Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
brstfanp

Fel prick i garminsjökort - röd istf grön

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har upptäckt att en grön prick (enligt papperssjökort och verkligheten) visas som en röd i Garmins sjökort (G2 Vision, 2008 års version).

Det är i vattnena mellan Landsort och Södertälje. Strax nordväst om Koskär finns två gröna prickar. I min garminplotter ser jag en röd och en grön...

Jag har plockat ihop ett kollage med Eniros sjökortsbild med orienteringsbild och en suddig bild av skärmen på min navigator. Hoppas att de syns när jag laddar upp bilden här.

Jag har surfat runt på Garmins webbplats men hittar ingen info om hur de vill ha felrapporter så jag ringer väl deras kundtjänst.

Är det någon som sett något liknande?

 

Länk till Eniros sjökortsbild (korrekt):

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=6;17.75501;58.81687;n;17.73150;58.82475;17.77852;58.80898;872;552;0;1&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&what=map_adr

 

Min position är strax utanför nedre högra hörnet på enirokortet. Plottern visar rakt fram som uppåt, inte norr.

I stunden så var det ingen fara för felnavigering. Jag blev mest förvånad.

 

./stefan

post-2291-1394236133,3287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-map sjökort, 2 gröna styrbords prickar !

Har inte tillgång på Svenska pappers sjökort ! Men dessa Eniro och C-map är säkert riktigt !

Är tydligen fel på Garmin sjökort ! Går säkert att köra på grund om man inte tittar efter i verkligheten !




Senast ändrad av -somena- | 24 oktober 2009 | 21:33

post-10009962-1394236139,0033_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... detta visar bara att papperssjökort är det du ska följa.

En GPS är bara ett annat hjälpmedel som du inte enbart kan förlita dig på

Går du en kurs i förarbevis eller kustskeppare så lär du dig föra bestick med hjälp av sjökortet. GPS'en nämns som ett hjälpmedel.

Ingen kan/bör stirra sig blind på en GPS.

Men visst... gör en felanmälan. GPS'en används ju till att bekräfta sin position
(inte att faställa den)

Cheers
Niffe



Senast ändrad av Niffe | 24 oktober 2009 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju aldrig bra när det står fel i sjökortet. Tydligen smyger det in en del fel i de kort som produceras till olika plottrar, fast de egentligen tillverkas från samma förlaga.

 

Fast det är ju betydligt värre när det är fel i orginalet. Kör man med plotter så spelar inte färgen på prickarna i plottern så stor roll. Den visar ju i stort sett var man är, men det kan ju onäkligen skapa en del förvirring.

 

Sen går det ju utmärkt att gå vägen norrut mellan den röda och gröna pricken på plottern Flört

 

Har du anmält/informerat Garmin om problemet?

 

På pappersjökortet  är det två gröna prickar, precis som pilen för huvudrikningen på farleden säger.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 25 oktober 2009 | 05:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken otroligt onödig kommentar. Den spolar jag ner i min nyinsatta toalett även om jag håller med att man måste kunna navigera analogt om man ska vara annat än i hamnen hemma.

Men i det här fallet spelar väl ingen roll om man så har utsjöskepparkompetens eller ingen alls. Sjökort ska vara riktiga oavsett om det är i en plotter eller på papper.

Garmin måste såklart få veta det, ser jag något som inte är lika på plottern och i verkligheten är det ju verkligheten som gäller. Kan bli väldigt förvirrande för en mindre rutinerad sjöfarare.

 

 

post-2001-1394236139,2941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska höra av mig Garmin efter helgen. Kollade runt på deras webbplats men hittade inte någon information om hur de vill ta emot felanmälningar.

Jag postar ett inlägg här när jag gjort det - och om jag får någon kommentar från Garmin.

./stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Niffe!

Om du vänder dig till mig med förmaningarna så behöver du inte oroa dig, jag har både formella meriter och stor praktisk erfarenhet. Tycker om att kombinera olika navigationsmetoder och råkade för ovanlighetens skull befinna mig i en prickad farled.

I allmänna ordalag så håller jag med dig i stort  - har kanske inte så fullt förtroende för papperskort, hittar några fel då och då. Men seglar hellre med sjökort än utan ;-)

Jag har varit ganska skeptisk, kanske raljerande till att använda gps och plotter men har bytt åsikt. Tycker inte att vi traditionalister ska klanka ner på de som varit snabbare att ta till sig nya prylar. Så länge man har koll på verkligheten och var man är så tycker jag inte att det spelar så stor roll om man har sjökortet på papper eller i dator/plotter.

