreppen lite ;-)

Hoppas detta hjälpte ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,det jag tänkte på heter ju givetvis hissa upp och ner .tilta upp motorn och trimma vid körning är ok.men jag tänkte väl mer på en funktion att under drift kunna hissa upp hela drevet. men har nu läst under tiden att den funktionen inte finns på vp dreven.

En bekant hade det på sin 23 fots sea ray och när han hissade upp drevet fick han en 5-6 knop till , det kändes nästan som och klippa gummisnodden.Nu när jag mest haft lite äldre

båtar nyaste ifrån 94 så trodde jag att detta va självklart på lite nyare båtar oavsett tillverkare för som sagt jag upplevde detta väldigt possitivt.

Tackar för svaret  Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det verkligen drev som man kan hissa upp och ner?????

Och i så fall till vilken nytta? Har alltid fått lära mig att drevet ska vara monterat med kavitationsplattan i liv med kölen.

RogerFörvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...