Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
J0nas

Sidor/program för väder med satellittelefon

Rekommendera Poster

Hej det är så att jag och brorsan ska segla jorden runt och har köpt oss en iridium satellittelefon för kommunikation och väder.

Nu undrar vi lite hur det fungerara att få ner väder .Vilken sida/tjänst som lämpar sig bäst för väderleksrapporter, vilket program man använder sig av för att läsa rapporterna, vad det kostar och såklart vilken sida som är billigast.

Tacksam för svar
Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis....GRIB filer är det ni ska ladda hem. Det blir smidigast. Finns en del program som man kan tanka hem GRIB filer med.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon då fick jag lite att läsa på om då. Bugar och bockar. Men när jag ändå har er på tråden så undrar jag vilket program just ni använde för att hämta ner GRIB-filerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grib information om väder kan vara som en owerlay på en sjökortssida, beroende på ditt navigerings program. Vi har använt oss av MaxSea programmet, för navigering.  Att enbart läsa grib information på ett världskata som bakgrund, kan man göra med olika program, kanske att det kostar.  Men i Winlink2000, systemet, ett tillägsprogram som heter Viefax användbart !

Winlink200, med Airmailprogrammet, tillhör licensierade RadioAmatörer, där man kan sända/taga emot E-post, få väderinfirmatio, grib files mm.

Airmail download site:
http://www.siriuscyber.net/wxfax/

New Viewfax Grib/Fax Viewer: This is still work-in-process but mostly complete, a beta copy of the new Viewfax Grib/Fax viewer can be downloaded here (ver 5.0.043). The graphics display is completely new and supports transparent layers, allowing more flexibility in display of upper-level and wave data (e.g. as a color-gradient background).  Gribs, fax images, and text forecasts can be downloaded directly from the Saildocs server (if an internet connection is available), see the File menu, Get Data. Also a new position-entry window is available (under the View menu).

folder, then run that file and install the program. It can be installed as a stand-alone program, separately from Airmail/Sailmail, see above.

Saken är inte så enkelt som dubbla dörrar, det finns mycket om det. Man kan få per E-mail request, olika sorters väder information, via ditt satelittelefon. Saildocs, är ett av dom som gratis distriburar informatio. Man kan prenumerera på väder information gratis.Men man lär sig inte detta med ett enda svar !

Titta på detta:

http://www.saildocs.com/

Senast ändrad av -somena- | 31 oktober 2009 | 12:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå till sidan :
http://www.siriuscyber.net/wxfax/#viewfax
 och ladda och installera viewfax  i ditt C:\  viewfax (laddningsprogrammet frågar efter C:\Airmail. men radera bort Airmail och att det blir bara C:\       där istalleras då denna viewfax programmet. OK, då har du ett stand-alone program tittarprogran för grib files !

Som nästa steg, hämta en gribbfile från Saildocs.com. Gå på dess websida: query@saildocs.com. The subject line can be anything, and the body of the message contains requests of the form send xxx where xxx is the name of the document. The word index has a special meaning and sends the current library index, and a document called info (this document) is always available. For example, to request the index and help documents, send the following message:

To: query@saildocs.com
  Subject: (anything)

send info
  send index

Skicka iväg detta med din outlook express, och invänta svar om någon minut.

Då får du svar från Saildocs.com på hur du skall göra för att beställa info eller grib files eller nyheter. Det är svårt att lära ut detta per korrespondans så här, men hoppas att du får ut någonting av det här !

Beställning av gribfiles gör du ochså efter den index info du får ! Exempel på följande vis: 

send gfs:56N,60N,22E,17E,

Du kan själv skriva det område du vill ha väderleksinformation över.

Har du satellittelefon, kan det du ochså sända och ta emot E-post !

Annar är Sailmail systemet (där fordras det en bra kortvågs radio/sändare, med alla sina tillstånd och licens) ochå användbart, men det kostar litet.

Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 14:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens grib-file över Södra Sverige.

Skicka email till : query@saildocs.com

Sedan i subjektet: Saildocs Request 

Och sedan i själva brevet 

send GFS:61N,51N,003E,022E|1,1|24,48,72|PRMSL,WIND

(kopiera detta så det blir rätt )

skicka detta, invänta några minuter och kolla igen ditt mail.
 Så får du som svar följande file. Klicka på det, så kanske ditt Viewfax progran öppnar det. Där ser du upp till 72 h vind och annan information.

Grib extracted from file gfs091028-06z.grb dated 2009/10/28 10:39:12
request code: GFS:61N,51N,003E,022E|1,1|24,48,72|PRMSL,WIND

Här är det Viefax programmet som öppnat filen.

Om du har MaxSea, eller något annat program i din dator så kanske den öppnar grib filen och du får t.o.m. rörlig bild, väder för nestkommande 72h !

Se bilden, vindarna för i morgon, men tyvärr är den inte rörlig här på MG

På liknande sätt kan man få gribfiler över hela världen om man har något slag av radiomail, satelitmail eller kanske brevduva HI. Sedan gäller det bara veta VAD mann skall requesta

Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 15:29

post-10009962-1394236141,4168_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser dagens gribbild öster om Filippinerna, en Cyclone på väg till Filippinerna !

Beställd och fått via saildocs.com enl, följande request:

Grib extracted from file gfs091028-06z.grb dated 2009/10/28 10:39:12
request code: GFS:29N,07S,115E,155E|1,1|24,48,72|PRMSL,WIND

Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 16:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma Cyclone/Typhoone från en satelit sett.

Giant Typhoon MIRINAE (23W) could further strengthen to a Super Typhoon (probability of 65%). MTSAT IR Still Image at 00:00UTC on October 28, 2009. Click image to enlarge.

Alla dessa gribbilder, satelitbilder och väderlekskartor går att få via E-mail, om man bara vet var man skall efterfråda det ! Även om mann är ute på sjön var som helst i världen !! Det är bara att ha rätta grejor och kunna användä dom !

Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 16:22

post-10009962-1394236141,5228_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för format på den rad man mejlar? Finns det någon beskrivning av syntaxen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten förklaring hur man läser av dessa prognoser för dem som inte vet.

Antal grenar på ett streck = vindhastigheten

En halv gren = 5 knop (knots)

1 gren = 10 (5ms)

1.5 grenar = 15 (7,5ms)

2 grenar = 20 (10ms) osv

Det går även att ibland utläsa färgen på strecken MEN det ibland kommer de i svartvitt.

Vindriktningen = vinden kommer FRÅN den sida som STRECKET pekar mot m. Dvs pekar STRECKET neråt med grenarna neråt = sydlig vind.

|_ = sydlig 5 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag ju förvirrad...

F
|     Nordlig vind, 20 knop?

____|||   Ostlig vind 30 knop?

Tog en koll på dagens Grip och helt enkelt jämför med SMHI's observationer, Då är det altså Ostlig vind som härskar här.  Eller?

post-18126-1394236142,4568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha...inte det lättaste att beskriva med ord...och jag är långt ifrån pedagogisk.

|_ = sydlig

___| = östlig

:)

Gadin: Det ser rätt ut

Mvh

Andreas

Senast ändrad av melle | 29 oktober 2009 | 11:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett exempel på hur man får gribfiles från Saildocs.com.

Skicka ett mail till Saildocs.com

query@saildocs.com (kriv i adresse)

I subjekt behövs ingenting skrivas

Skriv följande i själlva brevet. Du kan kopiera detta härifrå, fött ej bli felaktigt

send GFS:61N,51N,003E,022E|1,1|24,48,72|PRMSL,WIND

När du har sent detta, vänta några minuter och kolla din post. Då har fått ett file som innehåller den begärda gribkarta.

När du då klickar en filen du emottagit, om du har t.ex. Maxsea eller något annat nav.progran i din dator, kommer nav.programmet att automatiskt öppna det

Du kan och ladda ner och installera Viewfax programmet från (Airmail2000.org) eller på följande direckt  på följande address (klicka på view så börjas programmet att laddas ner.

http://www.siriuscyber.net/wxfax/

Enligt anvisningen :

New Viewfax Grib/Fax Viewer: This is still work-in-process but mostly complete, a beta copy of the new Viewfax Grib/Fax viewer can be downloaded here (ver 5.0.043). The graphics display is completely new and supports transparent layers, allowing more flexibility in display of upper-level and wave data (e.g. as a color-gradient background).  Gribs, fax images, and text forecasts can be downloaded directly from the Saildocs server (if an internet connection is available), see the File menu, Get Data. Also a new position-entry window is available (under the Viewfax menu).

