Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
SundH

Största båt på Easyline 600 trailer?

Rekommendera Poster

Vi har sålt vår 430 gt och letar nu efter ny båt. Vi är sugna på en Ockelbo b16 fast den vi har hittat heter starfighter 500 och ska vara samma. Vad jag hittar väger en Ockelbo b16 275 kg eller 350 kg. Förmodligen utan och med motor? Motorn är en 50hk 90-tal. Jag har sett alla mått från 4,8-5 m för modellen. Det står max rekommenderad båtlängd 4,5 meter på vår trailer men har sett en som hade en Ryds 480 rsi på en exakt likadan. Det behöver inte bli optimalt lastfördelning utan bara funka körbart och lagligt. Vår tralier får lasta 480 kg och har 3 kölrullar, en lös och två i en vagga, och två sidorullar där bak. Båten ligger 30 mil härifran så är lite långt att åka för att prova.

Mvh Oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni detta funkar eller är det lönlöst. Vill gärna hitta en båt som passar på trailern för under 50 000kr. Hr 460 sport är ett alternativ, ska bara hitta motor då också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag söker på Easyline 600 så hittar jag endast obromsade 30-trailer så jag förutsätter att det är en sådan du menar.

När det gäller vikten så klarar denna trailer 480kg så där stöter du inte på några problem.
Had båten vägt mer än 5-600kg hade jag börjat dra öronen åt mig eftersom det är hjul, lager och konstruktion som är dimensionerade för viktbegränsningen.

den rekommenderade längden på 4,5 m jmf mot Ockelbo's 5 m känns inte heller avskräckande. Vad du ska se upp med är att du tillräckligt kultryck, ca 60-80kg annars får du drastiskt försämrade köregenskaper. I 30km/h låter det inte i mina öron särskilt allvarligt men du ska köra båten 30 mil.... i 30km/h...

Äsch... är båten i din prisklass så hade jag kört och hämtat den.

Kör i 20km/h om det känns besvärande och lägg motorn i bilen

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min hette visst 600U och är en 80 vagn därför är ja lite oroligt för att de hela ska bli instabilt. Axeln sitter i och för sig redan i de bakersta hålen och motorn känns relativt lätt då det är en 50hk yamaha 2-takt. Kan även justera sidorullarna och kanske sätta dem så långt bak jag kan. Tror du fortfarande det går? Tack för svar!

Senast ändrad av SundH | 24 oktober 2009 | 17:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en 80 trailer så är det ännu viktigare att kultrycket är korrekt annars blir ekipaget obehagligt att köra. Den kommer att slingra sig fram och dra bilen i sidled.

Hjulaxeln sitter redan så långt bak det går (=bra) och jag gissar att stolpen sitter så långt fram det går.

Ta med dig 4 spännband och dra ned båten på trailern (hårt) samt lägg motorn i trunken så kommer du inte att få några problem.

Men... som brasklapp... det är alltid svårt att sia om utgången.

Jag kan ju inte sitta här och lova dig att det fungerar...

Som bilförare måste du själv bedöma situationen och ta rätt beslut

Som kuriosa kan jag nämna att jag drog min båt i 60 mil med förmodligen en besvärande övervikt. Dock är jag fortfarande osäker på om det var övervikt eller inte och vi kommer aldrig att få veta det heller men speciellt obehagligt att köra var det inte

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...