Peter069 1 Postad 23 Oktober , 2009 Just nybliven ägare till en Yamarin 68 DC. På önskelistan över tillbehör står ett ankarspel. Jag har kollat runt lite och hittat flera olika typer, men väldigt lite tester. Jag tänkte satsa på ett frifallspel med blyad lina. Vad rekomenderar ni, vilka erfarenheter har ni? Hur är kvalitén på era spel, har ni haft några problem? Har man nytta av fjärr? Tacksam för svar //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 23 Oktober , 2009 Jag hade Engbo på min förra båt, blyad lina och fjärr. Fjärr är i mina ögon ett måste när man har ankarspel. Är man själv på båten kan man lugnt gå fram i fören, förtöja och samtidigt spänna upp ankaret, enkelt & smidigt! Vad jag har hört så har Engbo spelen bra kvalitet. Det som är bra med blyad lina är ju att den är tung. Det som jag tyckte var lite trist med den blyade linan var att den tog otroligt mycket plats. Ett bandspel tar mindre plats, men du får inte samma tyngd i linan när du ankrat upp. Bandspelet är litet dyrare, men enklare att montera än vad ett spel med blyad lina är. Mest en smaksak tror jag! Snackat med folk som monterat båda varianter, båda typer har sina för och nackdelar. Vilket typ av spel du än köper, ha fjärr! //R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ksson 0 Postad 23 Oktober , 2009 Har kedjeankarspel både i fören och aktern. Fungerar perfekt och har aldrig krånglat eller hängt upp sig. Det i aktern monterade jag för 3 år sedan. Köpte från INEO marin. Fick ett väldigt prisvärt spel med fjärr. Perfekt med kedja, behöver inte lägga ut så lång kjedja för den har ju tyngd som hjälper till. Kollade med många innan jag köpte och det verkar som om kjedja är det mest problemfria. Fundera innan köp. //KSSON Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 23 Oktober , 2009 Her ett Engbo med blyad lina och 16 kg Engbo ankare. Har aldrig draggat, sitter som berget. Ankarspelet har några år på nacken så en kontaktor har fått bytas ut för några hundralappar. För övrigt helnöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 23 Oktober , 2009 Har haft både Engbo och två olika fabrikat av bandankarspel och skulle välja band igen 8 dagar av 7 . Engbo slirar lätt vilket band-spelen inte gör. Andra än band kräver plats för att linan/kättingen ska kunna falla ner och inte störa inmatningen vilket band inte kräver. Har haft både Anchormatic och Winchmatic (mitt nuvarande). Winchmatic är ett modernade spel men ytfinishen på monteringsdetaljerna var jag inte nöjd med. Jag var tvungen att fila bort en hel del vassa kanter som riskerade att skära av bandet men är i övigt mycket nöjd. Se bara till att ha minst 1,5 ggr rekommenderat mellanrum mellan magneterna på bandet annars kan du få problem (vilket jag hade innan leverantören kunde spåra felet). Och en fjärr är guld värd. Själv anser jag att ankarspelet är det bästa tillbehöret efter plottern (jaja, GPSen då ;-) Köp!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BellaFalcon 0 Postad 24 Oktober , 2009 Om du, som jag gjorde, vljer Engbo eller annat frifallspel med blyad lina - se till att linan har lååång anligningsyta mot spelets drivtrissor. Normalt sett uppnäs detta bäst om spelet monters horisontellt. Mitt Engbospel har aldrig slirat, men då går linan också runt trissan ca 270 grader i horisontalplanet. Tung lina är som jag ser det fördelen jmf med bandspelen ifall du inta kan ha några meter kätting längst ned, vilket oftast är svårt få till i installationen på moderna/mindre båtar. Fördelarna med bandspelen förstås utrymmesbesparingen samt att slirrisken är 0. På min påt fanns pefekt plats för linan att falla ned i, vilket avgjorde saken för min del. Mvh BellaFalcon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter069 1 Postad 29 Oktober , 2009 Tack för synpunkterna, får nog satsa på fjärr. Jag har hittat ett paket i Watski från quick, har ni några erfarenheter? GENIUS ANKARSPEL FRITT FALL SATS Innehåller ankarspel, säkring, kontrollpanel, kätting/lina, ankarlänk. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 30 Oktober , 2009 jag har ett engbo som har funkat jättebra i 7 år nu. kan starkt rekomendera det. men ännu bättre har min maggan funkat hon har hållt i 12 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter069 1 Postad 30 Oktober , 2009 Funkar fjärren till Maggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser