Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Niffe

Nu får det vara slut på felsägningarna!

Rekommendera Poster

Visst heter det Höger o Vänster eller Left and Right på sjön. Skylten bärgad från bryggan på en amerikansk tanker

post-571-1394236132,8644_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag retar upp mig på erfarna journalister som borde veta bättre
(Det hade varit intressant att veta hur ordet dök upp första gången som en beskrivning på dagens GPS Navigatorer)

Nej, jag försöker inte tillrättavisa dig utan skjuter in mig på ovanstående kår som har till uppgift att förmedla ordet till oss nyhets- och kunskaps-törstande individer.

Som journalist har man stor makt att påverka mottagaren och det måste ligga ett ansvar i hur man gör detta. För den sakens skull är jag helt övertygad om att journalister ger en en ärlig och rättvis bild av det som de beskriver men självklart är det utifrån deras personliga preferenser.

Vi (och då menar jag mig själv, dig och alla andra) har fått ordet plotter eftersom båttidningarna skriver det.
Jag har ju inte suttit en dag och som en blixt från en klar himmel haft uppfattningen klar för mig vad saker och ting heter.

Kul att Lasse visar en plotter!
Pheuw... 40kg inga små grejor

Cheers!
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste nog hålla med Niffe. Jag har också svårt att förlika mig med ordet plotter i detta sammanhang. Den första plotter jag kom i kontakt med var 1986 och då var det en skärmaskin som plottade ut layouter från vektorgrafik på en slags rödfolie. Senare kom storformatsskrivarna in i grafiska branschen och användes för korrektur och utskjutningskontroll, men då på papper.

Nä, för mig är en plotter något helt annat än min navigator...

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hakat upp mig på att man ibland får höra sekundmeter i tv. Kanske är det lite löjligt men det är så många som använder det uttrycket för vindhastighet. Det är stor skillnad på m/s och s*m. Timkilometer hör man aldrig för hastighet

Senast ändrad av 666D3 | 24 oktober 2009 | 09:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska intressant tråd där man ser hur språket förändras och hur olika generationer uppfattar orden.

Själv är jag inte så övertygad om Niffes uppfattning att en plotter är en skrivare utan tror snarare tvärtom att ordet har anpassat sig många gånger under tiden och till de maskiner och användningsområden som har haft behov av ett ord som förklarade vad man menade.

Under 70 talet när jag själv tog min reservofficersexamen i flottan så användes ordet och gör fortfarande flitigt. Man plottar in sitt läge på ett sjökort eller stridledningstablå, man hade personal som stod bakom de sjökort som var uppritade på stora glasskivor, dessa personer kallades plottare eftersom dom ritade farygs lägen på dessa kort. Det kom på 70 talet bla apparater som kunde markera en båts läge genom att man la ett sjökort i apparaten och det fanns två armar som kunde röra sig i x och y riktning för att sen med en penna markera läget, dessa kallades också plottrar.

Vad jag vill säga är att långt innan PCn var uppfunnen, möjligen fanns det någon stordator som kunde skriva ut text på pyjamaspapper och på den tiden man fortfarande ritade på vanliga ritbord och fick fotokopiera ritningar om man ville ha kopior så användes ordet plotta, plotter, plottare etc för något som handlade om att markera ett läge. Mycket vanligt var det inom marinen och flygvapnet där man plottade in läget på stora kartor för olika enheter på vattnet och i luften.

Så kanske har ordet ändrat innebörd och används till olika saker men med samma innebörd, nämligen att rita in ett specifikt läge.

En chartplotter eller sjökortsplotter är väl precis detta man får sitt läge inprickat på ett kort.

Per

Senast ändrad av oceanis | 24 oktober 2009 | 10:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla förstår vad som menas men hastighet får man fram genom att dividera avstånd med tid t.ex. km/tim eller m/s. Sekundmeter blir en multiplikation av tid och avstånd och då skulle det även kunna heta timkilometer vilket man aldrig säger. Förmodligen finns det någon gammal förklaring till att så många säger sekundmeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att orsaken att man säger sekundmeter och inte metersekund är att den språkliga övergången mellan D och M är enklare att forma i munnen än övergången mellan R och S

Språket är något levande och ändras varje dag. Vi tar gamla uttryck och ger dom ny betydelse. Det kommer alltid att finnas folk som tycker att det slarvas med språket och att dagens ungdom misshandlar det språk dom själva lärt sig. Men faktum kvarstår, det viktigaste är att man gör sig förstådd och gör man inte det kommer uttrycken inte att få fäste i språket.

MVH
/Danjel

Edit: felstavningar.

Senast ändrad av Danjel | 24 oktober 2009 | 11:21

Senast ändrad av Danjel | 24 oktober 2009 | 11:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, exakt!
Även tidningen Segling envisas med att skriva sekundmeter.
Någon (...inte jag, faktiskt...) skrev en insändare om detta för något år sedan, redaktören förvarade sig och stod på sig. Så heter det nu för tiden, eftersom alla säger så redan är det OK att skriva så menade han.
Jag vete f-n.

Annars är distans ett fint mått på avstånd, tycker jag.
Helt i klass med sekundmeter
Hur lång är en distans?
En distansminut är ju definierad, men distans..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller med om att huvudsaken är att man gör sig förstådd. Har nog aldrig hört någon säga något annat än sekundmeter. Sen kanske man inte borde skriva det så. Det är samma med bilar. Sen typ 10-15 år sedan skall man inte ange vad en bil drar per mil längre, utan per 100km, och man skall inte ange styrkan i hk heller. Men det är nog inte så många som pratar så. Motorjournalister kanske. Jag stör mig inte på om folk säger puttifrånkorvar eller snöre på båten, jag vet ju vad de menar. Men jag är ju inte någon gammal sjöbjörn med vegamössa, skepparknans och pipa i mungipan heller Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag plottade på glaskiva med sjökort under, när jag låg i flottan ( isbrytare ). Decca navigator hette instrumentet som visade koordinaterna som skulle plottas.

Helikoptern flög ut för att plotta råkarna.

Idag har jag en plotter som ritar min färd, utan att jag behöver plotta.

Ungar kan med hjälp av en penna kladda eller plotta ner på både bord o väggar.

Ordet plotter finns i flera sammanhang.

Hur som helst har i alla fall jag en i min gps.

Sen finns det P-lottor.

Har t.o.m haft en ombord

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en plotter i din GPS

Jag är cool så länge du har en plotter i din GPS i bilen också
Den ritar också din färd...

Cheers!
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har ingen GPS i bilen.

Om en sådan ritar vart du har åkt vet jag ej, men den talar om hur du ska åka.  I min värld säger jag plotter i din säger du ??????. Örlogskaptenen ombord på isbrytaren där jag gjorde lumpen 1980-81, använde ordet plotter. Men han hade väl fel han me.

Eller vad gör man när man plottrar?

Dessutom måste det väl finnas värre saker att hänga upp sig på.                

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo förresten, för oinitierade.

Plotter kallas också, ett elektroniskt navigations hjälpmedel, som på en grafisk skärm ritar en plot, dvs ritar ett sträck i farkostens kölvatten.

Be Cool!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näää.... måste bara dra liv i denna tråden igen.

Tråden har nog inte blivit plottrig (eng. clustered) men den riskerar att gå ifrån den ursprungliga tanken.

En sjökapten kan måhända kalla sin plotter för en plotter för det var just vad den var. Detta eftersom det på hans tid inte fanns GPS Navigatorer.

Jag skulle vilja utforska terminologin närmare när det gäller dessa hjälpmedel mellan båt och bil. Jag har försökt få in diskussionen där men misslyckats en aning (jag ber om ursäkt).

Varför kallar vi inte ett identiskt hjälpmedel samma sak i båt respektive bil?

Det finns GPS navigatorer i bil som plottar sträckan man har kört.
Varför kallas inte detta en plotter?

Egentligen är ämnet betydligt djupare än så här.

Tänk dig följande frågeställning,
Vad är det som gör att vi anammar ord och fraser genom åren?
Det kan t.o.m vara så att (som nämnts i denna tråd) att ett ord får en annan betydelse genom åren. Ett ex. är ordet famnar för att mäta djupet (jag har inget belägg för det men misstänker att det håller på att dö ut)

Är det media som påverkar oss?

(tur att denna tråden ligger under övrigt.... borde kanske ligga under dösnack.....)

Jag vill på förhand be om ursäkt för eventuella stavfel och/eller syftningsfel samt ber oss fokusera på ämnet istället för att ändra det.

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...säger du LOGG om din hastighetsmätare och vägsträckemätare i bilen också..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plotter och navigator är ju inte identiska.

En plotter plottar tidigare position medans en navigator föreslår en rutt för dig. Nu finns det ju navigatörer även för båtar och jag antar att ägarna till dessa kallar dem för plotter men i min värld är skillnaden mellan dessa två apparater enligt ovan. Jag tycker nog det är korrekt att kalla min sjökorts-visar-grunka för plotter i båten och navigator för den vägvisar-prylen jag har i bilen.

Min logger har trip-funktion i båten medans min bils hastighetsmätare också har det. Antar att allt har olika namn i olika miljöer. I flygplan finns det inte hastighetsmätare, bara fartmätare. Min bil har golv, båten har durk o s v...

Man får nog lära sig leva med det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...