Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Niffe

Nu får det vara slut på felsägningarna!

Rekommendera Poster

Nu är måttet rågat!

Senaste numret av Båtnytt dimper ned i brevlådan och över hela sidan står det,

Plottrar för öppna båtar

För oinitierade är en plotter en skrivare som kan skriva ut vektorgrafik
Sådana har funnits i årtionden men var state-of-the-art på 60-70 talet

Anders Jelving, en ur min synvinkel, mycket erfaren journalist på Vi Båtägare och tillika båtfantast har en gång sagt att ordet plotter aldrig kommer att komma över hans läppar så länge vi pratar om GPS Navigatorer. Jag håller med honom!

Låt en plotter (=skrivare) vara vad det är och GPS Navigatorer vara vad vi har i våra båtar
Aldrig i livet jag kommer att dra ombord någon skrivare i min båt (som förmodligen måste gå på landström)

Tack för ordet!

Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du använder dig av för stenåldersgrejer men i min båt så plottas det en fin linje i båtens kölvatten på skärmen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra att du kan få ut båtens färdväg på ett papper (för det är vad en skrivare gör)

Det är alltså en GPS Navigator med utskriftsmöjlighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Ojojoj, en språkpolis? Jag har själv en Garmin GPS Map 620 Plotter,plotter,plotter, hör du det EN PLOTTER! Språket är föränderligt det får du lära dig!

Senast ändrad av Matrix | 22 oktober 2009 | 17:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En plotter är en maskin som plottrar eller ritar något på papper eller skärm. Alltså bör man kunna kalla en GPS med skärm för Plotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag reagerade också i början på att GPS med karta kallades plotter då det för mig som servicetekniker på bl.a storformatplottrar ansåg det var en skrivare. Från början med en penna som kunde bytas automatiskt från en karusell.

Men det finns nu som benämning på båt-GPS med inbyggt sjökort för att skilja den från en som saknar sjökort.

Tycker också att GPS räcker som benämning eller navigator. Men förväxlingen är ingen stor risk då det är sällan man har en plotter ombord. Dvs storformatskrivare.

Men vad säger man t.ex på ett forskningsfartyg med både plotter (storformatskrivare) och plotter GPS?

Skulle tro att plottern kallas storskrivaren eller likn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att språket är föränderligt och att även gubbar (som jag) måste lära oss nya begrepp.

Men... har du/ni en plotter i bilen också? (eller är det en navigator där helt plötsligt?)
Den ritar ju också färdvägen... så vad är skillnaden?

Nää... argumenten för att kalla det något annat än en navigator haltar och jag behöver inte skrika för att säga det

Cheers!
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liksom det på sjön kallas knop istället för knut. Lite tuffare möjligen att säga knop men egentligen bättre med knut när man är i båten. Knop är ju farten i första hand.

Däremot skulle knop på ett snöre vara bättre på landbacken då knut är hörnet på ett hus.

För att retas säger jag alltid knut på sjön. Då händer det att man blir tillrättavisad av nån sjöbjörn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag säger plotter och menar GPS-navigator, tror 99,99999% av dem jag pratar med att jag menar just GPS-navigator. Så vad är då problemet?

Förresten, hur många vet att cykel egentligen betyder kretslopp? Och att det tvåhjuliga pedaldrivna fordon man trampar runt på egentligen ska benämnas velociped?

Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl SAOL så: Att plotta = bestämma egen position, el mha radar bestämma annat fartygs kurs o fart. Lägga in data i diagram.

Frågan är alltså, plottar en plotter eller inte.... Om inte, vad kallas nånting som plottar kursen?

Och likaledes har inte SAOL någon direkt definition av själva ordet Plotter i dessa sammanhang, utan plotter är enl SAOL mer klotter och knarrande ljud...

