pgh73 2 Postad 25 Oktober , 2009 En snabbfråga här. Satt och kollade på youtube-film där en segelbåt seglar på undanvind i kulingstyrka. Vilket segel ska man gå för, storseglet eller lämplig genua? jag har en Accent 26 masthead. Storen ligger på ca 12 kvm och motsvarande genua 3 på ca 16 kvm. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
faber 0 Postad 25 Oktober , 2009 Nu är jag ju rätt grön men jag skulle varken ha haft full stor eller genua uppe. Onödigt slitage i förhållande till farten. Maximalt revad stor och liten kryssfock kanske? Eller bara kryssfocken. Trist att råka gippa med storen uppe i kuling. Det går väl säkert att ha mer segel men jag tycker bara det är obekvämt och det kan bli dyrt! Om man inte kappseglar förstås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Oktober , 2009 Skulle föra segel som tillåter att man kan vända och börja kryssa omedelbart utan problem. Man kan ju navigera fel och bli tvungen, så det är en säkerhetsfråga åtminstone inomskärs. I denna vindstyrka är det väl ändå deplacementsfarten som begränsar framfarten så revat och balanserat för kryss, är mitt förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 25 Oktober , 2009 Med vind så minskar risken att båten skär upp om man seglar på förseglet. Båten håler kursen utan problem dock så är man begränsad till att segla just med vinden. Om det är så att kryssning blir aktuelt så går det betydligt bättre med bara storsegel men det är ju bara att hissa lite snabbt redan när man fåt upp en bit så ballanserar båten. Men att segla med vind för storen kan om båten skär upp ge trågiga konsekvenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Oktober , 2009 nirilli: Bra påpekande, accenten har ju relativt kort köl och måttligt stort roder. Kan nog därför vara klokt med framflyttat segelcentrum snarare än omedelbar kryssmöjlighet. Själv har jag en långkölad amigo 23 med bra roderbett och har aldrig behövt oroa mig för att skära upp. Kan iofs knaka lite oroväckande i själva rorkulten vid undanvind i hög sjö, när man ju får göra ganska snabba och rejäla roderutslag även för smärre kurskorrigeringar. Kan gott tänka mig att kortkölade då kan tappa kontrollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 26 Oktober , 2009 Vid tävling så är det givetvis spinnaker och storsegel som är uppe på undanvind. Styv kuling är ju bara ca 15 m/s och det går väl bra att hantera för de flesta tävlande båtar på undanvind om det inte är alltför jobbig sjö. Under cruisingsegling skulle jag reva storen två rev vid den vindstyrkan och bara köra med fock (ej genua och ingen spinnaker heller). Övriga finjusteringar beroende på båttyp - är den redan uppe i maxfart så är det ju onödigt att sätta upp mer segel (om man inte vill försöka sig på att surfa). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser