arkivdykarn_lw 1 Postad 22 Oktober , 2009 Tjoflöjt! då har man flutit iland efter en dryg månad bland kobbarne&utan dator (rätt skönt!). Sommaren å förhösten blev väl inte riktigt som jag hade tänkt mig men dock flera fina turer utanför hemmavattnen. Vore kul att ta del av era ekapader denna sessong! Har seglat å rott till vardags i de närmaste omgivningarna, ombord å den segelkonverterade roddsnipan Suvi 495, och dagturer till de yttre regionerna med snurrbåten (Crescent 43 15 hp-snurra). Tyvärr blev landgången förra veckan inte den ja ämnat, utan den anträdes medelst SSSR`s stridsbåt 90/Östgöte å vidare med landambulans till plåsterhuset, orsak; undertecknad frestades av nåra vackra äpplen i toppen av ett litet träd, varpå 2 grenar brast å vips så låg man där på rygg i ett obekvämt stenröse, knappt i stånd att kunna röra sig. Hade dock tur i oturen med enbart muskel&senskador, så nu stapplar fram med kryckor. Allt nog och medan har ja äntligen en ny/beg.snurra på gång till storsnipan- som mest legat på parad sen i våras- så nån luffartur borde man väl hinna med innan isen lägger/om den lägger?! Ihop med nåra vänner var vi, en av de varmastedagarna i september, på en picknick till Brottskären (nära Olsösundet, Sankt Anna skärg.) och hade en liten hyllningsstund för vår bortgångne vän&seglarbroder Tord Kempe å läste högt, valda delar ur hans fina bok UTSIKT FRÅN BROTTSKÄREN* *kan rekvireras från mig, finns ej i handeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 24 Oktober , 2009 Er bästa, sämsta , värsta, roligaste eller stölligaste seglats i sommar? Kom igen!!! Har Ni bara bryggseglat å meckat med båten hela sommaren?? Bild: Blev utbogserad i motvind (snurran paj) för att provkryssa å halvvinda till hemmahamnen & testa prototypen av sidosvärden. Vinden ökade snabbt å ja hade fullt ställ uppe, genuafock å full stor, bra tryck å god fart, c:a 6 knop. Plötsligt börjar det knaka nånstans, tror att det är riggen å blir skraj, men hinner inte fundera länge förränn det brakar till å läsvärdet smäller av! Trotts att testsvärdet var alldeles för grunt (å klent) tog ja märkbart bättre höjd än utan, så med ett djupare å starkare kan det nog funka riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 27 Oktober , 2009 Kanske ingen som har något utöver det vanliga att berätta om? Det mest upphetsande som hände mig var att jag knäckte spinnakerbomsbeslaget mitt under en tävling. Modet sjönk i takt med båtens fart. Då kom jag på att jag hade ett genomgående hål vid beslaget, så jag satte fast en tamp där för att sedan binda bommen till masten. Det blev spännande gippar efter det. Bommen var igentligen en spirbom, så den var lite vek, men nu har jag införskaffat en riktig spinnbom så nu blir det åka av igen. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malamute 0 Postad 30 Oktober , 2009 Efter flera år som landkrabba blev det till att segla igen. Andra dagen på semestern ska jag lägga till i Marstarnad och missförstår ankringsförbudsskylten. Jag slänger i draggen, hoppar iland för att handla nya läsglasögon. När jag 1 timme senare ska lägga ut igen får jag inte upp skiten. Den har fastnat i allt skräp nere i hamnen. Det blir till sova över i hamnen, för att köpa ett nytt ankare. Det kändes lite surt. Martstrand är inte känt för att vara billigt. Semesterseglingen var förövrigt full av missöden, så det blir till att fortsätta segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 November , 2009 http://adventureswithsyingeborg.blogspot.com Sista kapitlet är inte skrivet än. Jag är lat, lat, lat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 4 November , 2009 Så ni överlevde? Trodde att ni lidit skeppsbrott på någon obebodd ö i närheten av Holland eller så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 November , 2009 Mmmmm, bloggrackarn måste uppdateras... Överlevde och längtar tillbaks! Har bara varit hemma lite över en månad, men känns som ett år! Var på väg att knacka på för ett par veckor sedan när vi var nere vid kanalen för att segla runt den lilla båten till Skanör för vinterupptagning, men ni kastade just loss och försvann i dimman, bokstavligt talat! Senast ändrad av cerber0s | 04 november 2009 | 23:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 November , 2009 Sluta genast upp med att vara lat! Här har jag under hela sommaren och hösten följt er med stort intresse men inget skrivet lålååååååång tid. Bums bort från forumet och börja skriv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser