Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
jalmar

Nya projekt på Orrskär vintern 2009/2010

Rekommendera Poster

Vem har sagt att modern teknik inte fungerar på sjön?

Klart den gör det, men det tar bara lite längre tid att finslipa tekninken i marina miljöer mot ex, bilindustrin.

Jag är inte expert på moderna datastyrda motorer, men jag har svårt att tro att orsaken till att en motor får haveri i databoxen beror på var den är placerad.

Bilindustrin är så mycket större och jag tror även att det är högre krav på en motor som leveraras till en bil.

Du har en Lombardini skriver du, vad är det för storlek? maxvarv? är den datastyrd? Vad sitter den i för båt? bränsleförbrukning?

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är jag medveten om att förutsättningarna är lite annorlunda i en båt jämfört med en bil, men jag tror inte att en motor automatiskt blir mer driftsäker bara för att man håller sig till gammaldags (föråldrad) teknik.

Vi kanske inte ska smutsa ner den här Orrskärtråden för mycket, men jag har en Lombardini LDW 194 JMTI. Det är en modern, 4-cylindrig, 1,9l motor med common-rail insprutning och 180 hästar. Samma grundmotor sitter även i Saab 9-3 1,9 TTiD. Den finns även som 5-cylindrig med 240 hästar, båda dessa lär passa fint i en Orrskär 27/850.

Svensk generalagent är www.rodahl.se , mycket trevliga och kompetenta att ha och göra med.

Jag har motorn monterad i min Maxi Maxim, med rak axel. Jag har en toppfart på 23 knop, marsch mellan 16-20 knop och en snittförbrukning runt litern/nm. Är man mera nyfiken på det projektet så har jag gjort en separat tråd om det; http://www.maringuiden.se/forum/;thread=267562&highlight=aurora

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ville bara upplysa Ola J att det inte kräver så mycket ombyggnad av inredningen för att stoppa i en 41:a i en orrskär med tvärbänk så det borde ju vara ett bra allternativ.

Jag är jätte nöjd med både fart och bränsleförbrukning.

MVH// Peter Eriksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jalmar, men lådan framför bänken är tillverkad av den förre ägaren (jag måste ju va ärlig).

Båten var utrustad med en MD32:a tidigare och enl. förra ägaren så satt det även då en låda framför bänken men en kortare variant. Jag tror att iden med tvärbänken fungerade bäst med Orrisar som var utrustade med bensinmotorer, då behövdes ingen låda.

 

MVH// Jokern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ett bra var i närheten som är seriösa så är D3 säkert ett alternativ, men jag står fast vid att det blir frustrerande varje gång engine failure - service soon larmar och man inte vet vad det är för fel...

Hitta en traditionell utan elektronik, så kan du ägna dig åt sjön istället i mobiltelefon..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej man kan väl inte åka folkvagn när det finns Cat.Skrattande

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nu får förbanne mig kylan släppa taget så man kan börja på allvar med båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats fått luft till förarsidan (defroster) drog en slang från värmepaketet upp förbi gasreglaget och sedan blev det nya utrymmet vid ombyggnad av instrumentpanel ett bra ställe att släpppa ut luften i och sedan borrade jag några hål i min nya fina teakskiva för att släppa ut luften på rutan.

 

 

Mattias

post-5829-1394236347,7587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra!

Har inte börjat ännu med mitt, då jag har bytt dörrar hemma och på balkongen var allt ruttet bakom, så jag har ett enormt projekt framför mig. Förhoppningsvi kan jag sätta fart nästa helg.. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello everbody.

Lite uppdatering, allt funkar kanonbra.

Gamla orrskären gör 23knop på 2500rpm från Caterpillarn, och intercolern från hjullastarns växellådeoljekylare funkar perfekt, sedan till defrostern som blev skitbra, skall bara sätta dit andra fläktar som drar mindre ström.

 

 

Mvh jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...