Jag tycker att man ska använda flera metoder för positionsbestämning och han någon idé om vad man gör om någon navigationsmetod slås ut eller att sjökortet (papper eller elektriskt) försvinner.

./stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock bör elektroniska sjökort vara soppas riktiga så att man skall kunna använda dessa som sjökort, om vi för ögonblicket bortser från gps funktionen. I somras när vi körde tjörn runt uptäckte jag ett mindre fel i papperssjökorten så det gäller att vara vaksam på hur det ser ut i verkligheten och jämföra med alla möjliga hjälpmedel man har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

Det var inte mitt syfte att komma med förmaningar
(Om du uppfattade det så ber jag om ursäkt)

Jag blir dock lite orolig för all denna nya teknik vilket för med sig både positiva och negativa effekter.

Det positiva är att tröskeln för att ge sig ut på sjön i en ny båt är lägre när mer teknik hjälper till. Det är roligt att fler människor lär sig uppskatta sjölivet.
Detta är samtidigt en negativ effekt då dessa människor förlitar sig på all ny teknik istället för att lära sig grunderna och visa respekt för havet och medmänniskor

Jag är (konstigt nog) mot körkort på sjön men i vissa situationer kan det vara nödvändigt. Jag var ute på en marina för några veckor sedan och fick se en helt ny båt med ett drev som hängde i några rep. En mekaniker berättade att ägaren kvitterat ut båten, gett fullgas ( 50 knop) och suttit med sin GPS när han körde över ett grund.
Han gjorde detta på sin premiärtur och har aldrig haft båt tidigare.

Jag tycker synd om honom men jag blir mer orolig för att dessa nybörjare gör något som försätter mig i en situation som jag inte själv kan reda ut

Självklart ska man använda flera metoder för positionsbestämning (och det skriver jag också) men att enbart förlita sig på en GPS, som jag vet många gör, skrämmer mig.

Cheers!
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, igen. Hittade mitt BSB kartbatteri. Och så här ser det ut på det. BSB är alltså ett sk. rasterkort eller helt enkelt kopia av ett papperssjökort. Detta Landsort-Hävringe, kort 617, upplaga 99-02. På det framgår det på samma ställe, väst om Tullskär-Revskär, två Styrbords lateralpricka i farleden emot Södertälje, två gröna prickar, den ena med ett toppmärke. Toppmärket finns inte i verkligheten. 

Jämför med dom 2 andra versioner Eniro och C-map, från samma ställe, som jag har lagt in i början av tråden.




Senast ändrad av -somena- | 25 oktober 2009 | 19:18

post-10009962-1394236139,5473_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niffe nu får du ge dig Flört vad menar du med?

''Det positiva är att tröskeln för att ge sig ut på sjön i en ny båt är lägre när mer teknik hjälper till. Det är roligt att fler människor lär sig uppskatta sjölivet.
Detta är samtidigt en negativ effekt då dessa människor förlitar sig på all ny teknik istället för att lära sig grunderna och visa respekt för havet och medmänniskor''

Menar du att folk som använder ny teknik är mindre intelligenta än bakåtsträvare? Respekt för människor och havet tror jag knappast påverkas av om man använder ny teknik eller inte. Har nog mer med personlighet och allmänbildning att göra. Håller med dig ang respekt osv.. men jag tror knappast man kan antyda att det beror på tekniken.

Själv använder jag sjökort mest till planering av rutter väldigt sällan till navigering, är rädd att vinden ska ta domFlört

I min lilla båt har jag Fast monterad plotter, handplotter, Hand Gps batteridriven, laptop med sjökortsplotterprogram och mobiltefon med gps och sjökortsplotterprogram . Knåpade ihop min första plotter av en gammal handgps och en svartvit palm handator för en herrans massa år sedan den funkade faktiskt bra med scannade sjökort.

Nu har jag använt ordet ''Plotter'' jättemånga gånger så du ska vänja digFlörtFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det exempel med båtägaren som i 50 knops fart körde på grund har någon som helst koppling till om personen använder elektroniska kort eller papperskort. Han hade med största sannolikhet kört på grund med papperskort också, om det är som du säger att han aldrig hade kört båt tidigare.

Det beror nog mer på okunskap och liten respekt för vad han gav sig ut på. Samma sak gäller om man använder den ena eller andra sortens kort nämligen att man måste titta på verkligheten/naturen och identifiera sitt verkliga läge och att det stämmer med kortet oavsett om det är elektroniskt eller tryckt på ett papper.

Att det skrämmer dig att man litar på elektroniska kort gör att du snart inte kan vara på sjön eller åtminstone inte där det finns kommersiella fartyg för dessa kör mer och mer på elektroniska kort om inte uteslutande. Jodå dom har papperskort ombord men det som ar huvudalternativet är elektroniska kort.

Nu är det så att vissa fabrikat har lite bättre kvalitet än andra, C-maps kort som används kommersiellt är av mycket hög kvalitet och är exakta kopior av papperskorten. Så om det presenteras på en plotter eller om du har ett tryckt kort som i vissa fall inte ens har blivit uppdaterat från sjöfartsverket de senaste åren lär ju inte spela någon roll.

Det skall kanske också noteras att våra myndigheter anser att den elektroniska navigeringen är så pass bra att man idag släcker ner fyrar och drar in utmärkningar med motivering att den elektroniska navigeringen är tllräckligt bra. ( jag är inte helt övertygad själv vad avser fyrar men det är en annan sak)

Personligen föredrar jag en nybörjare på sjön i 30 knop med GPS och plotter än en med papperskort och pejlskiva/pejlkompass. Cool

Det fanns en tid då man gick ifrån att nita fartygsskrov till att svetsa dessa. I början litade man inte på svetsning så man både nitade och svetsade dom. Idag tror jag ingen skulle drömma om att nita ett skrov. Det kommer en tid då vi får gå till antikvariat för att hitta några gamla papperskort som vi kan rama in och ha på väggen för att drömma om svunnen tid. Men tills dess kör vi med både kort och plotter.

 



Senast ändrad av oceanis | 25 oktober 2009 | 20:30



Senast ändrad av oceanis | 25 oktober 2009 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort en felanmälan till Garmin.

Letade först på deras webbplats, det närmsta jag hittade någon kontakt med kunder var ett telefonnummer till konsumentkontakt. Där kunde man knappa sig fram till att bli kopplad till återförsäljare eller få broschyrer hemskickade. Alla andra svar finns på deras hemsida. Klick. Nedkopplad.

 

Sedan ringde jag teknisk support. Där var man artig men vill inte ta emot min felanmälan men mejlade gärna en länk till ett felanmälansformulär:

http://www8.garmin.com/cartography/mapSource/errorForm.jsp

Det har jag nu fyllt i (ungefär samma beskrivning som i den här tråden, men på engelska och med den exakta positionen av pricken). Så nu väntar jag på svar.

 

./stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ett svar från Garmin.

 

I korta drag så finns felet i den Garmins elektroniska version av kort 617 men inte när man zoomar ned till 6172. Anledningen verkar vara att man utgått från ett svenskt sjökort från Sjöfartsverket som var felaktigt. Sedan har man missat att rätta när Sjöfartsverket publicerat en Ufs.

Jag tror att jag kanske har ett papperskort från samma utgåva som Garmin utgått ifrån, ska se om jag hittar det för att jämföra (bara på skoj). I en tidigare utgåva (edition 3, 25 feb 2005) som jag har som inskannat så ser det okej ut.

Ska bli skönt när de elektroniska sjökorten kommer direkt från Sjöfartsverkets databas och inte via ett printoriginal.

Garmins svar:

... I think I see the problem. The buoy issue is with chart Se617 which is a 50K chart with a print date of 2-1-2007 and a correction date of 8-23-2007.  It shows a red buoy where there should be a green buoy. However, this is not the most detailed chart for the area. If you zoon in on that location on your chartplotter you should see the color of the buoy change to green when you switch to chart Se6172 which is a 25K chart.  It looks as if we have not received an NTM notice for Se617 directing us to change the color of the buoy. I will pass this along to our marine cartography team but the buoy color does appear to be correct on the more detailed chart for that area...

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Här en delkopia an sjökort 6172 Landsort, skala 1:25000, är äldre än 2007.

Där ser man att det ser likadant ut som på kort 617 date 99-02, alltså från samma datun som 6172.  Där är dom gröna utmärkt på samma sätt, den övre med ett toppmärke, triangel spetsen uppåt. 

Det kan hända att när dom digitaliserar från original till Garmin version, att den som jobbat med det i all hastigheten har sett att toppmärket är en kvatrat=röd lateral prick ?

Tror att det på båda original korten från Sjöfartsverket /Sjökarteverket är riktigt. Utan felet beror på dom som digitaliserat dessa Garmin electrniska kort !