Download this file to a downloads folder, then run that file and install the program. It can be installed as a stand-alone program, separately from Airmail/Sailmail, see above.

Här några elexempel på andra syntax rader, som man ka skicka och sedan titta på i viewfax programmet:

send GFS:64N,48N,000E,025E|1,1|24,48,72|PRMSL,WIND

send GFS:61N,34N,057W,004W|1,1|24,48,72|PRMSL,WIND

Båda dessa rader kan skickas i en och samma mail. Prova så får ni se ! Det ena är vädret över södra Sverigr, det andra Nord Atlanten aktuella och för 72h framöver.

Sä här kan man sitta hemma ochså och titta gribkartor !

Senast ändrad av -somena- | 01 november 2009 | 14:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här kan det se ut WX grib på Nord Atlanten, på Maxsea programmet. (animationen,  kan man givetvis inte presentera här)

Om man begär detta: från  query@saildocs.com

send GFS:61N,34N,057W,004W|1,1|24,48,72|PRMSL ,WIND

Vindprognoser som GRIB filer kan hämtas gratis från saildoc. Mera information om GRIB filer finns här .

http://www.fugawi.com/web/support/utilities_and_docs/grib.htm             

Senast ändrad av -somena- | 01 november 2009 | 16:19

post-10009962-1394236146,2532_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ju syntaxen jag var ute efter, för att slippa klippa/klistra och för att formulera egna mejl i stället.

Syntaxen finns beskriven här: http://www.saildocs.com/gribinfo och var inte så svår att förstå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var ju det ja skrev från början, att titta på saidocs.com , där hittar ni all info !

Så då så, visa här när du får ett gribfile från saildocs, och villket program du öpp det med ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade Ugrib som var synnerligen enkelt, den skapar requesten åt mig så slipper jag skriva in strängen manuelt.
Enkelt är bra och gratis är gott! :-)

Senast ändrad av Gaidin | 02 november 2009 | 09:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju intressant, ugrib.us.   Den sajten har jag inte sett. Jag har inte så mycket pulat med, gribs hemma, per outlook express begära gribfiler, utan i båten där jag har radio sändare/mottagare för kortvåg, och ett sk. pactormoden, datorer med Airmailprogramet där det finns en färdig catalog med dels en världskarta där man kan måla det område över man vill ha gribkarta. Ochså en uppräkning av annan väderinfo, vanliga isobarkartor mm.mm. som kan begaras över radio. I catalogen där, så kryssar man bara för i dom färdigställda infopaketen. Man kan i Airmail ochså skriva sina egna syntax rader, precis som i outlook express. Airmail är som ett outlook express, eller något liknande e-mail program, fast gjort för kortvågssändare och det där speciella packtor modemet. Man kan givetvis ochså skicka och ta emot vanliga E-mais via intrnet !

Så jag alldrig behövt själv skriva någon syntax för begäran. Radio och modemet sitter ibåten, så här hemma kan jag inte görapå samma sätt.

Så här ser det på den catalogs, där man kan måla det områden man vill ha gribkarta över.

Senast ändrad av -somena- | 02 november 2009 | 13:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här kan det se på nav bordet. Bilden minst 15 år gammal, då jag höll på att installera om mina kommunikation apparater. Där synns två datorer, pactors modemet, Icom radiosändare mm.

Senast ändrad av -somena- | 02 november 2009 | 13:21

post-10009962-1394236146,6372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådant där höll jag också på med på 90-talet men inte i båt. Känns som att SSB/kortvåg blir mer och mer förlegad teknik och är mest skrymmande.

