gsm-peter 0 Postad 24 Oktober , 2009 Hej igen Funddera på att byta termostater på den nya gammla motorn. Kände på skruvarna och 2 gick att lossa och 2 sitter som berget. Vågar inte dra hårdare då jag av erfarenhet känner att det är nära att dra av dem. De sitter på en Mercury Black Max från 1986 men lär vara bytta för att par år sedan. De har 1/2 skalle (vet ej dimension men antar ca 8 mm kärna) och sitter i Aluminium. Har tidigare alltid haft ett elände att försöka borra bort dem om de går av. Kan man värma försiktigt med typ svetsen? Kan man lossa dem genom att skrälla (attt knaka på toppen, förefaller funka på gjutjärn)? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 25 Oktober , 2009 Jag skulle gå på lite försiktigt me svetsen. Alternativt borra genom bulten innan den gått av med en vänster borr för å släppa spänningen i bulten å sen gå på med svetsen å värma lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 25 Oktober , 2009 Hej OK. Har dock inga vänsterborrar. Har aldrig en sett några ?? Hur klarar man att borr typ 40 mm i mitten på en 8 mm bult med en typ 4 mm borr och inte komma snett och paja gängorna? Även om jag är händig är det tveksammt om jag klarar det... Det blir till att stå ute med en handborrmaskin och nöta och då är det svårt med riktningen.. I det här fallet skulle jag ev kunna slipa bort hela skallen och demontera termostaten ock få en pinnbult kvar. Den kan man kanske ta med en rörtång... /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 25 Oktober , 2009 Jag uppfattar det som att det handlar om rostfria bultar i aluminiumgods. Jag brukar använda TIGsvetsen på avbrutna bultar och svetsa fast muttrar på stumpen som sitter kvar. Vid svetsandet blir bulten glödande och när den svalnat något så kan man skruva bort allt utan att riskera gängorna i hålet, så riskera inte hålet med borrande, det lyckas nästan aldrig. Muttern som bör användas är lättast att få fast om man försänker hålet i den för att svetsen ska få så bra fäste som möjligt. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 25 Oktober , 2009 Hej Nja det är rostiga så rostfritt är det ej. Tror att de dragit för hårt samt att lite oxid gjort saken värre. Drog med ca 20 Kg handkraft med en 1/2 lednyckel. Vågade inte mer. Två bultar lossnade men inte de 2 andra. Har inte tillgång till TIG, endast gas (som jag är usel på att använda till järn. Hårdlöda går dock fint...). /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 21 November , 2009 Hej Fettar ni in motorbultar innan ni monterar dem? Vilket fett använder ni i så fall (speciellt där det blir varmt)? Vad jag förstår så koroderar aluminiumet pga järnet i bultarna. Bäst vore antagligen att använda rostfria men de kanske inte håller på alla ställen? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser