LauraA 0 Postad 23 Oktober , 2009 Hej Det är första gången jag har båt och första vintern är här. Jag har frågat en del om man ska plocka bort min utomborsmotor eller ej.Det är en Honda 20 hk modell 2007 som fungerar prefekt! Det verkar inte så farligt att lämna motorn ute...eller? Den enda förvaringsplats jag har är källarförråd i min lägenhet... Då undrar jag om någon vet om det finns något skydd mot kylan, något man kan täcka motorn över med som hindrar att det blir minnus grader. eller man ska inte täcka motorn för då blir det kondens? Tack för alla tips! Laura Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 23 Oktober , 2009 Försäkringsbolagen brukar kräva att mindre motorer förvaras i låst utrymme och inte sittande på båten på land. Hondan borde klara sig utomhus, dock måste du konservera cylindrarna och bör byta motorolja och växelhusolja. Men motor mår säkert bättre i ett varmt källare, om den inte löper risk att bli stulen där också. Kondens skall inte vara något problem för en väl konserverad motor. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 23 oktober 2009 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 23 Oktober , 2009 Motorn klarar sig utmärkt utomhus, bortsett från stöldrisken. Någon frysrisk finns inte för utombordare så länge de är nedtiltade så allt vatten rinner ur kylkanalerna och växelhuset. Du behöver alltså INTE glykol i kylsystemet pga frysrisk. Däremot kan det ge ett visst skydd mot korrosion. För att skydda motorn lite extra mot den kondens som uppstår, kan du spraya lite 5-56 över maskinen under motorkåpan. Annars är övertäckning och inpackning mer ett sätt att undvika att motorn blir skitig. Men kanske mest för att potentiella motortjuvar inte ska kunna identifiera din motor och lägga upp den till försäljning inför stölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 23 Oktober , 2009 För att förtydliga, förvaras motorn i nertilltat läge så behövs ej glykol allt vatten rinner ut. Glykol är bara skadligt för miljön å onödigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LauraA 0 Postad 23 Oktober , 2009 Det stämmer, jag ringde IF och man ska betala 300 kr/år extra om man har utombordate utomhus. Svårt att bestämma. Tack för dina råd. Laura Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 23 Oktober , 2009 Hmmm, har de en generell regel? Mitt försäkringsbolag säger att INGA motorer under 50Hk eller 100kg får förvaras på båten utomhus. De måste stå inlåsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LauraA 0 Postad 23 Oktober , 2009 Tack konservera cylindrarna är det det man gör med glykol? allt är sååå nytt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 23 Oktober , 2009 Konserverar cylindrarna gör du med konserveringsolja som du sprutar in i insuget det sista du gör innan du stannar motorn genom att strypa soppatillförseln. Sedan kan du skruva loss tändstiften och spraya in konserveringsolja i tändstiftshålen också. Glykolen är överkurs och kan hoppas över enligt min uppfattning. I övrigt kan du prova att söka på konservering i sökrutan upptill, så hittar du hundratals trådar med frågor, svar, tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 23 Oktober , 2009 Kolla i instruktionsboken vad den säger om vinterförvaring, förutom konservering så bör du väl byta olja och filtret också(fyrtakt antar jag), bränslefilter, skölja ur der med sötvatten, fetta in propelleraxeln, och smörjniplarna och kanske också byta växelhusoljan? Annors är inte utomhusförvaring något problem, men skydda den som båten, med en presenning eller dylikt, för att undvika smuts och nyfikna blickar.. Senast ändrad av Mark77 | 23 oktober 2009 | 19:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser