Falken_sail 0 Postad 24 Oktober , 2009 Har funderingar på att sätta in en kamin typ Glembring i vår Vega. Ngn som har erfarenhet av detta och vill delge tips mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 24 Oktober , 2009 Det blir väl säkert bra, om du har möjlighet att installera det i Vegan. Kanske du får såga bort i någon koja och göra plats för den. Rökutsläpp, skortsten, måste du anordna ut över däcket ochså . Den går ju på dieselbränsle ! Glembringkaminen IG 92/5 I rostfritt, polerat utförande alternativt i målad plåt Kamin IG 92/5 i rostfritt, polerat utförande är speciellt lämpad för båtar, husbilar och bostäder. Kaminerna kan levereras med inbyggd slinga för centralvärmesystem. Kaminerna har separat intag för förbränningsluften och stos för anslutning av rökgasrören. Tekniska data Uteffekt max 1,8 kW Uteffekt min 0,4 kW Bränsleförbrukning max 0,2 liter per timma Bränsleförbrukning min 0,1 liter per timma Vikt spisenheten 5,0 kg Rökrörsdiameter 70 mm http://www.glembring.se/ Senast ändrad av -somena- | 24 oktober 2009 | 16:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Oktober , 2009 Har kört med Reflexkaminer sen 60 talet. Glembring var då generalagent ,sedemera gör de en egen kopia av reflexen. Var ute sistlidna veckan (i en 33 fotare) och hade problem med att det blev för varmt, 24 grader, fick vädra ut det mesta av värmen. Kaminen är den minsta Reflexen bara strålvärme. Till en så liten båt som Vegan välj den minsta modellen om du skall segla sommarsäsongen i Sverige. På 60talet, när man kunde köpa diesel fär 15 öre litern, tändes kaminen på hösten och släktes på våren. I min brors fiskebåt går en Glembringskamin 9 mån om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Oktober , 2009 Funderar också på att sätta in en Glembrnigkamin i min motorseglare på 28 fot med däcksalong. Jag tänkte också ta den minsta, dels för att få en mindre effekt, liten kamin och dessutom en så liten skorsten som möjligt. Bekymmret är ju ofta att få plats med den. Installerade förra vintern den minsta luftburna Webastovärmaren, i första hand för att få defroster på rutorna däcksalongen. Har även satt in ett utblås i garderoben och ett par i övriga utrymme. Har även en steglös växlare mellan defroster och övriga utblås. Det är som sagt svårt med utrymmet, men även att komma upp med skorstenen på ett vettigt sätt. Det enda stället som jag tycker är vettigt ur flera synpunkter är längst akter i däcksalongen. Har en mast som står i framkant sittbrunnen och skorstenen skulle i så fall komma strax framför den. Under durken i däcksalongen finns mycket plats. Tänkte dela av en del av stuvutrymmet under sittbänken och sänka ner en rostfri balja och placera värmaren i den. Se bifogad skiss. . Isolerad värmare med slinga för vatten och en isolerad skorsten. Tänkte sätta några rostfria rör runt skorstenen mellan durk och rufftak som skydd och avskärming. Att jag funderar på de minsta värmarna beror på, som Lasse säger, att man i regel får för stor effekt. Skulle värmen inte räcka vid enstaka tillfälle kan man köra med bägge värmarna. Funderar även på om man skulle dra slangar för golvvärme under durken i däckssalongen. Det skulle inte va helt omöjligt att arrangera under durken i min båt. Lite av mina värmarfunderingar. Utförande ligger nog ett par år frammåt i tiden. tommy Senast ändrad av toaen | 24 oktober 2009 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Oktober , 2009 Vi håller precis på att installera en 4 kW Glembring i vår 37-fotare. Vi ska ha en siolerad med vattenburet system. Den ska också få gå via en slinga in i varmvattenberedare så vi kan få varmvatten utan att köra motor. Vi kommer kanske att bo ombord vintertid så vi vill ha en tillräckligt stor kamin. Elpatronen vi kommer att ligga på mest vintertid är dock bara på 2 kW så där kommer man nog att få stodköra med disel. Pumpen vi sak ha drar bara 0,2 A/t. Också något att tänka på när man väljer värmesystem Mysigt med glaslucka i kaminen också. Man kommer att kunna följa installationen på vår hemsida. Tror att vi får hem alla konvektorer och slangar i den veckan som kommer så nästa helg sätter vi förhoppningsvis igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 Oktober , 2009 Ciaraud: Frågade i annan tråd som du nog inte sett... men den där lilla (?) mysiga kaminen du har på bilden bidde jag sugen på... Vad är det för nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Oktober , 2009 Ja, det är alltså en sådan som tråden handlar om, en Glembring www.glembring.se Glömde att säga i förra inlägget att med en isolerad kamin och isolerad skorsten så blir inte själva kaminen varmare än 35-40 grader utanpå (uppåt blir strålningsvärmen större, man får med en gjutjärnsplatta att ha ovanpå så man kan laga mat på den om spisen lägger av). Detta betyder att man inte behöver tänka på att ha så mycket fri yta runtomkring vilket gör att även mindre båtar kan få plats med den. Vi har som sagt en 4 kW, isolerad med glaslucka. Se bild men tänk på att bakom kaminen kommer ett rätt tjockt (pg isoleringen 12 cm) rör som ska gå upp genom däcket (men där blir det 9 cm).. Mindre kaminer har smalare rör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 Oktober , 2009 Aha, tack. Trodde dom var större än sådär. Men hur sprids värmen? Bara strålningsvärme eller? Kaminen behöver alltså installeras ganska centralt? Mysigt verkar d vara iaf, men om man har flera avskilda utrymmen. blir det då inte bastu i ena utrymmet och svalt i det andra? Någon nackdel måste det ju finnas eftersom man får mycket värmeeffekt och hög mysfaktor för en relativt billig slant jämfört med luftvärmare a´ la Wallas o liknande värmare. Nånstans måste det (väl?) finnas en baksida s.a.s? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Oktober , 2009 Man kan ha direkt strålningsvärme eller fördela värmen genom ett vattenburet system med element son hemma. Så ska vi ha det. Man kan tom ha golv-(durk)värme. Om man ska ha ett vattenburet system så begränsas den möjliga storleken på kaminen av att man måste få ut ett antal meter konvektorer för att systemet inte ska börja koka. I ett 4 kW-system måste man få plats med minst 6 meter kovektorer. Vi valde detta system framför Ebersprächer D8 som är standard i L37 då det drar för mycket el för att kunna vara på kontinuerligt. Dessutom är Ebersprächern inte så snygg att kolla på Bytet kommer att kosta oss ca 6-tusen kronor. Det är alltså dyrare (om man ska ha vattenburet i alla fall) men ack så mycket mer användbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 25 Oktober , 2009 Jag håller med om alla fördelar med reflexkaminer, men... Om du lyckas få den att fungera under segling så är du den första jag känner till. Draget brukar bli så stört av seglen att det blir bakslag och kaminen slocknar gärna. Beroende på vindförhållanden och på vilken bog jag seglar, så kan det fungera men oftast inte. Det är svårt på en segelbåt att kunna placera skorsten i fritt drag. dessutom kan det bli problem med dieseltillförsel vid stor krängning beroende på tankens placering och pump eller inte. Regulatorn bör också placeras i långskeppsriktning. Att värma vatten i varmvattenberedaren fungerar inte hos mig för vid normaldrift är vattentemperaturen genom kaminen för låg om det inte är väldigt kallt ute och jag har en seriekopplad slinga. Då måste man nog kunna koppla bort värmeslingan och köra bara varmvattenberedaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Oktober , 2009 Gusten Tack för input. Vi vet inte hur det kommer att fungera hos oss men vi kommer att ha toan först på slingan och sedan kommer varmvattenberedaren. Vattnet är alltså rätt varmt när det kommer dit. Problemet med värme vid segling vet vi om men vi seglar inte så långa sträckor när det är riktigt kallt och vi tänkte se om det inte går att koppla gångvärme med hjälp av motorns kylvatten. Då kan man sätta på motorn ett tag och i alla fall hålla en acceptabel temperatur i båten under gång om det skulle bli alldeles för hemskt kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Oktober , 2009 Gångvärme är bra när man ändå behöver lite extra skjuts med motor. Vi monterade det i sommar och det är gott att ha på kyliga sträckor. Det blir skönare att krypa till kojs efter ett kallt pass. Enkelt att själa värme från motorn med en slangstump extra. Vi lade slangen så vattnet går parallellt till VV-beredaren och gångvärmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser