Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Anders_St

Första elbåten lämnar bryggan

Rekommendera Poster

http://www.dn.se/nyheter/sverige/den-forsta-elbaten-lamnar-bryggan-1.979482

Fast det är väl knappast den första elbåten, finns väl massor med experiment med el?

Och Wow!! 17 sjömil på en laddning!! Sedan 4 timmars stopp med starkström, betydligt längre med hushållström. 17 sjömil tar mig drygt halvvägs till mitt favoritställe Biskopsö/Finskär men räcker med nöd och näppe till Napoleonvikens naturhamn. Ont om eluttag där.

Suck. Problemet är att fossila bränslen har en jäkla energitäthet. Jag kommer t ex 300 sjömil på mina 400 l diesel som förmodligen väger mindre än batteribanken i den här. Och då får jag dessutom varmvattnet värmt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om strömmentar tar slut och man befinner sig på ö med handelsbod. Kan man där gå och köpa batterier, ja sånna där storlek A, eller AA och sätta in och köra hem, eller skall man dra en ledning, kanske några hundra meter, till någon sommarstuga på ön, och be om att få ladda batterierna ? 



Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 20:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det hoppas jag verkligen, eller det kunde ochså vara sonna där trampor, som en trampbåt. HI Skrattande



Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FörvånadVarför inte starta det dieseldrivna elverket som finns i båten? Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett lättdrivet skrov skulle man nog komma fem ggr så långt.

20 knop planande med både batterier och elverk jämfört med 10 knop i deplacementfart i långsmalt skrov typ Petterssonbåt kanske utan elverk.

100 hk mot 20 hk. Längre tid på sjön dessutom.

Dubbelt så stor glädje.

5 ggr så långt.

Total: 10 ggr bättre på en laddning.

Dags att tänka om och återgå till naturens eget sätt? Deplacementfart!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tänker efter så tycker att det låter utmärkt! En dröm för komforten ombord!Glad

Vi behöver bara 20-25 kW som mest och kanske 10-15 kW vid normal drift. (Betyligt mindre än denna Nimbus.) Skulle då räcka med ett diesel- eller bensindrivet litet elverk på ca 10kW för laddning eller under gång på längre sträckor. Elverket kan man stuva undan i något hörn, i stället för mitt i sittbrunnen dit propelleraxeln råkar peka.

Det blir nog lättare att dämpa ljudet från motorn eftersom diesel/bensinmotorn i elverket kan gå på ett konstant varvtal och motorkuddar inte behöver begränsas med hänsyn till propelleraxeln.  Inte heller blir det någon överföring av vibrationer från dieselmotorn till skrovet via propelleraxeln.

Blir alltså tystare än en direktdrivande diesel och mer plats för folk och fä i båten.

Det bästa för att få det att bli tyst är kanske att kombinera med en sådan wankelmotorn som finns i denna artikel http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article641340.ece.

Men någon större miljövinst blir det ju inte ... i vart fall inte om man är ute på längre turer ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det då för en ide med denna miljövänliga båt, om man skall köra på en dieselagregat och ladda båtens batterier och sedan driva elmotorn. Det blir ju effektförluster. Då kan man lika gärna köra direkt med en dieselbåtmotor !

Ett reklamjippo från Nimbus båtar:

– Men driftkostnaderna är förstås bara en bråkdel, poängterar Electro Engines vd Thomas Bergfjord, som menar att hans batteridrivna elmotor kan fungera lika bra på mindre båtar, även utombordare. säger man på Nimbus !!!

Man förtränger uppgifterna om att ladda dessa batterier, och var ! Energi får man inte gratis hur man än vänder och vrider det !!!



Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 21:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog svarat på det medan du skrev din fråga.... Så kan det bli när man är igång alla på en gång. Flört

Någon miljövinst är det inte säkert att det blir. Särskilt om man aldrig laddar mot elnätet.

Men å andra sidan kan drivlinan bli effektivare om elverket går på det mest effektiva varvtalet hela tiden. Man kan kanske minimera utsläppen av annat än CO2 om motorn går på det optimala varvtalet. Det brukar ju inte vara så att man alltid kör med optimalt varvtal med en vanlig marindiesel. Men det vet jag för lite om för att kunna påstå att det är så eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå! Du han ju ändra i ditt inlägg medan jag svarade:-)

 



Senast ändrad av Pierina | 21 oktober 2009 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi råkade kanske skriva samtidigt, eller jag började och lägga till i mitt inlägg när du skrev, jag är litet långsam i mitt skrivande, så kan det gå ?




Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att så pass många båtar endast åker korta turer tillgästhamnar och är paniskt rädda för att ligga utan landström så tror jag Ninbus kommer få sälja ett antal hybrider.

Tanken är god eftersom verkningsgraden är oerhört mycket bättre för elmotorer än för förbränningsmotorer. Batterierna utvecklas ju ständingt så snart kommer längre räckvidd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jess  det är framtiden.  kolv motorn kan dra åt helvete..  med sina 35% verknings grad. rena dinosaurie dyngan,

tyvärr så är det väl batteri tillverkningen inte miljövänlig  och begränsad.  angående laddningen så finns det strömm i alla  gästhamnar in princip.  och solen kan oxå göra sitt  tillskott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yup, vi behöver bara bygga ut ordentligt med koldioxidfri kärnkraft så vi får fram miljövänlig el!!

Citat The batteries charge up in three hours from a 3-phase 400V/32 A power point, and can also be charged using a standard 220V power point in 28 hours.



Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2009 | 07:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...