Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
larban

Tillverka egen tunn topplockspackning till diesel?

Rekommendera Poster

Och du grundar förstås dina erfarenheter på båtdieslar vars viktigaste egenskap i nästan alla lägen är pålitlighet ?

Fö funkar allting om man gör rätt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj !

Här är komentarer överflödiga........

 

Ts startade tråden 2009, han har nog redan havererat motorn.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är koppar packning eller trimningen som skulle vara opålitlig för dej?



Koppar packning gissar jag är mer pålitlig då en fiberpackning kan sätta sig när man överhettar en motor och skapa ett läkage.



En båt som jag skulle korsa atlanten med skulle jag klart undvika en trimmad sliten motor men även en ny motor . En motor med 1-2år på nacken som bevisat sig pålitlig skulle jag välja i ideal faller för maximal pålitlighet innan man beträder djupare vatten.



En turbo-trimmning av en diesel påstår jag kan ge ökad pålitlighet då en överladdning ger ett högre vridmoment och man kan därför uppnå samma prestanda och bättre ekonomi vid ett lägre varvtal vilket spar på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Ser att min gamla tråd är aktuell... Kul tycker jag. Kan meddela att jag aldrig satte mina planer i bruk, även om jag tycker det skulle vara kul att testa. Jag sålde denna motor, som fö. var i mycket fint skick med bra komp, lättstartad, rökfri (förutom något litet rökspår på fullgas och tung drift).

Hittade en ad31 som jag totalrenoverade istället. Den går nu utmärkt och passar båten mycket bättre. Eftrrsom jag fick motorn billigt och hittade delar till bra pris, var detta ett bättre alternativ. Min gamla Iveco tuffar nu runt i en snipa och trivs nog bättre där.



/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du gjorde ett klokt val i det. Men det kan ju vara bra för de som går i dieseltrimmartankar att fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Även om jag tror ivecon skulle klarat en lättare trimning. Modellen fanns även med turbo och intercooler och efter vad jag förstod var den redan utrustad med kolvkylning. Alla dessa parametrar skulle förstås behöva kontrolleras , vilket också ledde till att det var smidigare att renovera 31-an och stoppa i den när allt var klart.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...