Mina utklipp av sjökorten är från C-map CM93, kortmaterial.

 

 




Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 12:33

post-10009962-1394236141,2625_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att kolla på kort 617 och inte 6172? Själv har jag kollat på äldre skannade BSB-sjökort som är korrekta både på 617 och 6172.

Enligt Garmins förklaring så är det ett fel på sjöfartsverkets 617 men inte 6172.

Jo, det kan ju vara så att den som digitaliserade (eller om det är en programvara - vad vet jag) tolkat topptecknet fel. Men, det sitter ju på en annan prick. Det är den sydöstra av de två som är fel hos Garmin. Inte den nordvästra som tidigare haft en kon.

Jag har mejlat sjöfartsverket och bett dem om information om vad det är för prick i den version av 617 som Garmin digitaliserat. När jag fått svar så kontaktar jag Garmin igen.

Jag bifogar bild som jag fick från Garmin hur det ser ut med deras kort 6172 i någon trevlig programvara som jag också vill ha.

./stefan

post-2291-1394236141,3212_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En stilla fundering bara.........................

Så här står det på sjöfartsverket:

Sjökortets tillförlitlighet  

Sjökortet är ett hjälpmedel vid navigeringen men inte något exakt precisionsinstrument. Dess redovisning av verkligheten kan i många avseenden vara felaktig.
Djupredovisningen kan vara ofullständig därför ..................................

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____12438.aspx

http://www.sjofartsverket.se/pages/21081/Gps_Broschyr A5.pdf

Har en bekant på klubben som köpt en Furuno (c-map) i år 2009, och i den fattas grund m.m.
Ett grund vi har vid klubben finns på mitt båtsportkort sen 2006, även på mitt BSB-kort i pc:n.

Så här står det vidare:

De e-sjökort som används i vanliga fritidsbåtsplottrar är förenklingar av
papperssjökorten. För navigering på dator finns e-sjökort i BSB-format
och Det Levande Sjökortet. De är identiska med papperskorten. De
mesta avancerade e-sjökorten är ENC-kort som är gjorda enligt en
standard för yrkesfartyg. Än så länge är de ovanliga i fritidsbåtar.

Man bör jämföra med den sorts navigationshjälpmedel man har och verkligheten, och ta dom beslut som behövs för att framföra sitt flytetyg på ett bra och säkert sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev litet fel. I mitt förra inlägg var utklippen BSB kort 6172. Dom tidigare är ochså från BSB kortmaterial. Det ser likadant ut på kort 617 och 6172. BSB kortmaterialet är ca 10 år gammalt. Titta på mina tidigare inlägg.

Nu denna bild är från C-map material, CM93 ED 2, kartpaketet som jag anväder i MaxSea v11.0.2. cr01

Använder ochså Tsunamis99, progran och sjökort, WF7, över hela världen, men har inte det i den här maskinen, utan i den som sitter i båten.



Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 13:49

post-10009962-1394236141,3735_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått svar från Sjöfartsverket som kollat i sin databas. Pricken är grön - och har varit grön, även i den version som Garmin använt vid digitalisering. Eller, vettigt påpekat, det är en slätprick utan färgmarkering eftersom det är uppenbart vilken sida om farleden den står på.

 

... Pricken du beskriver är mycket riktigt grön.

Det sjökort Garmin hänvisar till är, precis som de skriver, i en annan skala och där ligger pricken i ett ”område där sjökort i större skala ska användas”.

Just denna prick i sjökort 617 är inte nämnd med någon färg och inte heller något topptecken och det är troligtvis därför det har blivit fel i Garmins digitalisering (i vår sjökortsdatabas är den kodad som grön).

Ingen rättelse har gjorts till kortet utan det ser likadant ut i senaste trycket. Se bifogad bild...

./stefan

... som ska skriva till Garmin igen. Inte för att bråka, men för att utöva konsumentmakt.

post-2291-1394236141,7894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ett svar till från Garmin. Jag försökte luska lite kring hur vanligt det är med den här typen av fel och hur deras rättningsprocess ser ut.

It is hard to say how long it will take to correct the error. We apply the notice to mariner changes as they are released by the Swedish Hydrographic Office.  Since we normally offer updates in January and July there could still be a delay from the time the NTM is available to us to when it shows up in a Garmin update.  I do know it hasn’t been fixed for the upcoming January release but hopefully it will be corrected in our July release.

(NTM = Notice to Mariners, typ Ufs).

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...