Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
gsm-peter

Vilken Olja till Mercury powertrim

Rekommendera Poster

Hej Hopp

Har just övertagit en båt med en Mercury Black Max V6 135 Hk årsmodell 1986.
Nu behöver den mera olja i powertrimmet (skall nog skölja ut all olja som finns där).
Problemet är att jag inte lyckats ta reda på vilken sort det skall vara.

Har läst på www allt från vanlig 10/30 motorolja, ATF(röd automatlådeolja)  till vanlig hydraulolja.

Tacksam för ett pålitligt råd!

Mvh

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bruxen för min Tohatsu-70:a står följande:

Mobil: Mobil DTE#22, Mobil ATF220
Shell: Shell DEXTRON-II, Shell Tellus oil #22 K22
Esso: Esso Automatic transmission fluid
As shipped from factory, Nisseki ATF DEXTRON
To prevent oil from geling, do not mix brands. Drain oil completely if other oil is to be used.

I bruxen för min gammel-cittra står det att man i nödfall kan använda SAE 10W/30 för hydraulsystemet
men att man byter till shjysst dricka så fort som möjligt.

/Jugge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inte för att jag blev klarare på vad det skall vara.

Kollade nyss och det rann ut röd olja.

Tänker nog byta all olja i trimmet men inte i styrningen.
Fick man inte blanda ATF oljor avc olika fabrikat?

Vet någon hur mycket det rymmer?

/Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp   ATF dextron III o fyllpå tills du ser olja i påfyllningsröret  med motorn fullt upp tiltad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall motorn var uppe eller nere när man tömmer ur all gammal olja?

Tror aldrig det är gjort och vill bli av med ev vatten.

Mvh

Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du får öppna den manuella frigörings ventilen o lyfta motorn upp o ner upp o ner tills du får ur oljan ,sedan kan du få tillta motorn upp o ner ett antal gånger tills du får ur all luft o glömm ej att fylla på olja vid tilltningen o skruva igen frigörins skruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

Du råkar inte händelsevis veta var den manulella frigöringsventilen sitter?

Personlig råd då du förefaller ha goda kunskaper.
Anser du att det är onödigt att byta oljan?

Om jag inte har denna friläges ventil, tror ni att det räcker att tappa ur det som självrinner och sedan fylla fullt medans man kör lite upp och ner?

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frigörings ventilen nr 12 eller manual release Valve,finns ingen anledning o byta oljan om det inte är vatten i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, vilken service.

Då vet jag var den är. Det var den jag lättade på när jag kollade färgen på oljan.

Den såg ok ut, dvs klart röd utan antydan till vatten.
Nu släppte jag ut bara några droppar men atar att om jag fyller bräddfullt så rinner ev vatten ut (då den borde ligga ovanpå oljan.

Skall man fylla bräddfullt? (jag antar det)?

PT sjunker långsamt vid körning.
tror du att det beror på låg nivå (hackar, slörpar till vid upp/nertippning) eller läckade backventil alt läckande cylindrar?

tacksam Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fyller på i röret inte ända upp bara så du ser olja i hålet med motorn fullt upp tilltad o kör upp o ner några gånge o kolla nivån,angående läkage så kan det vara någon ventil som inte är riktigt tät eller skit i något säte för kulventil,det kan även vara manuella frigörings ventilen som inte tätar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...