Så jag tror nog att min PLOTTER som av tillverkaren benämns som chart plotter får fortsätta att plotta min kurs på det elektroniska sjökortet... Skrivande plotters är ju i stort sett ersatta av bläckstråleskrivare ändå, vad jag kan förstå. Det tillkommer nya ord hela tiden, ofta försvenskningar av (företrädesvis) engelska ord så varför hänga upp sig på ett av de mer logiska orden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akta akta... snart kommer språkpolisen o bötfäller dig för att du inte har en fungerande skrivare på ditt kretslopp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi byter inte namn på en cykel till velociped bara för att vi är på sjön eller på land.
Cykel är ett vedertaget begrepp i alla sammanhang för ett tvåhjuligt pedaldrivet fordon likväl som det används som benämning för ett kretslopp.

Visst har vi olika namn på saker och ting till sjöss kontra på land, ex. styrbord = höger (eller om det nu är tvärtom) men vi borde inte byta namn på en tingest bara för att den används till sjöss eller i bilen. Att jag har ett rep på land men en tamp till sjöss är lika fel

Jag tar med mig min bärbara plotter från båten och sätter in navigatorn i bilen
Enligt retoriken (som jag känner till den) borde det vara en navigator i bägge situationerna (eller en plotter)

Från mitt sätt att se på saken (och jag har vänner) så känns det onaturligt att prata om en plotter på båten som egentligen är en typ av skrivare (för papper)

Kul att se vettiga synpunkter och argument för respektive emot (så här långt står jag nästan ensam på barrikaderna och slåss för min sak men det är helt ok)

Cheers!
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror på teorin att kärt barn har många namn .-) ( min fru tycker bilnavigatorn ska heta Sillbritt , för hon låter som en sån :-) ????

Man ska nog vara öppensinnig till nya ord fast dom inte är ''helt rätt'' ( vad det nu innebär )

Slang kanske det kan liknas  med ?

Är man bara öppen för förändringar så ska nog inte detta med plotter vara ett  problem , kanske där problemet ligger :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Vad navigerar du med själv? karta och kompass? eller handlodar du tills det tar emot? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi skall vara märka-ord poliser i samband med navigation undrar jag vilken tolkning som görs på sextant....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är på mamma's bakgata när jag kör båt i Öresund

Jag har varken navigator, plotter eller sjökort. Jag vet var Hven ligger och att kyrkbacken ligger på västra sidan (där solen går ned). Rakt västerut från Kyrkbacken ligger Rungstedt på danska sidan. Rakt österut ligger Råå's småbåtshamn.
Kör jag under Öresundsbron har jag kört för långt söderut. Ska jag till Falsterbo är det rakt sydlig kurs från Öresundsbron tills land påträffas. Saltholm är mycket långgrunt så håll ut och kör nära Flackfortet om du ska runda denna ö

En gång sattes mina kunskaper på prov när tunga dimbankar rullade in. Efter några minuter såg man inte 10 meter framåt (dock sken solen fortfarande så speciellt tjockt var det inte)

Med mitt lokalsinne tog jag ut en kurs som skulle föra mig längs med kusten (jag har faktiskt kompass) till en utmärkning vid en å-mynning som jag visste fanns där. Efter ca en sjömil såg jag den yttersta pricken och följde sedan utmärkningen in i denna å.

Väl inne i ån fanns det inte tillstymmelse till någon dimma

Förmodligen var detta ren tur (även om jag inte vill medge det) men jag har växt upp med båtar. Jag var 5 år när jag fick min första båt (utan motor) och den var jag ute med alltid.
Vid 10 år fick jag min första motorbåt som t.o.m planade om man gav fullgas och kröp fram till fören tills den kom upp ur vattnet.

