Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
iceman356

Varmvattenberedare AQ131A

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har fått en Isotemt varmvattenberedare som jag tänkte montera in i min flipper 700.

Det sitter en Volvo Panta AQ131A som är sötvattenskyld i den men var skall man koppla in den på motorn någonstans ?

Mycket tacksam för svar och tips !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett grundtips är att du försöker få en bild av hur vattnet rör sig i motorn. I princip är det så att det nedkylda vattnet kommer in i blocket undertill och därefter strömmar upp i kylkanalerna genom toppen och därefter ut igen. Du ska tappa av vattnet någonstans i toppen. Troligen sitter det pluggar på toppen som du kan ersätta med en nippel. Därefter ska vattnet återföras innan vattenpumpen, antingen via en nippel som ovan eller på annat sätt. Tittar jag på bilderna i instruktionsboken till din motor så ser det ut som att det går en slang mellan värmeväxlaren och vattenpumpen. Eventuellt skulle du kunna sätta en T-koppling på den slangen för att återföra vatten. Kolla dock om det inte finns några pluggar i värmeväxlaren eller på vattenpumpen som du skulle kunna sätta en nippel i.

Det kan vara klurigt att hitta nipplar med rätt gängor, troligen är det konade gängor i tumstorlek. En firma som har sådant (och där jag hittade rätt grejer) är Hydroscand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,lät lite luddigt det där,vattnet ska ut fram i motorn,ock in också,prata med proffs så att du inte får för dålig kylning på nån kolv,var försiktig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det skulle ev räcka att ansluta med slangen från pumpen som går till värmeväxlaren då ?

Bifogar en lånad bild.

 

post-9915-1394236139,4483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma operation på en AQ145 för några år sedan. Samma grundkonstruktion men en äldre marinkonvertering med bland annat en annan variant av värmeväxlare.

På den motorn tog jag ut vattnet via en en nippel som satt på röret till insuget, dvs det rör som förgasarna sitter monterade på. Där satt det från början en plugg. Nu har ju du bara en förgasare och därmed ett annat rör, men kolla ifall det finns en plugg där. Varför man har kylvatten i insugsröret kan jag inte svara på.

Annars finns det en plugg i bakkant på toppen. I mitt fall satt den så hårt åt att det var lättare med insugsröret.

Vattnet återfördes sedermera via en nippel som monterades i botten av värmeväxlaren. Även där satt det från början en plugg. Nu har du en annan värmeväxlare så då vet jag inte ifall det finns sådana blindpluggar att utnyttja, men det kan ju vara värt att kolla. Annars bör ett alternativ vara att grena av slangen och föra tillbaka vattnet den vägen.

En sida som du definitivt ska kolla på är http://ockelbo.plars.org/ Där finns gott om bilder och en beskrivning av montage av gångvärme på en AQ145.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ju kunna kolla på en B230 bilmotor var värmepaketet är inkopplat eller ?

Och även ta anslutningarna från en sådan ?

Eller är jag helt ute och cyklar !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På det Volvo Penta varmvattenuttaget som fanns tidigare, tog man ut vattnet, från blocket genom att man ersatte avtappningskranen med en slangnippel. Returen kopplades till uttaget på cirkulationspumpens baksida, som normalt är pluggat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att Du har hemmahamn i Stockholm och förmodar att Du då ofta ligger i naturhamnar utan el. Själv har jag varmvattenberedare i min men måste erkänna att jag inte förrän två år senare insåg att förre ägaren aldrig kopplat in den på motorvärmen. Vi ligger alltid i hamn (det finns inga naturhamnar i närheten av Öresund) och kopplar då båten till ström. Värmen räcker så länge att jag aldrig märkt något trots att vi farit Danmark runt, Östkusten, Tyskland och Polen. Värmen varar så länge genom elladdningen att jag aldrig kännt behov av att koppla in den på motorn.

Ligger Du oftast i hamn över natten - med el?

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen här som har en AQ131(eller likadant block AQ145 AQ151) motor med varmvattenberedare och kan förklara exakt var man ska koppla in den ! Gärna med bilder om det finns.

Skulle vara mycket mycket tacksam för hjälp för det börjar dra ihop sig för sjösättning !

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det varmvattenuttag som Volvo Penta sålde, bestod av en slangnippel som ersatte avtappningskranen på blocket. Returen var ett rör som kopplades till det pluggade hålet på cirkulationspumpens baksida.Röret liknar det som satt på bilmotorerna. Får man tag på ett sådant, kan man modifiera det lite, så att det passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset !

Jag ringde till Misab och hörde vad ett sånt kitt kostade och det skulle gå på lite över 2000:- !! Lite smådyrt tyckar jag.

Är det någon som har bild på röret från vattenpumpen ?

Nippeln är ju inga problem att fixa.

Satt det röret på B23 motorerna i Volvo 740 då eller ?

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma rör på b230 som b23 ?? Är det det röret på bilden som jag ska ha alltså ?

Kanske någon här på forumet som har ett sånt liggande och kan sälja det till mig !

 



Senast ändrad av iceman356 | 11 april 2010 | 08:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...