MartinA 12 Postad 22 Oktober , 2009 Upptäckte vid upptagningen att mitt S-drev var kraftigt korroderat. Detta har hänt i sommar i Östersjövatten. Båten har tidigare legat i Vättern i 30 år helt utan problem. Offeranoden byttes till saltvattenanod innan sjösättning. Båten har ej landströmsystem. Vad tror ni korrosionen beror på? Kan ett felkopplat 12-volt system orsaka detta på en sommar? Kan gammal VC17-färg på drevet ha orsakat det? Kan en landströmsladdning av batterierna under 24 timmar ha orsakat det? Andra teorier? Måste komma till klarhet innan jag monterar nytt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 23 Oktober , 2009 Jag har sett ett sprillans nytt drev försvinna på ett par månader:) Innan ägaren sålde båten så hade han kopplat in en ny batteriladdare av något slag. Sen sålde han båten. Nya ägaren var minst sagt paff när dom lyfte båten och drevet var väck. Ska se om det ligger kvar på jobbet, så ska jag knäppa några kort. För det var en intressant syn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Oktober , 2009 Kolla elektriska förbindningen mellan zinken och riggen. Om du inte har ett instrument så köp ett. Kostar 100-lappen på t.ex Clas Olsson. Sätt instrumentet på lägsta Ohm-området. Skrapa fram en gnutta rent aluminiumgods på riggen och skrapa på zinken så du har två rena ytor. Håll ena mätpinnen på zinkringen och den andra på aluminiumgodset. Ska vara samma utslag som om du lägger ihop mätpinnarna. Alltså noll Ohm eller väldigt nära noll. Är det dålig kontakt när du mäter har du nog orsaken där eftersom du inte haft landström bara 24 timmar. Vilken typ av propeller har du? Det är väl inte rostfritt? Den zink du bytte, var det den stora zinkringen som sitter innanför propellern, c:a 1 dm i diameter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 Oktober , 2009 Jag förstår inte hur Volvo har tänkt här. Magnesium är det minst ädla metallen och ska användas i sötvatten. I saltvatten äts den upp alldeles för snabbt men så länge den finns kvar så skyddar den ju så klart bäst av alla då. Zink är bra i saltvatten men är för ädelt för att skydda i sötvatten. Men så har vi Östersjön med sitt bräckvatten. Zink är egentligen för ädelt här också, och magnesiumanoden äts upp lite för fort. Det löser man med anoder i en speciallegering av aluminium som ligger någonstans mellan zink och magnesium, ja alla, utom just VP då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 23 Oktober , 2009 Nu vet jag inte vad det är för legering i dom anoder från Volvo Penta som jag har på mitt drev (Alu-proppar), men dom fungerar alldeles utmärkt här på ostkusten (Oskarshamn ) - finns ica 50% kvar av dom på hösten-. Har även Zinkanoder på dom rostfria trimplanen och dom äts även dom upp på en säsong. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 23 oktober 2009 | 12:58 Senast ändrad av PCP-Roger | 23 oktober 2009 | 12:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Oktober , 2009 Ja, felkopplade elsystem kan orsaka rejäla skador. http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf Citat: Elektrolytisk korrosion (läckströms-korrosion) Läckströms-korrosion uppstår vid närvaro av en påtryckt spänning (likström). Dvs en yttre elektrisk påverkan som kör över spänningskedjans millivolt-nivåer med en rejäl 12 eller 24 V. Ett exempel: En segelbåtsägare fann att bad-/räddningsstegen som hängde ner i vattnet plötsligt var totalt sönderfrätt under VL. Felkedjan kunde, efter ett omfattande arbete, följas från en dålig omkopplare i panelen till en felaktig lanterna i pulpit där 12 V lades på förstaget, vidare över masttoppen via akterstaget ned till stegen. Stegen hade kontakt via vattnet och propellern med motorns jord och därmed batteriet. Kretsen var sluten och stegens nedre delar försvann på några veckor. Andra typiska felkällor är oskyddade elkopplingar i hålskeppet, (får inte förekomma), länspumpar och pentrypumpar där vatten