Jag var 15 år när jag tog skeppar examen (förarbevis fanns inte på den tiden)

Jag handlodar inte men är det mörkt en kväll när jag ska angöra min brygga så kan det mycket väl hända att båten går upp mjukt på en sandbank om jag ligger lite fel i kurs.
Det gäller att i god tid ta ut en lämplig enslinje

Jag tog upp båten till Stockholm en gång och det var otäckt. Folk kör som galningar och bryr sig inte speciellt mycket om sjöregler eller sjövett.. Då köpte jag faktiskt sjökort så jag kunde föra besticken för kurs till ex. Bullandö och Sandhamn.
Båten jag har gör 40 knop (daycruiser) så det gäller att planera

I Öresund kan jag köra på en given kurs under lång tid utan att ens se någon annan båt

Cheers!
Niffe

Senast ändrad av Niffe | 22 oktober 2009 | 20:02

Senast ändrad av Niffe | 22 oktober 2009 | 20:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Då kan du ha användning för denna sidan nere i Öresund.

www.ankarspelet.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... när jag tänker efter måste jag nog medge att plotter låter konstigt om man tar det ur sitt sammanhang.

Har dock alldrig stört mig när andra sagt plotter.

Säger själv oftast bil-gps, båt-gps, eller navigator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plottrar enl. marinbenämningen är ovärderliga i skärgården. Över större sträckor till sjöss är det lika bra med en GPS utan karta. Då man inte behöver undvika grund eller stenar utan hålla en kurs så är plottern överflödig.

Dessutom kostar kartorna en hel del. Ska man ha hela norden så kostar det en hel del. Ska man längre sträckor får man köra efter översiktskort och ta positioner som matas in i GPS:en. Kostar ett par tusen och är såå bra.

Eller om man går utomskärs efter kusten så är det inte mycket till navigationshjälpmedel man behöver som skåningarna alltid har vetat. Det är vi som ligger inne bland grynnorna som måste ha en för att ta oss ut på öppet vatten.

Annars kan faktiskt en vanlig vägkarta vara till god nytta. Vi har alltid en bra vägkarta i båten.

Plus en bok om hamnarna för säkerhets skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man då anta att det är höger och vänster som gäller på sjön eller är det styrbord resp babord på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men NIffe..

Om du är på mamma's bakgata har du navigerat åt fel håll och hamnat i England.

I Sverige (Öresund?) är vi på mammas bakgata, d.v.s. utan genitivapostrof.

Beklagar, kunde inte låta bli.

/En annan gammal gubbe som väl också får lära om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar stå stadigt på golvet i båten och fundera på om man ska svänga till höger eller vänster om nästa pinne i vattnet. Jag lindar också upp snörena till båten och ankaret ordentligt och glömmer inte att ta in putt-i-från-korvarna. Man vill ju inte se ut som en amatör på sjön.

Senast ändrad av Anders_St | 22 oktober 2009 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plottern sitter i båten då den ritar ut hur jag har kört. Det finns som någon nämnde GPS:er som inte ritar ut spåret man har kört och dessa kallas heller ej för plottrar utan för GPS:er och visar positionen man har för tillfället.

Navigatorn i bilen ritar inte var jag har kört utan hur jag skall köra för att komma (navigera) till mitt mål därför kallas den för navigator och inte plotter.

Obs detta är mitt resonemang och ingen lag.

/Jonatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte så länge sedan som ordet typ betydde en suspekt person eller en moj i tidningstillverkning, nu kan man ju typ säga vad man vill i typ varje mening typ.  Språket utvecklas vare sig vi vill eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan tycka vad man vill om språkbruk, det finns dock bara en sak som räknas, och det är om man blir förstådd.

Eftersom det  tydligen fanns en lucka i språket som behövde fyllas, altså skillanden mellan plotter och gps och navigator, så tillkom betydelsen för de orden, och i nästan alla fall vet alla vad vi pratar om när vi använder oss av dem.

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Visst är det så, ändock är det ett fåtal som retar upp sig på det och försöker tillrättavisa oss andra om det. :-( Tur man inte lever i Ryssland! Då hade man väl blivit förflyttad till Sibirien?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har det funnits plottrar ombord i fartygen.

Decca hade en Track Plotter. Skrivare som på ett papper ritade decca kordinaterna, vägde med servoförstärkaren > 40 kg. Till Danmarks färjorna ritade vi ett sjökort och använde pennan som pekare för att visa positionen.

http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773927

post-571-1394236132,0603_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...