Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Bav30

Yamarin 59DC vs Yamarin 59HT

Rekommendera Poster

Har nyligen sålt vår Yamarin 59 ht då vi tyckte att båten inte passade in på våra behov. Finns positiva saker med båten som att man åker tort vid dåligt väder, bra kvalite mm, förmodligen den snyggaste HT-båten på marknaden. Det negativa för oss var de stora rutorna att det nästan alltid skvätter upp vatten så att sikten försämras, svårt att sova över i båten pga de stora ljusinsläppen samt att man måste igenom ruffen för att ta sig upp på fördäck. En annan sak som vi tyckte var negativt var sjöegenskaperna, tyckte inte att båten tog vågorna speciellt bra samt att båten var väldigt stötig och bullrig vid lite sjö..Blev mäkta förvånad då vi var med en kompis ute i hans Yamarin 59 DC, sjöegenskaperna var som natt och dag mellan dessa två båtar, båten kändes mer stabil i grov sjö och tendenserna att njurarna skulle hoppa ur var som bortblåsta, båten gick hur smidigt och mjukt i sjön som helst jämfört med HT-båten.

Några veckor senare blev vi nöjda ägare till en yamarin 59Dc som passar våra behov mycket bättre!

Någon som har liknande erfarenheter mellan dessa båtar eller tycker tvärtom?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte åkt 59DC men jag ställer mig väldigt frågande till en del av dina påståenden faktiskt. HAr själv en 59HT och är ute en del när det går lite sjö. Visst, HT upplevs säkert som slamrigare vid sjögång pga dess konstruktion där det blir lite resonanslåda i hardtopen. Dock så har HT en nästan 20cm längre skrov med en djupare bottenvinkel än 59DC. Jag tycker 59HT går utmärkt i sjön vilket även många båttester bevisat. Dock så vill den ha minst 25 knop helst mer vid lite sjögång för att komma till sin rätt. När man torrsitter DC´ n tycker jag den känns som en något mindre båt än 59HT (vilket den iof är på både längd och bredd). Vet inte om du upplever detsamma?

Sover inte över i våran så den saken har jag ingen åsikt om. Annars är vi jättenöjda. Tycker HT passar perfekt när man som vi har småbarn. Har man inte barn kan jag förstå att man kanske föredrar en DC.

Tänkte höra vilken årsmodell det var på din 59HT? Eftersom du har den uppfattningen du har om båten så kanske det är så att ditt ex var en väldigt tidig båt? både skrov och ljudisolering i överbyggnad modifierades ganska kraftigt efter en tid. Enligt Vi Båtägare är det en väldigt stor upplevd skillnad mellan de olika versionerna.



Senast ändrad av thundergod | 22 oktober 2009 | 11:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, grattis till ett bra val av båt! Jag har endast positiva erfarenheter av min 59 DC, en toppenbåt! Har iofs inte ägt ngn HT men då den antagligen har en högre tyngdpunkt än DC:n kan ju det påverka gången i sjön, borde ju rulla mer. Mvh Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

59ht låter och slammrar mer tackvare att du sitter inne och kör. HT:n blir som en resonanslåda. Testa att slå upp kappellet och kör med det på en 59DC så låter även den. inget konstigt med det.

HT:n är inte längre i skrovet. det är bara överbyggnaden som har ett litet utstick längst fram. Den känns större innuti eftersom all volym är i samma rum medans DC:n är uppdelad med en ruff och en sittbrun.

Vill man ha gott om plats inne så köper man en HT vill man ha en sol och badbåt med övernattningsmöjlighet köper man en DC.

/Daniel  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. längden så är HT 591*226 och DC 573*220. Det är inte samma skrov vill jag poängtera. Bottenvinkel mm skiljer sig åt. 59DC har samma skrov som 58BR.59HT har eget skrov. ev. utstick på överbyggnaden är inte 18cm, det ser man tydligt på båtarna. Vilken som är bäst är nog omöjligt att avgöra. Motsätter mig dock påstående att 59HT inte går bra i sjön. Iaf om man kör den på rätt sätt. Det är bara läsa tester om man vill få detta verifierat. som jag tidigare skrev. Har man inte småbarn eller andra speciella behov av en HT så kanske DC är att föredra. Dock är det i min mening två helt olika båtar med två olika kundgrupper tror jag. För mig var DC inte ens ett alternativ, men det är ju utefter våra behov och smak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att det var samma skrov bara att längden på skroven var densamma och att överbyggnaden gjorde båten längre. efter som du säger att skrovet är längre så är det säkert så. Det hade jag ingen aning om men man lär sig nått nytt varje dag.

Tycker förövrigt att 59HT är en fin båt som går bra i sjön och det gör likaså 59DC men det beror ju helt klart på vad man skall ha båten till. Båda är kanonbra båtar det är inget att snacka om.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att 59 dc känns lite mindre. Våran Ht var från -06. Men det är nog som många säger att hytten gör att det uppkommer mer ljud samt att den blir mer stötig. Men det kändes ändå som att DC-båten gick mjukare i sjön och tog vågorna bättre men det kan ju också vara så som någon beskriver att om man fäller upp kapell på Dc-båt så upplevs känslan samma..

Annars är det två snugga båtar som yamarin fått ut på marknaden.

 

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. resonanse mm. det är grym skillnad på om man kör 59HT sittandes eller stående i hög sjö. Stående försvinner mycket av ljudet från hardtopen vilket gör att man upplever båten som behagligare helt klart. Vem blir först med en riktigt tyst HT??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå resonans i en HT. det har hänt mycket på den fronten sen min första ht en jofa winth 475 ht. den var som att åka runt i ett utedass. Resonans och oljud var bara förnamnet den small i vågorna som en skokartong och sen fortplantade sig allt i ht:n riktigt bedrövlig båt att åka med när det blåste.

Det är lite skillnad mot dagens yamariner medflera. men nakdelen är väll att dagens båtar kräver mera motor för dom är både tyngre och har kraftig V-botten som går tungt enda tills det går fort. men fan så mycket mjukare i sjön.

/Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare om 59HT är en bra båt. Det är en HT, så den har en överbyggnad som ger resonans. Står man upp så är det mycket tystare. Överbyggnaden gör även att den har något högre tyngdpunkt. Gör att den rullar lite mer om man inte gasar på. Jag har min i Göteborg och körde i början för långsamt. När man lär sig att gasa på så att båten kommer upp ordentligt så går den stabilt och tar sjön bra.

Läste även en annan kommentar att man tyckte att båten sköljde över sjö så att det läckte in vatten genom dörren. Då har man varit ute i rätt hög sjö... Det har hänt mig en enda gång när jag mötte en stor bogserbåt som gör DJUPA korta svall. Då doppade nosen i vågen och det sköljde över hela båten.

Slutsats, våga gasa på så går den stabilt. Trimma upp i medsjö för att inte dyka. Om det är så hög sjö att man lyckas få sjön att skölja över hela båten. Stanna hemma. Då är man ute  i för hög sjö med en 6 meters båt.

För oss med 2 barn är 59 HT en guld båt. Ungarna kan ligga och sova i hamn och under färd utan att behöva krypa in i en grotta. Man sitter bra skyddat undet taket om det blåser kallt. Börjar det regna fäller man upp taket men struntar i sidorna. 

Vi åker till Marstrand ,Åstol eller Rörtången från Göteborg utan problem även om det inte är perfekt väder. Då väntar dom med har styrpulpet eller DC på bättre väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med föregående talare. Personligen kan jag aldrig förstå varför man vill ha en 59 DC istället om man ska se det lite praktiskt. Dock är ju smaken som baken. Vi har även haft funderingar på DC, dock är 76DC den absolut minsta vi kan tänkta oss att byta upp oss från 59HT till för att det ska kännas värt det. Helst en typ Bavaria 28 sport för att det verkligen ska blir någon skillnad, men då är det ju helt andra pengar vi pratar om specielt med tanke på de fantastiska somrarna i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion. Själv är jag båtspekulant och hade snöat in på 59 DC totalt men när jag kom till en säljare och berättade om familjesituationen, sa han absolut att HTn var bättre för oss, eftersom vi har barn. Vet också hur kul det är i öppen båt då himlen öppnar sig och man inte hinner få på sydvästen etc. DCn är dock snygg(are) tycker jag fortfarande.



Senast ändrad av Too-ticki | 01 mars 2011 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit en familj som både provat på styrpulpeter, DC och HT båtar. Alla har sina för och nackdelar. Med facit i hand kan jag utifrån familjens personliga åsikt säga att DC båtar inte var något för oss. Det absolut största problemet med dem är att du bara kan använda halva båten hela tiden eftersom alla måste trängas i aktern. Att gå in i sovhyttan under färd rekomenderar jag ingen, det hoppar något fruktansvärt och man ser ofta inte ut och du blir snabbt sjösjuk. Med andra ord, hytten är inte till för att vara i under färd, enbart när man ska sova. Hyttan används istället under färd för att lasta in packning, men tro mig, det är alltid jobbigt att få in kassar där och det slutar alltid med att man trängs med kassarna i aktern och båten blir ännu mindre.
Fördelen med HT båt är att du kan röra dig mycket friare i den och barnen och frugan kan sitta under tak om det går höga vågor och börjar skvätta. Det är även mycket lättare att få in packning så med andra ord kan du utnyttja hela båten under färd för jag garanterar dig, man stör sig oerhört mycket på det trånga utrymmet i DC båten och det var då vi gick över till HT vilket jag därför starkt rekomenderar. En annan fördel är att om du tänkt fälla upp kapellet till kvällen så kan du röra dig fritt i hela båten.

Den enda nackdelen i detta fall är väl båtmodellen du fastnat för, 59HT är mycket snygg men min familj kunde inte behålla båten pga sjöegenskaperna och det är mer än en gång folk ställer sig frågande kring dessa här på forumet. Troligen är det som många säger att du måste upp i minst 25 knop för att den ska gå bra men är man ute med familjen och även har den som transportbåt från fastland till sommarstället vill man inte alltid blåsa på som en dåre varje gång. Speciellt inte runt västkusten där det blåser ofta och då vill man ju inte få njurskador av vågornas stötar som man får i hög fart. Man vill ju kunna ligga och plana även mellan 15-20 knop utan att båten ska bli enormt stötig, slirig och kantringsbenägen som vår blev.

Idag har vi en enklare båt, en Ryds 535 stypulpet med mittpulpet. Denna båt har ett väldigt plant skrov och och inte alls lika v-formad i skrovet som Yamarinen. Sjöegenskaperna är som natt och dag och jag kan plana i väldigt låg fart och behöver därför inte alls köra fort för att behålla planingen och samtidigt ha en torr, stabil och robust gång. 
Vi är väldigt nödja och om jag köper en större båt i framtiden ska jag leta efter båtar med liknande skrov.

Mvh



Senast ändrad av Rolle85 | 02 mars 2011 | 08:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...