Vad blir nästa steg? Köra CW ombord? :---)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSB/kortvåg är verkligen inte förlegat, för seglare. Kostar ingenting i bruk. Tekniken på kortvåg utvecklas som detta med packtor och andra digitala moder. Detta kommer upp hela tiden nya tillämpningar emellan radioamatörer. Man kan prata på SSB radioamatörer emellan till landbasera marinnät, stationer som lämnar väder information för det speciella område man vill ha. SSB radion är ochså bra i nödtillfälle, man få medical information och nödhjälp vid behov, var som helst på världens hav ! CW användes ochså idag, radioamatörer emellan, det är inte förlegat. Satellittelefoner kostar mycket in inköp och mycket i användning ! Satellittelefoner, för tal, telex och internet via satelliter har funnits i över 20 år, men ingenting har blivit billigare.

Senast ändrad av -somena- | 02 november 2009 | 14:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog ändå skeptisk till en framtid för SSB. Bara antenninstallationen är ju en mardröm på en båt.

Förhoppningsvis hinner satelit-systemen utvecklas innan jag ger mig iväg så att man för en någorlunda billig penning kan få uppkoppling. Det torde vara ditåt som utvecklingen sker. Tekniken finns ju redan, det är bara prissättningen som behöver utvecklas.

Att det sedan kan vara roligt att sitta med kortvåg och köra CW är en helt annan sak, själv tyckte jag det var roligt att bygga antenner =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSB är en sak och satellitetelefon är en sak. Visst finns det områden som dem konkurrerar på lite grann, men i det stora hela två skilda apparater. SSB kan man lyssna på olika nät eller program samt vara aktiv där. Kostar inget att sända/ta emot. SSB klarar sig utan några stationer och likande. Det är kommunikation från radio till radio. Satelittelefon är ju beroende av en satelite :)

Men visst. Jag tror satelittelefonin kommer utvecklas mer och mer och erbjuda bättre och bättre bandbredd (i förhoppning att priserna även ska sjunka)

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte speciellt förlegat för långseglarna som ännu så länge inte vill kosta på sig utrustning i 100 tusenkronors klassen med uppkopplingskostnader som inte är av denna värld.

En SSB med modem kör ju mail över alla haven för en ringa kostnad och samtal utan kostnad.

Upplever inte att antennen är speciellt knepigt eftersom jag har ett bra akterstag som fungerar bra med en lämplig avstämningsenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här isobarkartan kan fås via E-mail per Winlink, Sailmail.med SSB radio !! (eller via ett Email program per Internet när man har internet, kanske i en hamn)

skriv: query@saildocs.com

skiv i brevet:  send QDTM10.TIF

Här kan du se det direckt via internet

URL:     http://weather.noaa.gov/pub/fax/QDTM10.TIF

Date: 02 Nov 2009 17:18:59 -0000
Last-Modified: 02 Nov 2009 06:05:33 -0000

Detta är nu bara ett exempel av dom många.

SSB RADIO ÄR INTE FÖRLEGAT. MED PACTOR 3, har du nästan som (långsam) internet i båten, kostnadsfritt per radio !

Någon här har ännu inte svarat på om ni lyckas och öppna era grib filer, och med villket program (kanske viewfax ?) !

Givetvis, när man använder SSB sändare frekvenser inom amatörbanden och Winlink måste man ha amatörsradio licens.  Vid Sailmail, där frekvenserna ligger utanför amatörbanden, på dom comersiella radio frekverser, gäller andra licenser, såsom båtens registrerade CALLSIGN, (eller kanske namn) från televerk eller myndighet, vad det nu heter numera. Sedan fordras det nog operatörs licens (ett allmänt radio operatörs licens) för SSB radio ochså.

Bekantta er gärna med :  Föreningen Sveriges Sändareamatörer

http://www.ssa.se/

Vad amatörradio beträffar, så utvecklas den hela tiden, med digitala moder
och snabba dataöverföringar. Det är inte bara en tekninsportgren utan har praktisk nytta ochså !

Senast ändrad av -somena- | 09 november 2009 | 14:20

post-10009962-1394236146,8348_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ugrib är kalas när man har dator i båten och en internetuppkoppling.

Ägna några minuter åt att registrera dig på:

http://www.grib.us/

det kommer du aldrig att ångra.

Bara att rita in en rektangel nånstans på jordklotet och vänta en liten stund så får du prognos för 5 eller 7 dagar framåt.

Oslagbart sätt att bli meteorologen i kvarteret/sällskapet. Ger även en vink om ev. nederbörd i form av blå skyar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...