Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
rafael

Hydrokopter, Arkö

Rekommendera Poster

Hej !

Har just börjat renovera en Arkö hydrokopter i Finland och skulle vilja ha kontakt med någon

som sysslat med Arkö (Hästö) hydrokoptrar. Detta är med 1600 VW motor och växellåda med

remdrift. Den är gul till färgen och troligen en 70-talist. Motorn går men har litet problem med

nedre lagringen av vxellådan.

Tacksam för kontakter och hälsningar, Rafael.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !      Ja så ser den ut precis vad gäller hydrokoptern men såvitt jag förstår så är denna

en tidigare modell där motorn sitter högre och denna har inte remdrift.

Är ny i gemet här men försöker få med en bild. Detta är bilden på motor och växellåda.

Den ser bättre ut nu!!

Tack för vänligheten att du svarade ,

mvh. Rafael.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min hydrokopter är likadan som syns på youtuben nedan :

Kan ännu fråga om någon har tips på hur man kunde få en propeller till denna hydrokopter?

Rafael.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar! Har faktist kollat de flesta platser på internet berörande hydrokopter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderade lite runt remdrift och lagerproblem.

Visst är det stor risk att en motor eller växellåda som är gjord för en bil inte har lager som klarar den kraft som remdriften utsätter lagret i sidled. Kraften kommer hela tiden på samma ställe i lagerbanan med urgröpning som följd.

Lagret ska ju normalt i en bil inte ta upp mer än tyngden på axelns vikt plus eventuellt kugghjuls kraft.

Remspänningen för att överför runt 100 hk blir nog rätt stor så ett extra yttre lager skulle nog behövas. Eller ha propellern direkt på motorn vilket väl har sina sidor med varvtal och hög tyngdpunkt. Även med propellern direkt på motoraxeln kan nog lagret utsättas för större påfrestningar än vad det är tänkt för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är remdrift så brukar rulllager klara sig bättre än kullager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är vilken typ av växellåda som används. Är det en VW-låda så finns det 2 typer, i princip, och den som bäst lämpar sig bör vara en låda för den sk. IRS-bakvagnen, 4-ledad. Lagren är väl tilltagna då differentialen är lagrad i dessa så jag ser inga problem där, en bild vore inte så dumt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Tack för era komentarer och hjälp.Har faktist klarat upp växellådan och bytt två lager nu.

Det är så att huvudlagret för propellern är ett ordentligt rullager. Således inte kullager.

Växellådan är spesialgjord för detta bruk så den håller rätt bra skulle jag tro.

Jag börjar snart ha den i körskick. Har även hittat en propeller som jag snart skall borra nya

fästhål i och sedan blir det balansering.

Vore ändå intressant att få kontakt med någon som har en likadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rafael

vet att det finns propellrar till din hydrocopter hos kvarnbergets marin AB i Arkösund.

priset ligger nånstans runt 4-5 tusen har jag hört.

http://gulasidorna.eniro.se/f/kvarnbergets-marin-ab:7816842?search_word=kvarnbergets marin ab

går även med framgång att laga gamla propellrar om det inte fattas mer än 20 cm på spetsarna ,

polyester funkar aldeles utmärkt och så får man fräsa och fixa och balansera noga.

Senast ändrad av garvet | 14 mars 2011 | 01:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Och tack för infon ang. propeller som kom för en bra tid sedan. Gjorde faktist själv en propeller senaste vår och det var intressant och lyckades väl.

Tack och hälsn. Rafael.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...