tränger in i kopplingsboxar, nivåbrytare mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 23 Oktober , 2009 Normalt sker ingen katastrofal korrosion på en enda säsong på grund av val av offeranodtyp. Det fel som snabbast leder till katastrof är felkopplingar i 12V-systemet som skickar ström genom drevet. Ett känt sådant fel är vissa Mobitronic-landströmsladdare där pluspolens inre anslutning kan råka vrida i kontakt med dess metallhölje. Då kopplas 12V till skyddsjord, och en strömkrets bildas genom den via landjord och sen havet tillbaka till drevet. Leder till totalkorrosion på några veckor och allvarlga fel på några dagar. Om du har en sån laddare så kontakta mig skall jag hjälpa att reklamera både laddare och drev. (de ersatte mig för båda delarna inklusive ny propeller vid en sån händelse) info@batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinA 12 Postad 23 Oktober , 2009 Tack för kommentarer. De flesta verkar luta åt att det är fel på elsystemet. Kan meddela att ca 50% av zinkanoden gick åt i sommar så den borde ju funka. Jo, det är den som sitter mellan propellern och drevet, ca 1 dm i diameter. Propellern är Volvo-orginal foldingpropeller tillverkad i mässing tror jag. Kan jag på något sätt mäta i båten för att upptäcka om det är elsystemet som är boven i dramat? Jag har alltså ett 12-volt system utan landström. Ska försöka ta några bilder imorgon så får ni se på eländet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kake 0 Postad 23 Oktober , 2009 Hej Du skulle kunna jorda motorn i en offeranod direkt, med en kabel mellan motorn och anoden. Då skulle läckströmmen gå den lättaste vägen, genom kabeln. MVh L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Oktober , 2009 Kolla med en voltmeter mellan metalldelar som sticker ned i vattnet. Ta en lång sladd till ena mätpinnen och förbind elektriskt (bra kontakt) med t.ex kölen och den andra på Sdrevs-riggen, propellern. Badstegen -S-drevet osv. Även elektriskainstall. i kölsvin där det kan vara kontakt via vattnet genom skrovet är intressanta att mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinA 12 Postad 24 Oktober , 2009 Bild 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinA 12 Postad 24 Oktober , 2009 Bild 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 24 Oktober , 2009 Du har fått många bra svar, men ingen verkar ha nappat på det där med VC 17. Den färgen innehåller ju koppar - om det inte rör sig om den homeopatiska östersjövarianten, förstås. Om det är Kopparsoppan kan den i alla fall, när båten hamande i bräckvatten, ha bidragit till probemet. Om det dessutom finns kopparfärg på skrovet och den har kontakt med kopparn på drevet är det ju inte så lyckat. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinA 12 Postad 18 November , 2010 Tänkte ge er lite feedback på vad som hände sedan: Jag bytte drevet till ett bättre begagnat. Så fort jag fick båten i sjön i år mätte jag upp elsystemet hos en auktoriserad båtfirma. Mätningen visade på att allt var som det skulle. Vid upptagning för två månader sedan visade det sig att drevet var i perfekt skick. Vad var då orsaken till den kraftiga korrosionen förra året? Med största sannolikhet en batterladdning som jag gjorde under ca 3 dygn. Jag gick in med laddkablar på batteripolerna, bröt huvudströmbrytaren och lät en minuskabel sitta kvar. Observera att jag inte har något landströmsystem. Förmodligen har minuskabeln matat ut ström genom drevet, via motorn. Detta förklarar varför korrosionsskadorna uppträdde symmetriskt på drevet. VC17-teorin tror jag inte på eftersom färgen suttit väldigt länge och det borde ha synts någonting tidigare, även om båten legat i Vättern, ligger numera i Östersjön. Vad har jag lärt mig av detta? Jo, vid batteriladdning kopplar jag alltid bort alla kablar som har någon kontakt med motorn och det har funkat klockrent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser